بازار سرمایه

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۵۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۶۴۱۴

ترکیب شورای عالی بورس تغییر می‌کند؟

ایسنا| فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به جلسه پنجشنبه هفته قبل در کارگروه بازار سرمایه مجلس که مربوط به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است، اظهار کرد: در این جلسه قرار شد پیشنهاد فعالان بازار سرمایه درمورد قانون بازار اوراق بهادار که از طریق کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ارایه شده بود، بررسی شود و جلسه روز سه شنبه، نخستین نشستی بود که در این راستا برگزار شد.وی با تاکید بر اینکه طبق قانون قبلی که مربوط به سال ۱۳۸۴ است، شورای عالی بورس که بالاترین مقام سیاست‌گذار در حوزه بازار سرمایه است، بدنه دولتی دارد، اظهار کرد: پیشنهاد تشکل‌های خود انتظام این است که افرادی مستقل با محوریت بخش خصوصی متشکل از کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون سبدگردانان، کانون سهام داران حقیقی و سهام عدالت در این شورا به عنوان بالاترین رتبه سیاست‌گذار در بازار سرمایه حاضر باشند.این فعال بازار سرمایه ادامه داد: درواقع پیشنهاد اصلاح ترکیب اعضای شورای عالی بورس مطرح شده است. البته تعداد اعضا همان ۱۱ نفر باقی می‌ماند و پیشنهاد شده است که حداقل پنج نماینده بخش خصوصی هم در این شورا حضور داشته باشند. همچنین مسائلی که شورا به آن ورود پیدا می‌کند، همانطور که در بند ۲ و ۱۶ قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۸۴ پیش بینی شده بود، تصمیماتی باشد که در سود و زیان شرکت‌های بورسی، ناشرین و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس تاثیرگذار است.آقابزرگی با بیان اینکه این پیشنهادات باید از سوی مجلس مصوب شود، ابراز کرد: هرچند این موضوع بعید به نظر می‌رسد اما احتمالا در این راستا جلسات متعددی برگزار خواهد شد.

نوک پیکان حملات بورسی‌ها متوجه مجلس است

اقتصادآنلاین| بر اساس گزارشاتی که پنجشنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۰، از تجمع بورسی‌های معترض به شرایط کنونی بازار به روشنی می‌توان نتیجه گرفت شعارهایی که تجمع‌کنندگان سر می‌دهند بیش از هر نهاد دیگری متوجه نمایندگان مجلس یازدهم است.  سهامداران معترضی که امروز در مقابل سازمان برنامه جمع شده بودند پلاکاردهایی در دست داشتند که مشخصا محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را خطاب قرار داده و نسبت به عملکرد این کمیسیون نقدهایی جدی را مطرح می‌کردند. در اغلب شعارها نیز محتوای انتقادی تندی نسبت به خروجی اقدامات مجلس یازدهم شنیده می‌شود که در اکثر قریب به اتفاق این شعارها، تجمع‌کنندگان نمایندگان را به آنچه «بی‌سوادی»، «ناکارآمدی»، «متخصص نبودن»، «حمایت از دلالان» و... می‌خوانند، متهم کرده‌اند. البته این اولین‌بار نیست که عده‌ای از فعالان اقتصادی، احتماعی یا سیاسی نسبت به عملکرد و کیفیت عملیاتی نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی انتقاداتی را مطرح می‌کنند، پیشتر نیز در مقاطع زمانی مختلف گروه‌های دیگری نسبت به اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسی و غیراصولی نمایندگان این دوره مجلس انتقاد کرده بودند.

بورس در احاطه بسته‌ها و مصوبات گوناگون

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع مالیات بر صادرات مواد پتروشیمی‌ پرداخت. همچنین وی اعلام کرد که بسته ۱۰بندی حمایت از بورس همچنان به مجلس نرسیده است. یکی از علل افت شاخص کل بورس در روز‌های گذشته، اعلام خبر وضع مالیات بر صادرات مواد پتروشیمی خام و نیمه خام بود که می‌تواند اثر منفی بر روند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی بورسی شود. جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع عنوان کرد: این مالیات تنها بر مواد خام و نیمه خام وضع می‌شود و بیشتر برای جهت‌دهی پتروشیمی‌ها به ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل کشور و جلوگیری از خام فروشی است.وی درباره اثرات منفی این اقدام بر سهامداران بورسی گفت: بهتر است این مالیات به صورت مرحله‌ای انجام شود و هر سال به عوارض صادراتی این محصولات اضافه شود. شاید امکان به یک باره انجام دادن این موضوع فراهم نباشد. نماینده مردم شیراز در بهارستان، پیرامون بسته ۱۰بندی وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس اظهار کرد: این بسته هنوز به مجلس ارجاع داده نشده است اما اگر بخواهد اجرا شود، باید به صورت اصلاحیه در بودجه در نظر گرفته شود. اگر این اصلاحیه صورت پذیرد، مجلس با دولت همراهی خواهد کرد.قادری درباره روند بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: مجلس همچنان درگیر بررسی سمت درآمدهای بودجه است و وارد مبحث هزینه‌ها که اصل مطلب بودجه به شمار می‌رود، نشده است. بنابراین حداقل هفته آینده هم درگیر این موضوع خواهیم بود. به زعم عده زیادی از کارشناسان و تحلیلگران بورسی، درز خبر وضع مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی به شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز ریزش‌های اخیر شاخص کل بورس تهران شد. هرچند تابلوها در واپسین روز کاری هفته به رنگ سبز درآمد و شاخص کل را از محدوده قرمز خارج کرد اما بسیاری از فعالان بازار نسبت به واقعی بودن این رشد ابراز تردید می‌کنند و آن را تحت تاثیر صحبت‌های سه‌شنبه شب ابراهیم رییسی مبنی بر سامان بخشیدن به بازار سرمایه می‌دانند. حال با توجه به آنکه برنامه ادعایی ابراهیم رییسی جهت حمایت از بورس، تفاوت چندانی با بسته ده‌بندی خاندوزی نداشت، اغلب تحلیلگران نسبت به اجرایی شدن آن ابراز تردید می‌کنند. از طرفی هم اگر مصوبه کمیسیون تلفیق پیرامون مالیات بر صادرات محصولات پتروشیمی در صحن علنی مجلس رای کافی را به خود جلب کند، احتمالا شاهد روزهای به مراتب سخت تری در بازار سرمایه خواهیم بود.

 

ارسال نظر