سبزپوشی بازار با خروج نقدینگی

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۰۲:۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۸۵۲۰۴
سبزپوشی بازار با خروج نقدینگی

شاخص کل بازار بورس در چهارمین روزکاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه با ۱۶ هزار و ۹۲۵ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۳۹۷میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۳۱۰ واحد افزایش به ۳۴۸ هزار و ۲۱۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۷۱۱ واحد رشد به ۲۱۹ هزار و ۲۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۴هزار و ۸۷۰ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۶ هزار و ۳۱۸ واحد افزایش داشتند. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شلرد»، «شستا» و «زاگرس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شیراز»، «توسن» و «کاوه» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۲۹۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک‌هزار و ۲۴۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با یک هزار و یک واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با ۷۵۱ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۶۸۶ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۶۵۴ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۶۲۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل تولیدی فولاد سپید فراب کویر با نماد «کویر» با ۸۰ واحد، صنعتی آما با نماد «فاما» با ۲۹ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد «خاهن» با ۲۰ واحد، پارس سویچ با نماد «به سویچ» با ۱۹ واحد و سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» با ۱۸ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در چهارمین روزکاری هفته ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۳۹‌ میلیون و ۵۲۲ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس افزایشی شد

طی روز سه‌شنبه شاخص فرابورس بیش از ۸۳ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۵۲۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۶۰۳ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۶ هزار و ۵۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر»، زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» و فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، آتیه داده پرداز با نماد «اپرداز»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس» و کشتیرانی دریای خزر با نماد «حجزر»  تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. روز سه شنبه افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۵نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۲۰میلیارد تومان بود.

     چه خبر از سهام عدالت

در پایان معاملات روز سه شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۷درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۷۷۴هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۱۸۱هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۹۱۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۴ هزار تومان رسیده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از درج نماد معاملاتی ۴ شرکت در سامانه پس از معاملات خبر داد.

    درج چهار نماد در سامانه پس از معاملات

 بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، درج نماد شرکت‌های فولاد شاهرود «ذفرود»، پخش رازی « ذدرازی»، صنایع فروژ آلیاژ ایران «ذفروژ» و علامت تجاری عالیس «ذفکر0018»، در سامانه پس از معاملات انجام گرفت. بر اساس اطلاعیه منتشر شده، درج نماد «ذفرود» متعلق به شرکت فولاد شاهرود با سرمایه 2 میلیارد و 700 میلیون و قیمت اسمی یک هزار ریال، نماد «ذدرازی» متعلق به شرکت پخش رازی با سرمایه یک میلیارد سهم و قیمت اسمی یک هزار ریال، نماد «ذفروژ» متعلق به شرکت صنایع فروژ آلیاژ ایران با سرمایه یک میلیارد و 100 میلیون و قیمت اسمی یک هزار ریال و نماد «ذفکر0018» متعلق به علامت تجاری عالیس با سرمایه یک هزار سهم و ارزش 5 میلیون ریالی هر ورقه دارایی فکری، در سامانه پس از معاملات صورت گرفت.

    عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در بورس روز سه شنبه ۱۲۵میلیارد تومان دارا یکم و ۱۶۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۳۱۵میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در صندوق‌های درآمد ثابت ۳۰میلیارد تومان شد. بیشترین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با رقم ۱۶۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق با درآمد ثابت کمند دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق اعتماد آفرین پارسیان نیز در جایگاه سوم صندوق‌های ETF قرار گرفت. دارندگان صندوق مختلط سپهر اندیشه نوین «صنوین» رشد ۵.۸درصدی دارایی خود را به چشم دیدند. از طرف دیگر مالکان صندوق سهامی ویستا با زیان ۰.۴درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز باعث شد که بیشترین نوسان قیمت ۹.۴درصد در رابطه با صندوق امین تدبیرگران فردا «الماس» در زمان بازار رقم بخورد. دو صندوق دولتی واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۲۸۵میلیارد تومان مطابق با ۲۲درصد از کل صندوق‌های قابل معامله خرید و فروش شدند.  جمع معاملات صندوق‌های طلایی نیز به ۲۵میلیارد تومان رسید و بازدهی واحدهای این گروه به‌طور متوسط ۱.۲درصد شد. بیشترین افت قیمت ۲.۵درصد این گروه به صندوق پشتوانه سکه طلای زر افشان اختصاص یافت. کل ارزش معاملات در این روز صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به هزار و ۳۱۵میلیارد تومان رسید و مالکیت حقوقی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت معادل ۳۰میلیارد تومان افزایش یافت. این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود دو هزار و ۷۰۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۱۷۰میلیارد تومان بود. محمد نوروزپور، امروز طی نامه‌ای به کارگزاران میزان حداکثر ثبت سفارش برای محصولات صنعتی و شرایط خرید ورق را اعلام کرد.

    میزان خرید محصولات صنعتی

براساس این نامه در روز سه شنبه ۳۰ آذر ماه حداکثر میزان ثبت سفارش برای هر مشتری در ورق گالوانیزه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان ۵۰۰ تن، ورق گالوانیزه شرکت‌های فولاد تاراز چهارمحال و ورق خودروی چهارمحال و بختیاری هر یک ۳۰۰ تن بوده و محدودیت اعلامی مختص تمامی مشتریان است. در این نامه آمده است، خرید محصول ورق گرم در روز جاری بدون اعمال سقف سهمیه بهین یاب برای مشتریانی که مجوز خرید محصول مذکور را دارند امکان پذیر است و خرید روز جاری از سهمیه مشتریان کسر نمی‌شود. شایان ذکر است، روز اخیر ۷۵۵۰ تن ورق گرم شرکت نورد و لوله اهواز و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه شرکت‌های فولاد امیرکبیر کاشان، مجتمع فولادی روی اندودکاوه، فولاد تاراز چهارمحال و ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

 

ارسال نظر