بازارسهام

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۰۱:۲۰:۴۵
کد خبر: ۱۸۵۶۴۱

شاخص بورس نزولی شد

شاخص کل بازار بورس سومین روزکاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه با ۲ هزار و ۹۷۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۷۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از سه میلیارد و ۴۷۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۷۸ واحد کاهش به ۳۶۳ هزار و ۲۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۷۴ واحد افت به ۲۲۸ هزار و ۴۴۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲ هزار و ۱۷۱ واحد و شاخص بازار دوم، ۶ ‌هزار واحد کاهش داشتند. علاوه بر این، در بین همه نمادها، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۴۱ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۰۰ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۷۴ واحد، گروه صنعت بارز (پکرمان) با ۵۹ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۴۸ واحد و سایپا (خساپا) با ۴۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی نوری (نوری) با ۴۷۸ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۹۹ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۸۴ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۲۳۹ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۱۵۳ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۴۳ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۱۳۰ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۰۴ واحد و بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با ۱۰۴ واحد، تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، در این روز نماد صنایع شیمیایی سینا (شسینا)، گروه دارویی برکت (برکت)، ایران‌خودرو (خودرو)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، پارس خودرو (خپارس) و سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۲۸‌ میلیون و ۷۳۵ هزار برگه سهم به ارزش دو هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۶۵ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۵۹۵ واحد ثابت ماند. در سومین روزکاری هفته نمادهای صنعتی مینو (غصینو)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، فرابورس ایران (فرابورس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین ریل پرداز نو آفرین (حآفرین)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، توکاریل (توریل)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، آسیا سیر ارس (حآسا)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

چگونگی حذف دامنه نوسان در بورس‌ها

سروش خواجه حق‌وردی، معاون نظارت بر بازار فرابورس گفت: در دستورالعمل بازار گردانی موضوعاتی اضافه‌ شده، ازجمله اینکه اختیار به بورس‌ها داده ‌شده تا ضوابطی تهیه شود که برای نمادهای با بازار گردان، حجم مبنا حذف شود. البته بر اساس ضوابطی که بورس‌ها تهیه و مصوب می‌کنند، نمادهایی که ضوابط را دارند دیگر حجم مبنا نخواهند داشت. وی توضیح داد: در این موضوع بحث دامنه نوسان است برای نمادهایی که بازار گردان دارند با شرایط هیات‌مدیره بورس‌ها می‌توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش هیچ سقفی ندارد، هیات‌مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع است تا برابر با این ضوابط اجرا انجام شود. این مسوول با تأکید بر اینکه باید ضوابط اجرای این موضوع بسیار دقیق تنظیم شود تا آربیتراژ مقرراتی ایجاد نشود و سرمایه‌گذاران از افزایش دامنه قیمتی آسیب نبینند، افزود: در مقرراتی که تنظیم می‌شود سعی می‌کنیم هارمونی تابلوها برهم نخورد. حق‌وردی با اشاره به اینکه در خصوص بازارهای اول و دوم هیات‌مدیره فرابورس اختیاری برای تغییر مقدار و عدد حجم مبنا ندارد و این اختیار با هیات‌مدیره سازمان بورس است، گفت: اما در بازار پایه اختیارات کامل است. وی در خصوص تصمیم دیگر دستورالعمل بازار گردانی اظهار داشت: مقررشده نمادهایی که در دستورالعمل بازار گردانی چند روز صف می‌شوند امکان حراج تک قیمتی بنا به درخواست بازار گردان داشته باشند که این حراج تک قیمتی با دامنه ۴ برابری است و ضوابط این حراج باید توسط هیات‌مدیره فرابورس تصویب شود. معاون نظارت بر بازار فرابورس با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس، تمام ناشران موظف هستند بازار گردان داشته باشند، گفت: اما در شرایط امروز چالش اصلی نحوه عملکرد بازار گردان است. حق‌وردی در ادامه تغییر تیک قیمتی بازارهای اول و دوم را مورد بررسی قرارداد و اظهار داشت: تیک قیمتی محور اعداد قابل ‌قبول برای بورس‌ها است و در بورس‌های مختلف وجود دارد، علت اجرای تیک قیمتی این است که تجمع سفارش‌ها در نمادهای مختلف مهم است. زمانی که تیک قیمتی در نمادهای با قیمت بالا افزایش پیدا می‌کند، عمق دید بورس‌ها بیشتر می‌شود البته هزینه معاملاتی هم بیشتر می‌شود که این هزینه برای شفافیت است تا غنای بیشتری به دفتر سفارش‌ها داده شود. حق‌وردی گفت: افزایش دامنه نوسان پیش‌شرط‌های زیادی لازم دارد. در بازارهای ب و ج که بحث باز بودن دامنه نوسان قبلاً وجود داشت رفتارهای به‌شدت متناقض دیده می‌شد.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل بازار پایه گفت: بازار پایه ایجاد شد تا نقل ‌و انتقال سهام شرکت‌های اخراجی از بورس شفاف شود و همچنین شرکت‌هایی که نمی‌توانند وارد بورس شوند، سهام خود را در این بازار معامله کنند. این بازار شفافیت اطلاعاتی متفاوتی دارد و شناوری و نقد شوندگی این بازار هم خیلی با سایر بازارها تفاوت دارد.

 

ارسال نظر