اخبار

۱۴۰۰/۱۱/۱۲ - ۰۰:۴۶:۳۵
کد خبر: ۱۸۶۵۳۹

حمایت از صندوق توسعه ملی راهگشای بورس

سنا| غلامحسین کرمی، نماینده مردم بوشهر با انتقاد از عملکرد دولت درباره استفاده درست از صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی نباید حیاط خلوت دولت‌ها باشد و هر جا دولت با کسری منابع مواجه شد به سمت صندوق رفته و از آن برداشت‌های بی‌حساب و کتاب داشته باشد. کرمی در این باره افزود: طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، منابع صندوق باید در راستای توسعه ملی کشور از جمله اشتغال‌زایی و توسعه زیرساخت‌ها به کار برده شود و کارکرد صندوق نیاز به بررسی بیشتر دارد.عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تاکید براینکه صندوق توسعه ملی باید در کنار توسعه کشور باشد، گفت: ظرفیت‌ها و سیاست‌های صندوق توسعه ملی برای کمک به تولید تبیین نشده و باید با توجه به مشکلات این حوزه، اقدامات و برنامه‌های این صندوق در جهت رفع موانع و پشتیبانی‌ها از تولید تدوین و اجرا شود تا ظرفیت‌های آن برای تولید در دسترس تولیدکنندگان قرار گیرد.وی عنوان کرد: موضوع مهم در این زمینه، بهره‌مند شدن صندوق تثبیت از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه است که خوشبختانه نمایندگان دیدگاه مثبتی نسبت به بازار سرمایه و حمایت از آن را دارندکرمی با تاکید به اینکه از اعتبارات و منابع صندوق توسعه باید در جهت اهداف تعیین شده از جمله توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید جدی‌تر از گذشته درباره افزایش منابع صندوق باشند تا بتوان از منابع صندوق به نحو احسن در جهت توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی استفاده کرد.نماینده مردم بوشهر (دشتی و تنگستان) درباره ارز ترجیحی گفت: در حال حاضر کمیسیون تلفیق موافق حذف ارز ترجیحی نیست زیرا تا استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی وجود نداشته باشد و موانع برطرف نشده باشد حتی با حذف ارز ترجیحی نیز کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد. بنابراین، بهتر است ضمن نظارت کامل بر عملکرد دولت در بخش تامین کالاهای اساسی، در جهت بهبود شرایط و جلوگیری از رانت و فساد گام‌های مهمی برداشته شود.

دولت برای احیای اعتماد سهامداران تلاش کند

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت جدی دولت و مجلس از بازار سرمایه به خصوص سهامداران خرد گفت: بازار سرمایه همراه با قیمت‌گذاری دستوری معنایی ندارد و ماهیت بازار سرمایه با قیمت‌گذاری دستوری در تعارض است.بهروز محبی نجم آبادی عنوان کرد: دولت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری باید تکلیف خود را مشخص کند. نمی‌توان هم بازار سرمایه را داشت و هم در برخورد با قیمت‌گذاری دستوری رفتار دوگانه داشت.وی با اشاره به اینکه خوشبختانه بین دولت و مجلس ارتباط نزدیکی وجود دارد، اظهار کرد: دولت با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهکارهایی برای جبران آسیبی که به سهامداران در سال گذشته وارد شد، در دستور کار دارد و خوشبختانه وزیر امور اقتصاد و دارایی حدود ۱۰ دستورالعمل برای این موضوع در نظر گرفته است و پیگیری جدی برای عملیاتی شدن آنها دارد. نماینده مردم سبزوار در مجلس با تاکید به اینکه بازار سرمایه انتظار دارد دولت اقدامی برای احیای اعتماد در بازار سرمایه انجام دهد، تصریح کرد: دولت باید برای احیای اعتماد تلاش کند در غیر این صورت وضعیت بازار درست نخواهد شد و هر وضعیت مثبتی، فرصت برای فروش محسوب می‌شود و دولت باید اعتمادسازی کند.محبی نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین در حمایت از بازار سرمایه با توجه به ظرفیت قانون رفع موانع تولید و عزم و اراده‌ای که در دولت وجود دارد مصوبه‌ای آماده و در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده تا منابعی از صندوق توسعه ملی به صورت یک جریان دایمی و مستمر به صندوق تثبیت بازار منتقل شود.وی ادامه داد: به‌طور قطع دولت باید زمینه‌های مختلفی را برای رونق بازار سرمایه فراهم کند زیرا تعداد بی‌شماری از مردم کشور جزو سرمایه‌گذاران این بازار به شمار می‌روند.

سرخابی‌ها قطعا تا آخر بهمن بورسی می‌شوند

ایسنا| حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد آخرین وضعیت صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیح داد: هر دو باشگاه صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را تحویل سازمان خصوصی‌سازی داده‌اند و درحال بررسی است. وی درمورد زمان عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه، گفت: هیچ‌کس اعلام نکرده بود عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه در تاریخ ۲۲ بهمن ماه صورت می‌گیرد. در نامه‌ای که به فیفا نوشتیم اعلام کردیم عرضه در فرویه ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد که حدودا بهمن ماه می‌شود اما روز دقیق آن مشخص نشده است. رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: درمورد عرضه این دو باشگاه تقریبا هر روز در سازمان خصوصی‌سازی جلسه برگزار می‌شود. همچنین هفته‌ای سه مرتبه با نمایندگان باشگاه‌ها، سازمان بورس و وزارت ورزش جلساتی برگزار می‌شود تا مدلی که طراحی شده که افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم است برای دوباشگاه اتفاق بیفتد. بر این اساس مردم می‌توانند در ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم در افزایش سرمایه دو باشگاه مشارکت کنند. پول هم به دو باشگاه می‌رود. قربانزاده تاکید کرد: عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه تا پایان بهمن اتفاق می‌افتد.

 

ارسال نظر