اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۲ - ۰۱:۰۳:۴۴
کد خبر: ۱۸۵۵۴۱

ضرورت جمع‌آوری نظرات فعالان بورسی از طریق کانون‌ها

محمدرضا دهقانی احمدآباد، دبیرکل کانون کارگزاران در مورد پیش‌نویس قانون بازار سرمایه، اظهار کرد: این پیش نویس فعلا توسط کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شده و قاعدتا تا رسیدن به یک قانون مسیر نسبتا قابل توجهی را در پیش دارد. دهقانی احمدآباد بیان کرد: اکنون نیاز است مسوولان مربوطه یک فرصت کافی را در اختیار نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری به منظور بررسی بیشتر بندهای این پیش نویس قرار دهند تا آنها نیز بتوانند نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود بخشیدن به پیش نویس قانون بازار بیان کنند.او تاکید کرد: زیرا اکنون بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نتایج حاکی از آن است که عمده این پیش‌نویس در راستای رفع دغدغه‌های نظارتی و عمومی نوشته شده به گونه‌ای که بخشی را برای بیان مشکلات و مسائل فعالان در آن در نظر نگرفتند. دهقانی احمدآباد گفت: اکنون از فعالان بازار سرمایه که به نوعی خود ذینفع این بازار هستند در خواست می‌کنم تا نظرات خود را به منظور بهبود بخشیدن به متن پیش نویس قانون بازار سرمایه به کانون‌ کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ارجاع دهند تا آنها نیز بتوانند پس از جمع‌آوری در قالب چند بند به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع دهند.او بیان کرد: اکنون از سوی برخی فعالان بازار سرمایه شاهد جو‌سازی‌های مکرری در خصوص بندهای این پیش نویس هستیم که از نظر بنده چندان صحیح نیست زیرا دوستان می‌توانند نظرات خود را از طریق راه‌های ارتباطی در نظر گرفته شده به مسوولان مربوط ارجاع دهند.دبیرکل کانون کارگزاران در پایان گفت: زیرا مشکلات این پیش نویس فقط مربوط به بخش آموزش نمی‌شود و در سایر بخش‌ها و بندها مواری به چشم می‌خورد پس برای اصلاح آن لازم است نظرات فعالان و کارشناسان این حوزه در قالب چند بند تجمیع شود تا بتوان در گام بعدی آن را در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار داد.

لزوم همفکری با کارشناسان درخصوص قانون اصلاح بازار

به دنبال ارایه پیش نویش طرح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب کارگروه تخصصی بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این کمیسیون ۹ محور اصلاحی برای قانون بازار سرمایه در نظر گرفته است. این موارد طی نامه‌ای از طرف دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار خطاب به اعضای این کانون و نیز فعالان بازاراسرمایه منتشر شده است تا آنها نظرات تخصصی خود را در خصوص اصلاحات پیشنهادی یا اضافه کردن بندهایی در راستای تقویت و توسعه نقش و جایگاه بازارسرمایه به این کانون ارسال کنند. شایان ذکر است، طرح این موارد سبب شده تا فعالان بازارسرمایه در این خصوص دچار نگرانی‌هایی شوند؛ براین اساس ضروری است تا کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای رفع این نگرانی‌ها با اهالی بازار همفکری کند تا نظرات اهالی بازارسرمایه در خصوص تکمیل یا اصلاح پیش نویس اصلاحیه قانون بازارسرمایه سنجیده و اعمال شود تا از این طریق گامی بزرگ در راستای رفع دغدغه‌های فعالان و اهالی بازارسرمایه برداشته شود. در ادامه عمده اصلاحات پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شده در نامه دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار آمده است:  حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه‌های هیات دولت. معرفی شورای عالی بورس، اعضای این شورا و حیطه وظایف و اختیارات ایشان. قانون‌گذاری در باب گسترش فرهنگ‌سازی و آموزش بازارسرمایه از طریق نهادهای متولی مانند سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. تدوین و تهیه سند ارتقای دانش مالی و اقتصادی ایران. قانونمند‌سازی فعالیت ذی نفعان بازارسرمایه در فضای مجازی. تخصیص ۱۰ درصد از سود خالص سازمان بورس و اوراق بهادار به صندوق نثبیت بازارسرمایه. تاسیس صندوق‌های پروژه در سطح ملی.

 الزام شرکت‌های مرتبط جهت عرضه تولیدات در بورس‌های کالا و انرژی ایران. تاسیس کانون سهام‌داران حقیقی.  سیاوس وکیلی، فعال بازارسرمایه در همین راستا توییت کرد: «چند مدتی است مطالب زیادی در خصوص اصلاح قانون بازار اوراق بهادار بیان می‌شود که عمده افراد در باب انتقاد، سازمان بورس را مورد خطاب قرار داده‌اند، اما آنچه که منتشر شده از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.» عظیم ثابت، یکی دیگر از فعالان بازار نیز در همین راستا بیان کرده است: پیش از این در رابطه با ضرورت مشارکت کانون‌ها و فعالان بازار سرمایه برای انجام اصلاحات در پیش نویس قانون بازار صحبت و تاکید شده است‌. وی افزود: حتی قرار شد تا کانون‌ها به نمایندگی از نهادها و کارشناسان بازار با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان دلایل لازم، خواستار به تعویق افتادن اصلاح قانون بازار بشوند؛ بنابراین، همگان باید از تمامی ابزارهای لازم برای اصلاح بهینه بندهای مورد مناقشه و ابهام آمیز تلاش و رایزنی کنند. این پیشکسوت بازار بیان کرد: بیش از یک ماه پیش، بنده از طرف انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نامه‌ای به دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشتم و خواهان برگزاری جلسه فعالان و کارگزاران با ایشان شدم و از طریق ۲۳ نفر موضوع را پیگیری کردم که هنوز این امکان فراهم نشده است.

 

ارسال نظر