بورس جانی دوباره می‌گیرد؟

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ - ۰۲:۳۱:۳۸
کد خبر: ۱۸۵۰۶۳
بورس جانی دوباره می‌گیرد؟

تعادل| بررسی روند معاملات بازار سهام هفته چهارم آذرماه نشان می‌دهد، بازار سرمایه در یک وضعیت اصلاحی قرار گرفته و بی‌اعتمادی سهامداران به سهم‌های ارزنده به‌شدت افزایش یافته است. معامله‌گران بورسی به اخبار مثبت هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و برعکس اخبار منفی به‌شدت بر روی بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد. خریداران همچنان مردد هستند و با وجود موارد متعدد امیدوارکننده مربوط به بازار سرمایه مخصوصا در بودجه دولت برای سال ۱۴۰۱، هنوز برای ورود مجدد به بازار سرمایه قانع نشده‌اند. از سوی دیگر نیز، فروشندگان در حال تاختن در بازار بدون تقاضا هستند و هر روز شاهد افت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن و قرمزپوش بورس هستیم. در این شرایط همچنان فروشندگان تعیین‌کننده بازار هستند.

  سقوط یک پله‌ای شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته اخیر افت ۵۶ هزار واحدی داشت و وارد کانال ۱.۲ میلیون واحدی شد. در اولین روز هفته شاخص کل نزدیک به ۵ هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه سقوط ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی داشت.

روز دوشنبه بیشترین نزول هفته با ریزش ۲۵ هزار و ۲۲۶ واحدی به ثبت رسید و شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی وارد شد. روز سه ‌شنبه نیز بورس ریزش ۳ هزار و ۷۱۱ واحدی را پشت سر گذاشت. اما شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته اندکی رشد کرد و هزار و ۳۹۸ واحد بالا آمد و در سطح یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد ایستاد. بازدهی شاخص کل در این هفته منفی ۴.۲ درصد بود.

  شاخص‌ها نزولی شدند

همانند شاخص کل، در هفته گذشته شاخص کل هموزن نیز نزول کرد. شاخص هموزن در تمامی ۴ روز هفته روند نزولی داشت و در روز چهارشنبه اندکی رشد را تجربه کرد. در پایان هفته چهارم آذرماه نسبت به هفته پیشین ۱۳ هزار و ۹۵۶ واحد پایین‌تر قرار گرفت و به رقم ۳۲۰ هزار و ۶۲۴ واحد رسید و بازدهی منفی ۴.۱۷ درصدی را ثبت کرد.

  معاملات خرد کاهشی شد

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته و رکوردی در میان هفته‌های گذشته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۱ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۴ هزار و ۶۷ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۷۲ درصدی داشته است. در هفته گذشته ارزش معاملات خرد با افت ۷ درصدی نسبت به هفته پیشین همراه بود. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۷۶۱ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۹۸ میلیارد تومانی داشته است.

  صعود دوباره صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌‌های فروش در هفته اخیر ۲۵۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۷۹ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۴۴ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴۹۵ میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌چهارشنبه برمی‌گردد که ۱۴۱ میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۳۷ میلیارد تومان شد که از میانگین هفته گذشته ۲۹ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۴۴ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۸۲ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که ۱۰ میلیارد تومان بود.

  رشد ۱۰۰ درصدی خروج پول از بورس

تا پایان معاملات روز چهار‌شنبه رکورد ۱۵ روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۴۴۸ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۱۰۰ درصدی داشته است . در مجموع ۱۵ روز کاری گذشته که شاهد خروج پول از بازار سرمایه بوده‌ایم، ۵ هزار و ۳۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

  احتمال افزایش ارزش معاملات

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام درخصوص وضعیت بازار گفت: در هفته‌ای که گذشت در سهم‌ها، شاخص کل و ارزش معاملات کاهش داشتیم. بازار تحت تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هیجانات منفی در معاملات گروه خودرو قرار گرفت. به نظر می‌رسد در هفته آینده شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد حمایت خواهد شد. وی ادامه داد: اگر در روند مذاکرات اتفاق خاصی نیفتد انتظار داریم در هفته آینده افزایش ارزش معاملات را شاهد باشیم. اکثر سهم‌های بزرگ بازار که سهم عمده‌ای نیز در تغییرات شاخص کل دارند در حمایت‌های خوبی قرار گرفتند. حدادی خاطرنشان کرد: بازار مقداری از اثرات منفی لایحه بودجه، فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد که در هفته آتی بر عوامل مثبت بودجه بر بازار سرمایه تمرکز خواهد شد و حواشی مرتبط با بودجه هفته آینده اثر به مراتب کمتری نسبت به این هفته داشته باشد. این کارشناس اظهار کرد: قرار است شرکت‌ها در حوزه انرژی خود شفاف‌سازی کنند و این موضوع نیز تاثیر مثبتی بر بازار دارد. رشد نرخ دلار سامانه سنا نیز می‌تواند از عوامل محرک تقاضا در هفته آتی باشد. اگر مقداری ریسک در دستور کار فعالان بازار قرار بگیرد هفته آتی شاخص کل بورس می‌تواند بالای 3/1 میلیون واحد به کار خود پایان دهد. وی خاطرنشان کرد: در بازار جهانی نیز زمزمه افزایش نرخ بهره امریکا شنیده می‌شود که می‌تواند برای قیمت‌ها در بازار جهانی خبر بدی باشد. به‌طور کلی در هفته آینده شاهد افزایش ارزش معاملات و در نتیجه افزایش قیمت سهام خواهیم بود که البته احتمالا زیاد محسوس نیست.

  چه خبر از بورس کالا؟

محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت می‌گوید که دایره عرضه کالاها در بورس کالای ایران با نگاه ویژه وزارت صمت گسترده‌تر می‌شود چراکه به کمک سازوکار شفاف و رقابتی بورس کالا، رانت و فساد از بازارها حذف شده و نتایج عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس طی این سال‌ها راضی‌کننده و برای حمایت از تولید، واضح بوده است؛ همچنین جدا شدن دولت از قیمت‌گذاری دستوری از مسیر عرضه کالاها در بورس کالا می‌گذرد. نقش بورس کالا در تنظیم بهینه بازار سیمان، فلزات و پتروشیمی واضح است و نتایج بسیار مطلوبی به ثبت رسیده است؛ در حوزه سیمان با وجود آنکه زمان زیادی از عرضه‌های کامل شرکت‌ها در بورس کالا نمی‌گذرد اما نظم و شفافیت مطلوبی در این حوزه ایجاد شده است. بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل گفت در صورت راه‌اندازی بورس کالا از سوی ایران در سوریه، علاوه بر افزایش سطح تبادلات اقتصادی شاهد راه‌اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی خواهیم بود. در حال حاضر بورس کالای ایران آمادگی کامل خود را به منظور طراحی کامل بورس کالا در سوریه و راه‌اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی در این کشور اعلام کرده است.این امر علاوه بر افزایش تبادلات اقتصادی بین ایران و سوریه سبب تعریف پلتفرم مشترکی در راستای تبادل کالاهای تولیدی و اساسی نیز خواهد شد. ابراهیم جمیلی، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: فروش محصولات و مواد اولیه از مسیر بورس کالا آسان‌تر و تسویه برای فروشندگان و خریداران سهل‌تر است و به نوعی عرضه کالا در بورس، مشوقی برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود؛ از این رو رشد عرضه محصولات به تعادل و آرامش بازارها کمک می‌کند. ایمان کمالی، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فروش اموال مازاد دولت یکی از راه‌های تامین کسری بودجه است، گفت: عرضه این اموال در بورس به عنوان درست‌ترین روش برای تامین مالی ۲۶ هزار میلیارد تومانی و جبران بخشی از هزینه‌های دولت تلقی می‌شود. ایمان کمالی توضیح داد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بود که بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد درآمد به دست آورد که این عدد را وقتی با درآمدهای نفتی سال گذشته دولت که ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده مقایسه می‌کنیم متوجه اهمیت آن می‌شویم. اما این فروش محقق نشده و باید راهکاری آسان، شفاف و قانونمند برای آن در نظر گرفته شود. واگذاری‌های انجام شده در بورس می‌تواند شفافیت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بدین‌ترتیب مزایده‌های برگزار شده قابل پیگیری و رصد باشد زیرا بورس کالا سابقه‌ای طولانی در عرضه‌های مختلف کالایی دارد و در هر بازاری که بورس نقش آفرینی کرده، شفافیت تا حد بسیار زیادی ایجاد شده است. پذیره نویسی  واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» از شنبه ۲۷ آذر ماه در بورس کالای ایران آغاز می‌شود و به مدت ۵ روز کاری ادامه می‌یابد تا مثقال به عنوان ششمین صندوق طلایی بورس کالا در کنار نمادهای طلا، زر، عیار، گوهر و کهربا قرار گیرد.

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین آگاه در نظر دارد واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را براساس مجوز سازمان بورس از طریق بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورس کالای ایران پذیره نویسی کند. صندوق طلای زرین آگاه از نوع صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا (ETF) بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان آگاه و شرگت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه است. بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران از روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه میزبان راه‌اندازی سررسید جدید برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۱ است.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود.


 

ارسال نظر