اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۸۶۶۰۹

مصوبات کمیسیون تلفیق برای رونق بورس

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در توضیح نشست روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به خبرنگاران گفت: در نشست امروز به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل‌گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت شد.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود: براین اساس به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا مالیات بر ارزش افزوده، همه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار می‌گیرند، مشمول مالیات با نرخ صفر می‌باشند.وی ادامه داد: در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل‌گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می‌باشد.نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعضای کمیسیون تلفیق در نشست امروز، به منظور رونق بورس و جلب اعتماد عمومی مالیات را در زمانی که سودی تقسیم نشود صفر تعیین کردند.زارع خاطرنشان کرد: به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی مقرر کردند که در سال ۱۴۰۱ مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد، مشمول مالیات با نرخ صفر شود.

پذیره‌نویسی ۲ میلیون برگه اوراق مرابحه

پذیره‌نویسی دو هزار میلیارد ریالی اوراق مرابحه شرکت پدیده شیمی غرب از شنبه ۱۶ بهمن ماه به مدت ۳ روز کاری در فرابورس انجام می‌شود. نرخ اوراق مرابحه شرکت پدیده غرب ۱۸ درصد و تعداد اوراق پذیرش شده ۲ میلیون ورقه است. همچنین سود اوراق هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود. اوراق مرابحه شرکت پدیده غرب با مبلغ اسمی هر ورقه ۱۰۰ هزار تومان و با هدف تامین سرمایه در گردش برای خرید نقدی مواد اولیه منتشر شده و با نماد «غرب۰۵» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود. نرخ این اوراق ۱۸ درصد و تعداد اوراق پذیرش شده ۲ میلیون ورقه است. همچنین سود اوراق هر سه ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.در اطلاعیه پذیره‌نویسی آمده که این اوراق در ۱۲ بهمن ماه سال جاری پذیرش شده و مدت آن ۶۰ ماه است. بر اساس این گزارش ناشر اوراق «غرب۰۵» شرکت واسط مالی بهمن سوم و بانی اوراق شرکت پدیده شیمی غرب است. همچنین تامین سرمایه تمدن متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان اوراق معرفی شده، عامل فروش کارگزاری بانک توسعه صادرات و عامل پرداخت نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. از سوی دیگر گروه صنعتی گلرنگ و پدیده شیمی پایدار وثیقه‌گذاران این اوراق هستند.

راه حمایت از بورس تزریق مُسکن نیست

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی به شیوه فعلی ناکارآمدترین روش است گفت: جلسات متعددی با حضور دولت در خصوص ارز ۴۲۰۰ برگزار شده اما تاکنون برنامه نهایی دولت در خصوص شیوه مدیریت ارز ۴۲۰۰ ارایه نشده است و امیدواریم دولت آثار اقدامات خود را به درستی پیش بینی و تدبیر کند.زنگنه در این باره افزود: حال که کمیسیون تلفیق موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست اما در صورت حذف کامل ارز ۴۲۰۰ برای نهاده‌های دامی در موقعیت فعلی و بدون راهکارهای عملی جهت پشتیبانی از تولید و جلوگیری از آثار تورمی آن، باید دنبال راهکارهای بهتری بود.وی با عنوان اینکه نباید به برخی روندهای غلط در کشور ادامه داد، گفت: در صورتی که نظام توزیع، داده و همچنین نظارت دقیق نباشد و همچنان به اجرای شیوه‌های غلط در بحث مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار شود، سال آینده نیازمند ۲۰ میلیارد دلار ارز علی رغم بالا رفتن قیمت نفت در دنیا و بالا بودن قیمت ارز خواهیم بود. بنابراین، مجبور هستیم ارز را با قیمت پایین به نهاده‌های دامی که به هیچ عنوان سر سفره مردم نمی‌نشیند اختصاص دهیم.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه بر اصلاح شیوه ارایه ارز در کشور تاکید کرد و افزود: این روش به نفع منافع کشور نیست اما برای اینکه قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا نکند و ما دچار شوک تورمی نشویم باید به صورت یارانه ریالی از حلقه‌های واسط و زنجیره تولید حمایت شود.زنگنه در ادامه درباره حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت عنوان کرد: به نظر می‌رسد با دست روی دست گذاشتن کاری از پیش نرفته و همچنان در گیر و‌دار حمایت از بازار سرمایه خواهیم بود. بنابراین، مسوولان کشور و تیم اقتصادی باید جدا از منابع صندوق توسعه ملی کشور اقدامات جدی‌تری برای رونق‌دهی به بازار انجام دهند.وی با بیان اینکه تیم اقتصادی باید جدا از منابع صندوق توسعه ملی کشور اقدامات جدی‌تری برای رونق‌دهی به بازار سرمایه انجام دهند. تصریح کرد: اصلاح ساختارها و قوانین درون سازمانی، نظارت دقیق بر عملکردها و از همه مهم‌تر پیش بینی پذیر بودن اقتصاد می‌تواند بازار سرمایه را در جهت رونق و شکوفایی هدایت کند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده و بهره‌مندی از مُسکن‌های مقطعی برای حمایت از بازار سرمایه درست نیست و نباید بازار را از طریق راه‌های نادرست به مرحله آزمون بگذاریم زیرا شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

 

ارسال نظر