اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۲۴ - ۰۳:۳۳:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۹۰۷

افزایش سرمایه‌گذاری با مذاکرات مثبت

حمیدرضا فولادگر مشاور وزیر اقتصاد در مورد تاثیر رفع تحریم‌های مالی و بانکی برکاهش هزینه‌های صادراتی، گفت: چناچه مذاکرات با در نظر داشتن منافع عمومی مردم کشور به پایان برسد نتایج قابل توجهی در تولید و صادرات خواهد گذاشت. او بیان کرد: رفع تحریم‌ها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد زیرا شرکت‌های تولیدی می‌توانند به راحتی قطعات یا دستگاه‌های خود را بروز یا تعویض کنند که چنین امری در بلندمدت سبب بهبود کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی می‌شود. مشاور وزیر اقتصاد گفت: رفع تحریم‌ها از آنجایی که هزینه‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد سرمایه‌گذاران زیادی را در راستای حمایت از تولید به بازار سرمایه وارد می‌کند.فولادگر اظهار کرد: همچنین رفع تحریم‌ها سرعت نقل و انتقال منابع مالی را نیز افزایش می‌دهد که چنین مساله‌ای می‌تواند زمینه لازم را در راستای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور مهیا سازد.او بیان کرد: نرخ ارز در ابتدای رفع تحریم‌های اقتصادی با یک شوک مواجه خواهد شد اما به مرور زمان ثبات لازم را به دست می‌آورد، از سوی دیگر زمانی که نرخ ارز آزاد کاهش پیدا کند، شرایط برای کاهش ارز نیمایی نیز فراهم می‌شود. مشاور وزیر اقتصاد گفت: کنترل نرخ ارز باید به گونه‌ای اجرا شود که پس از رفع تحریم هابتوان نتایج آن را بر میزان تولید و صادرات مشاهده کرد. فولادگر بیان کرد: اکنون باید راهبردهای لازم به منظور آمادگی اقتصادی کشور برای دوران پساتحریم صورت پذیرد، تا بتوان شوک‌های ناشی از کاهش فشارهای اقتصادی را کنترل کرد و در مسیر تولید و افزایش بازدهی صنایع صرف کرد.مشاور وزیر اقتصاد در پایان گفت‌وگو با اشاره به افزایش درآمدهای دولت بعد از توافق، گفت: افزایش درآمدهای نفتی دولت منجر به کاهش فروش اوراق از سوی دولت و نیز کاهش نرخ بهره می‌شود. به بیانی دیگر، رفع محدودیت‌ها منجر به بهبود وضعیت مالی دولت از محل فروش نفت یا سایر فرآورده‌ها می‌شود که می‌تواند به کاهش حجم فروش اوراق بدهی در بازار منتهی شود. با کاهش فروش حجم اوراق بدهی توسط دولت، می‌توان انتظار کاهش نرخ بهره را نیز داشت.

ممنوعیت فروش کالا خارج  از بورس کالا

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برخی از کالاها وجود دارند که ستاد تنظیم بازار به موجب قوانین دیگر الزام کرده است تا به صورت سهمیه‌ای فروخته یا واگذار شوند، خارج از آن، هر کالا یا محصولی که بتواند وارد بورس شود ما شرکت‌ها را موظف کرده‌ایم تا وارد بورس شوند و اگر خارج از این اقدام فعالیتی را انجام دهند در واقع تخلف کرده‌اند و با آنها برخورد خواهد شد. عبدالملکی به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در هفته‌های نخست آغاز به کار دولت سیزدهم، قیمت سیمان با افزایش شدید همراه شد و به هر کیسه حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید در همان اوایل ابلاغ کردیم تا حداکثر میزان عرضه سیمان که می‌تواند اتفاق بیفتد را وارد بورس کنیم که این اتفاق رخ داد و در همان زمان بیش از ۹۰ درصد کل سیمان عرضه‌ شده در بورس کالا از محصولات شرکت‌های سیمانی ما بود؛ همین رویداد عامل اصلی کاهش قیمت سیمان و بازگشت این محصول به قیمت‌های قبل از التهاب بود. وی اظهار داشت: ما معتقدیم که باید جهش در تولید محقق شود و عرضه و فروش هم باید به‌طور حتم با شفافیت همراه شود که این شفافیت از طریق بورس کالا رخ می‌دهد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ورود کالاها به بورس کالا، سیاست ما است اما باز هم تاکید می‌شود به استثنای کالاهایی که ستاد تنظیم بازار آنها را مشخص می‌کند، سایر کالاها در بورس کالا به فروش خواهد رسید.

رمز بازگشت اعتماد به بورس چیست؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه خوشبختانه روند فعالیت بازار سرمایه برای سال آینده خوشبینانه است گفت: خوشبختانه نگاه مجلس به بازار سرمایه و حمایت از آن بسیار مثبت است و همیشه حمایت از بورس و سهامداران آن که مردم هستند را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.شهباز حسن‌پور بیگلری در این باره افزود: بالاترین سرمایه کشور اعتماد مردم است. بنابراین، با توجه به اتفاقات سال گذشته در بازار سرمایه و بی‌اعتماد شدن مردم نسبت به آن، سعی شده تا حمایت همه‌جانبه و ویژه‌ای از بازار و سهامداران آن صورت گیرد.وی عنوان کرد: توجه ویژه رییس‌جمهور، قوه قضاییه، قوه مجریه و مجلس شورای اسلامی از بازار سرمایه باعث شده  پیش بینی‌های مثبت و امیدوارکننده برای بازار سرمایه شود تا مردم با اعتماد بیشتر سرمایه‌های خود را در بازار سرمایه‌گذاری کنند.نماینده یازدهم کرمان (بردسیر / سیرجان) خاطرنشان کرد: بازار سرمایه باید شرکت‌های سودده را وارد بازار کند و حمایت از آنان را در دستور کار خود قرار دهد و همچنین شرکت‌های سودده هم باید حضور فعال‌تری را در بازار داشته باشند.حسن پور گفت: مجلس شورای اسلامی به منظور بهبود شرایط بهترین پیشنهادها را برای رونق بازار سرمایه ارایه می‌دهد و پیگیر مشکلات و مسائل مربوط به آن است. 

 

ارسال نظر