بازارسهام

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۰۱:۲۱:۵۴
کد خبر: ۱۸۵۲۴۱

صعود بورس در اولین روز زمستان 

شاخص کل بازار بورس در آخرین روز کاری هفته و اولین روز زمستان یعنی چهارشنبه، یکم دی ماه با ۴۰ هزار و ۶۵۲ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۵۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۵۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹ هزار و ۵۵۴ واحد افزایش به ۳۵۷ هزار و ۷۶۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۱۰ واحد رشد به ۲۲۵ هزار و ۳۵ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۳۴هزار و ۳۰۵ واحد و شاخص بازار دوم، ۶۷ هزار و ۶۵۵ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۵۱۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۱۵۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۸۰۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۷۷۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۴۱۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۲۷۵ واحد و پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۲۵۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل تامین سرمایه امید با نماد «امید» با ۳۰ واحد، ایران مرینوس با نماد «نمرینو» با سه واحد و توریستی و رفاهی آبادگران ایران با نماد «ثاباد» با دو واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 برپایه این گزارش، در این روز شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، سایپا با نماد «خساپا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، بورس کالای ایران با نماد «کالا» و سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۷۵‌ میلیون و ۲۹۴ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس افزایشی شد

در اولین روز تابستان شاخص فرابورس بیش از ۲۶۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۷۸۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز شرکت‌های پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» و پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با نماد «سدبیر»، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد «شکام» و بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

حمایت از مصوبات بازارسرمایه

سید محمدرضا میرتاج‌ الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، درمورد حمایت و تصویب تصمیمات اتخاذ شده در بودجه ۱۴۰۱ در راستای تقویت بازار سرمایه، اظهار کرد: رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت از بازار سرمایه است به همین خاطر ما از هر طرح دولت در متن پیش نویس بودجه ۱۴۰۱ که در راستای تقویت زیر ساخت‌های معاملات و بازگرداندن اعتماد سهامداران به بازار سهام باشد، حمایت خواهیم کرد به سبب آنکه این بازار می‌تواند علاوه بر بهبود سطح تولید، تورم را نیز در اقتصاد کشور کنترل کند.

او در ادامه تأکید کرد: بنده این اطمینان را به سهامداران حاضر در بازار سرمایه می‌دهم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم طرح‌هایی را در بودجه ۱۴۰۱ تصویب خواهند کرد که میزان نوسانات موجود در بازار سرمایه را کاهش دهد به گونه‌ای که بازهم شاهد رونق این بازار باشیم .

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: بحث تعیین نرخ گازمصرفی صنایعی از جمله سیمان که آقای خاندوزی نیز در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به آن اشاره کردند و تأیید این مساله را به مجلس واگذار کردند نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسانه در کمیسیون مربوطه دارد به همین خاطر در مورد این موضوع نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد.

او در خصوص اختصاص ۱۰ درصد از وجوه حاصله از عرضه‌های اولیه سهام دولتی به خود سهام به منظور حمایت از سهام عرضه شده، بیان کرد: این تصمیم بسیار درست و بجا بوده است زیرا چنین مساله‌ای علاوه بر تقویت و ثبات در بازار سرمایه سبب بازگشت اعتماد سهامداران نیز خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به حمایت نمایندگان از طرح واریز مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد زیرا این امر سبب تقویت سهم‌های موجود در بازار سهام خواهد شد. او در پایان اظهار کرد: به جد طرح اخذ مالیات از سوداگران بازار ارز، خودرو و مسکن در مجلس پیگیری می‌شود زیرا این امر می‌تواند علاوه بر کاهش تورم در بخش اقتصاد، سرمایه‌های خارج شده از بازار سرمایه را مجددا بازگرداند.

 

ارسال نظر