نزول دوباره شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۲:۵۹:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۸۲۶
نزول دوباره شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس در سومین روزکاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه با چهار هزار و ۱۸۰ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۳۲ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۱۲۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۹ هزار و ۳۷۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۹۹ واحد کاهش به ۳۵۲ هزار و ۱۰۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶۹۰ واحد افت به ۲۲۱ هزار و ۳۲۲ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۸۳۸ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۲ ‌هزار و ۲۲۲ واحد کاهش داشتند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات چوبی» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فملی»، «شپنا» و «وگردش» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «چخزر»، «خگستر» و «قنقش» معطوف بود. علاوه بر این، در بین همه نمادها، ایران‌خودرو (خودرو) با ۵۱۹ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۹۲ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۲۲۳ واحد، سایپا (خساپا) با ۲۱۴ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۱۶۷ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۱۹ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۱۱ واحد و صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۱۱۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۰۰ واحد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۸۹ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۸۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی پارس (پارس) با ۶۶۷ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۵۹۸ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۵۰۱ واحد، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (وصندوق) با ۴۸۸ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۵۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۳۳۸ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۳۱۸ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۱۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در این روز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)، پالایش نفت تهران (شتران)، گروه دارویی برکت (برکت) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۲۲ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهشی ماند

در روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۹۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۱۸ واحد ثابت ماند. طی این روز نمادهای فرابورس ایران (فرابورس)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، صنعتی دوده فام (شصدف)، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه (سرچشمه)، ذوب روی اصفهان (فروی)، فرآوری زغال سنگ پرورده طبس (کپرور)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و پالایش نفت لاوان (شاوان) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، صنعتی مینو (غصینو)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (شجم)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   چه خبر از بورس کالا

براساس ارزش فروش محصولات شرکت‌ها در بخش داخلی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس، فولاد خوزستان، مجتمع فولاد خراسان، معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی تندگویان، پالایش نفت تهران (تندگویان)، ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت اصفهان در جمع ۱۰ شرکت برتر بورس کالا قرار گرفتند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۳۱۴ هزار و ۹۶۰ تن محصول ورق گرم، قلع اندود و گالوانیزه ارزشی معادل ۶۵ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال را به ثبت رساند و در صدر ایستاد. فولاد مبارکه با اختلاف چشمگیر از سایر شرکت‌ها برترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت بود. شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۵۲۰۱ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش ۱۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال در جایگاه دوم ایستاد. این شرکت با احتساب عرضه مس کاتد صادراتی در تالار کیش درمجموع ۹۲۰۱ تن محصول در بورس فروخته و ارزش ۲۲ هزار و ۹۰۳ میلیارد ریالی را رقم زده است. شرکت پالایش نفت بندرعباس با ثبت معامله ۶۰ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین ارزش ۵۶۹۴ میلیارد ریالی را رقم زد و در جایگاه سوم قرار گرفت. شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با دادوستد ۳۳ هزار تن لوب کات سبک و سنگین، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۳۲۵۲ میلیارد ریال رتبه هشتم را کسب کرد و بعد از آن ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۱ هزار و ۸۴۹ تن سبد تیرآهن و میلگرد، ناودانی و نبشی و بنزن به ارزش ۳۰۹۹ میلیارد ریال در جایگاه نهم جای گرفت. شرکت پالایش نفت اصفهان با فروش ۳۰ هزار تن لوب کات سبک و وکیوم باتوم ارزشی بیش از ۲۹۶۳ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و دهم شد.


 

ارسال نظر