بازار سهام

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ - ۰۲:۳۲:۳۵
کد خبر: ۱۸۵۰۶۴

استقلالی‌ها به  سازمان خصوصی‌سازی رفتند

تسنیم| مدیرعامل شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و برخی کارشناسان بازار سرمایه روز چهارشنبه گذشته با محوریت بررسی نحوه واگذاری باشگاه مذکور در محل سازمان خصوصی‌سازی با حسین قربانزاده رییس کل سازمان خصوصی‌سازی نشست و گفت‌وگو داشتند. در این جلسه قربانزاده ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در فرآیند پذیرش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه با اشاره به اینکه شفاف شدن عملکرد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را باید از موضوع مدیریت این باشگاه دانست، تصریح کرد: صرف نظر از چگونگی انتقال مالکیت، نه تنها این دو باشگاه که همه شرکت‌های دولتی باید صورت‌های مالی شفاف داشته باشند و موانع پیش روی خود جهت پذیرش در بازار سرمایه را بردارند. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی پیگیری جدی موضوعات موثر در این فرآیند از جمله تهیه صورت‌های مالی منتهی به تیرماه ۱۴۰۰، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و ثبت تغییرات اعضای هیات‌مدیره نزد مرجع ثبت شرکت‌ها را در مورد باشگاه استقلال مورد تاکید قرار داد که در همین راستا، مدیرعامل باشگاه استقلال قول داد که حداکثر مساعدت و همکاری جهت تسریع در روند درج نماد را انجام دهند. وی افزود: در خصوص چگونگی انتقال مالکیت و مدیریت این دو باشگاه طبیعتا باید حساسیت به خرج داد و تا زمانی که مسیر سودآوری این دو باشگاه تضمین نشده است و اطمینان از موفقیتی بعد از واگذاری احراز نشده است، نباید در آن تعجیل کرد. در ادامه جلسه پیشنهاداتی در خصوص نحوه واگذاری باشگاه یاد شده از جمله روش واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، پیمان مدیریت، واگذاری در قالب تعاونی‌ها و نیز انتقال بلوکی سهام به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای اهلیت، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس مذاکرات انجام شده در این نشست مقرر شد، روش‌های پیشنهادی از جمله سرمایه‌گذاری و عرضه اولیه در بورس و همچنین روش‌های نوین سرمایه‌گذاری اقتصادی در باشگاه‌ها به ویژه از طریق بازار سرمایه مانند صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. همچنین روش‌های درآمدزایی این باشگاه در قالب تفاهم نامه با نهادهای مالی دارای مجوز از بورس، به منظور بهره‌برداری از برند این باشگاه نیز مورد بحث قرار گرفت. شایان ذکر است، تمامی شرکت‌های مشمول واگذاری می‌بایست مطابق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بند (ب) ماده (۲۵) قانون برنامه ششم توسعه به منظور دریافت هرگونه مجوز ثبت صورتجلسات مجامع عمومی و هیات‌مدیره و نقل و انتقال اموال و دارایی‌های ثابت و اخذ هرگونه تسهیلات مجوزهای مربوطه را از سازمان خصوصی‌سازی اخذ نمایند.

فرصت دو هفته‌ای برای بورسی‌ها

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای خطاب به شرکت‌های تولیدی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز حسابرسان معتمد سازمان بورس موضوع مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد الزام همه شرکت‌های تولیدی ثبت شده نزد سازمان به افشای جزییات هزینه انرژی را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: ‌مطابق مصوبه مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد در راستای افزایش شفافیت اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی ثبت شده نزد سازمان بورس شامل شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس، ناشران مذکور موظف هستند، هزینه‌های انرژی سال مالی ۱۴۰۰ و پیش‌بینی سال مالی ۱۴۰۱ را در قالب جدول پیوست از طریق اطلاعیه جزییات هزینه‌های انرژی حداکثر تا پایان ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ بر روی سامانه کدال منتشر نمایند. همچنین در صورتی که مصرف پیش‌بینی شده برای سال مالی ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال مالی ۱۴۰۰ تغییر داشته باشد ضروری است علت تغییر در مصرف انرژی در ستون توضیحات درج شود. مصوبه مذکور از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

سرمایه بورسی‌ها  در مسیر صفر شدن

اقتصاد آنلاین| احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در ابتدا با ابراز موافقت خود نسبت به کلیت موضوع تزریق پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه، گفت: این صندوق باید زودتر تشکیل می‌شد، یکی از دلایلی که باعث شد تا تلاطم‌های بازار سرمایه، به سهامداران خرد لطمه بزند، خلأ این صندوق بود. البته دولت باید در زمینه منابع تامین مالی این صندوق تصمیم‌ بگیرد اما تامین این منابع از صندوق توسعه ملی، جای حرف و حدیث دارد.  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه اضافه کرد: با خوش‌بینی نسبت به وزارت آقای خاندوزی که ادعای زیادی برای اصلاح وضعیت بورس داشت، منتظر بهبود وضعیت بودیم. اما متاسفانه شرایط بازار از حالت بدی که داشت، بدتر شده است. وی افزود: در حال حاضر، شاخص‌های بازار سرمایه، همگی نزولی هستند و ارزش دارایی و سرمایه مردم در بورس، درحال نزدیک شدن به صفر است. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در چنین شرایطی، جدا از بحث چگونگی تامین منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه، این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس برای جبران حداقلی خسارت سنگین میلیون‌ها نفر در بورس، این ردیف از بودجه را تصویب کنند.  ارکانی در پایان گفت: هرچند پیشنهاد می‌شود دولت، اعتبارات این صندوق را از منابع پایدارتر و متکی بر سایر درآمدها تامین کند تا میزان برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی افزایش پیدا نکند.


 

ارسال نظر