طی دو ماه آتی، دامنه نوسان به تدریج باز می‌شود

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۰۰:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۴۸۹
طی دو ماه آتی، دامنه نوسان به تدریج باز می‌شود

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی گفت: اکنون با توجه به جمع‌بندی‌ها و تصمیمات اخذشده، امید می‌رود طی یک یا دو ماه آینده شاهد تغییرات اساسی در حوزه دامنه نوسان باشیم. اما ناگفته نماند این موضوع قرار است به صورت تدریجی رخ دهد تا لطمه‌ای به بازار سهام وارد نشود. به گفته وی، یکی از بحث‌های اساسی که همیشه در بازار مطرح بوده، موضوع دامنه نوسان است که همان قیمت‌گذاری دستوری محسوب می‌شود. زیرا هرگونه مداخله خارج از نظم بازار (عرضه و تقاضا)، یادآور قیمت‌گذاری دستوری است.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به پرداخت سود سهام نیمی از شرکت‌ها از طریق سجام گفت: پرداخت سود شرکت‌های بورسی از طریق سجام به سهامداران، از سال آینده اجباری است. عشقی تصریح کرد: در سال جاری، ۲۸۰ شرکت سود خود را از طریق سجام پرداخت کرده یا در حال پرداخت هستند. در واقع بیش از نیمی از شرکت‌ها در سال جاری، سود را از طریق سجام به سهامداران پرداخت کرده‌اند. در سال آینده نیز، تمام شرکت‌ها ملزم هستند سود را از طریق سجام پرداخت کنند. در غیر این صورت، بر اساس آیین‌نامه انضباطی با آنها برخورد خواهیم کرد. زیرا سهامداران نباید برای دریافت سود اندک، متحمل هزینه و افتتاح حساب‌های مختلف در بانک‌ها شوند.

    تعیین تکلیف سهام عدالت  در جلسه شورای عالی بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: هفته آینده (۱۳ بهمن ماه)، جلسه شورای عالی بورس تشکیل خواهد شد که در این جلسه، در مورد چگونگی پرداخت سود سهام عدالت تصمیم‌گیری خواهیم کرد و این موضوع، تعیین تکلیف می‌شود. با توجه به محاسبات انجام‌شده، سود سهام عدالت در سال ۹۹ بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است، اما باید نهایی شود.

    توسعه نهادهای مالی  در برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار

به گفته عشقی، سازمان بورس در مورد توسعه نهادهای مالی برنامه دارد. به‌ نحوی که نهادهای مالی که در بازار سهم دارند و ارایه خدمت می‌کنند، مانند شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سبدگردانی و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات IT را توسعه خواهیم داد. وی افزود: در سه ماه گذشته، ۶ شرکت مجوز تاسیس کارگزاری دریافت کرده‌اند و برای شرکت‌های سبدگردان نیز، حدود ۶ یا ۷ مورد مجوز صادر شده است. به یک شرکت تامین سرمایه نیز، پیش از این مجوز داده شده بود و پرونده دیگر شرکت‌ها در حال تکمیل است که به محض تکمیل مجوزهای صادرشده، کار خود را آغاز خواهند کرد. تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری، صف‌های ایجادشده از قبل را به صفر برسانیم. هر چند درخواست‌های جدید را هم می‌پذیریم و بررسی می‌کنیم.

    حمایت دولت از بورس  به معنای تزریق مستقیم پول نیست

عشقی گفت: در صورت اتخاذ تصمیمات منطقی برای صنایع و شرکت‌ها، سودآوری خواهند داشت و به این ترتیب، هیچ نیازی به حمایت ندارند. تصمیماتی که هفته گذشته در مورد بودجه گرفته شد و برخی پیشنهاداتی که در دست دولت است، شفافیت شرکت‌ها را بیشتر و به میزان کمی، ریسک افزایش یک‌باره هزینه‌ها در شرکت‌ها را کنترل کرد که این موضوع، موجب اعتماد در بازار شد.وی اضافه کرد: به‌طور حتم، ایجاد اعتماد به زمان نیاز دارد. اما با شفاف‌سازی متغیرها از جمله بهای تمام شده شرکت‌ها، وضعیت آنها به نحوی خواهد بود که سهامداران را جذب کند و بازار را به تعادل برساند.

    تدوین اولیه  اساسنامه کانون سهامداران حقیقی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد دلایل تشکیل نشدن کانون سهامداران حقیقی گفت: در این زمینه، مشکلی وجود ندارد. اساسنامه اولیه تشکیل کانون سهامداران حقیقی، آماده شده است. این آمادگی وجود دارد تا درخواست‌های تشکیل کانون سهامداران حقیقی بررسی شوند و از تشکیل کانون سهامداران حقیقی استقبال می‌کنیم.

    شاخص‌های بورس تا چه زمانی  در کانال نزولی قرار خواهد داشت؟

عشقی اظهار داشت: نوسان شاخص بورس، ذاتی است و بالا و پایین می‌رود. متغیر اصلی سازمان بورس هم، بالا و پایین رفتن شاخص نیست، بلکه تداوم سودآوری شرکت‌ها است که این موضوع، در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. تصمیمات سرمایه‌گذاران است که بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد و ما می‌خواهیم به این اطمینان برسیم که سودآوری شرکت‌ها از محل تصمیماتی که گرفته می‌شود، نوسان زیادی پیدا نکند.وی در پاسخ به این سوال که شاخص‌های بورس تا چه زمانی در کانال نزولی قرار خواهد داشت، گفت: زمان دادن برای این نوسان‌ها درست نیست، اما به صورت کلی می‌گویم زمانی که ابهام‌ها برطرف شود، یعنی بودجه تصویب شود، بازار شرایط خاص خود را به دست خواهد آورد و به تعادل می‌رسد.

    چالش نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در صورتی که موضوع نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع که در چند وقت اخیر به یکی از چالش‌های بازار تبدیل شد، اصلاح نمی‌شد، به‌طور حتم می‌توانست مزیت‌های بسیاری از صنایع را از میان ببرد. به گفته عشقی، در قانون الحاق، دو شرط برای تعیین نرخ گاز وجود دارد. نخست رقابت‌پذیری و دوم مزیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور ذکر شده است که در جلسات با مسوولان مربوطه عنوان شد با نرخ گاز ۳۰ یا ۳۳ سنتی، نمی‌توان شاهد رقابت یا سرمایه‌گذاری در این صنعت بود. وزارت نفت نیز معتقد است که این نرخ‌گذاری منصفانه نیست. اما در صورت اعتراض، می‌گویند موقتی بوده و این در حالی است که بحث مذکور، چهار ماه طول کشیده است.وی اظهار داشت: دلیل مسوولان در زمینه نرخ فعلی گاز نه تنها اقتصادی نیست، بلکه رویکرد سیاسی دارد که این موضوع، با منطق سازگار نیست. در این مرحله، تنها سقف‌گذاری‌ها در گاز خوراک و سوخت صنایع متعادل‌تر شد. اکنون بنده از تمام مسوولان مربوطه درخواست دارم که فرمول قیمت‌گذاری را تغییر دهند. زیرا از سال ۹۵ تاکنون تغییری در آن ایجاد نشده است. عشقی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه نیاز به حمایت ندارد. زیرا این بازار به اندازه کافی، توان اقتصادی دارد. آن چیزی که در حال حاضر به بازار آسیب وارد کرده، مربوط به تصمیمات غیرمنطقی خارج از فضای بازار است. زیرا چنین مسائلی به راحتی می‌توانند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار دهند.

 

ارسال نظر