افت شاخص بورس ادامه دارد

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۸۶۷۴۵
افت شاخص بورس ادامه دارد

شاخص کل بازار بورس در سومین روزکاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه با هفت هزار و ۵۶۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۷۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۵۶۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۵۱۵ واحد کاهش به ۳۲۳ هزار و ۹۸۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۵۷۸ واحد افت به ۲۰۳ هزار و ۲۹۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، هشت هزار و ۲۰ واحد و شاخص بازار دوم، هفت هزار و ۵۵۴ واحد کاهش داشت. علاوه بر این در بین همه نمادها، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۳۱۵ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۲۵۵ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۱۴۱ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۱۰۴ واحد، خدمات انفورماتیک با نماد «رانفور» با ۸۶ واحد و پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با ۶۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۶۸۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۰۰ واحد، ایران خودرو با نماد «خودرو » با ۵۲۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۵۱۶ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۴۱۴ واحد و پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۴۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در این روز شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، سایپا با نماد «خساپا»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، بانک تجارت با نماد «وتجارت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از چهار واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۳۷۳ واحد ثابت ماند. شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، توسعه معادن و فلزات با نماد «تجلی»، توسعه سامانه نرم افزاری نگین با نماد «توسن»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا»، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال با نماد «قچار» و جنرال مکانیک با نماد «رنیک» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» و زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    افت دوباره ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۵درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۸۷۴هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۳۶۹هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۲۴هزار تومان رسیده است.

     معاملات امروز چه شکلی به خود می‌گیرد؟

مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: در نیمه دوم معاملات بورس روز گذشته با وجود فشار فروش در بازار، قیمت‌ها تغییری نداشتند. این موضوع نشان می‌دهد سهامداران تمایلی به فروش سهام خود در قیمت‌های فعلی ندارند. وی بیان کرد: از طرفی دیگر، با توجه به کاهش چشمگیر حجم معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد اگر حجم معاملات حداقل به محدوده قبلی خود یعنی محدوده چهار هزار میلیارد تومان بازنگردد، بازاری رنج و خنثی در طی روزهای آینده خواهیم داشت. همچنین اگر حجم معاملات در رقمی بالاتر از چهار هزار میلیارد تومان ثبت شود، روند بازار طی هفته‌های آینده صعودی شده و ریسک معاملات کاهش خواهد یافت. دیبا در انتها خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود بازاری با روند نزولی پیشروی سهامداران باشد اما این به معنا نیست که بورس با فشار فروش همراه شود. در چنین مقطعی سهامداران تمایلی به فروش ندارند و منتظر هستند تا سهام شان به سطوح ارزنده‌ای صعود کند.

 

ارسال نظر