اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۳۷:۱۹
کد خبر: ۱۸۴۹۵۸

پرداخت سود سهام  شرکت سپرده‌گذاری

سود سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام)، میان سهامداران این شرکت توزیع شد. اطلاعات سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از سامانه سجام استخراج و مبلغ ۱۸۲۰ میلیارد ریال سود سهام این شرکت به حساب آنها واریز شد. بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به ازای هر سهم مبلغ ۵۲۰ ریال سود به سهامداران این شرکت پرداخت شد. طبق آخرین آمارها، از ابتدای امسال تا پایان ۳۰ آبان ماه، 

مبلغی بیش از ۱۲۸ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال سود سهام ۱۹۶ ناشر به حساب ۳۷ میلیون سهامدار از طریق سامانه توزیع سود این شرکت واریز شده است. هم‌اکنون ۲۶ شرکت نیز ثبت نام قطعی خود را برای توزیع سود سهام خود از طریق سامانه سجام انجام داده‌اند که به زودی فرآیند عملیاتی آن در این شرکت آغاز می‌شود. همچنین آمارهای پرداخت سود اوراق مختلف در بازار سرمایه در ۸ ماه نخست امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی مبلغ ۷۳۶ هزار و ۸۰۶ میلیارد ریال سود برای ۳۸۳ هزار سرمایه‌گذار پرداخت شده است.

بورس در زمستان  سبز می‌شود؟

شهربورس| نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت بازار سرمایه در سه ماهه پایانی سال، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه وضعیت بنیادی سهم‌ها و گروه‌های مختلف وضعیت بسیار خوبی پیدا کرده و قیمت‌ها ریزش داشتند، اما روند کلی بازار همچنان نوسانی است. مهم‌ترین دلیل این وضعیت هم ابهامات پیش روی بازار سرمایه است. وی به بیان ابهامات پیش روی بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: با توجه به انجام مذاکرات برجام، چشم‌انداز مشخصی پیش‌روی قیمت دلار نیست و رشد و نزول آن به نتیجه مذاکرات بستگی دارد. موضوع بودجه نیز دیگر ابهام پیش‌روی بازار سرمایه است که در دقایق پایانی بازار امروز، اخبار خوبی از آن مخابره شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس، می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها را کمتر کند. این موارد بر روی بازار تأثیر گذاشته و خریداران را با تردید روبرو کرده است. با این حال، وضعیت بازار چندان بد نیست و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بورس در زمستان امسال وضعیت بهتری داشته باشد. میرزایی با اشاره به وضعیت گروه خودرویی، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در ایران تا حد زیادی دولتی بوده و تصمیمات دولت بر روی رشد گروه‌های مختلف بازار تأثیرگذار است. این به معنای نفی اهمیت تکنیکال نیست، اما می‌توان از اظهارنظرها این برداشت را کرد که حمایت‌ها از گروه خودرویی و سهام ریالی، حمایت‌های قوی‌تری است. وی یادآور شد: گروه خودرویی، بانکی و شیمیایی ریزش‌های سنگینی داشتند و پیش‌بینی می‌شود که تلاش‌هایی در راستای ترمیم جاماندگی این گروه‌ها انجام شود. اگر این موضوع را مبنا قرار دهیم، می‌توان گفت که زمستان امسال اتفاقات مثبتی در انتظار این گروه‌ها خواهد بود. گروه‌های دلاری نیز می‌توانند به عنوان بخش کم ریسک سبد دارایی مورد توجه قرار بگیرند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «چرا با وجودِ افزایش نرخ محصولات خودرویی، نمادهای خودرو و خساپا وضعیت مطلوبی در بورس ندارند؟»، گفت: بازار هوشمندانه جلو می‌رود و به وعده‌ها توجهی ندارد. بر اساس وعده‌ها، قرار بود خودرو در بورس کالا عرضه شود، اما در شرایطی که تورم به 40 درصد رسیده، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو درد اساسی از خودروسازها دوا نمی‌کند. میرزایی تصریح کرد: واکنش بازار به این اتفاق کاملاً طبیعی بود و اگر مسوولان به دنبال حل مشکل صنعت خودرو هستند، باید نرخ خودرو را به نرخ بازار نزدیک کنند. البته نگاه روزانه به بورس چندان صحیح نیست و گروه خودرویی می‌تواند در روزهای آینده اتفاقات مثبتی در پی داشته باشد.

دخالت دولت در بورس وضعیت را بدتر می‌کند

بازار| محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران، درباره اینکه چه عواملی در بازار بورس تاثیرپذیر است پاسخ داد: متاسفانه بورس تحت هیجانات و اطلاعات غلط بالا و پایین می‌رود. به نظر من، بورس نباید تحت تاثیر دولت باشد. همچنین در هیچ جای دنیا ندیده‌ام که بورس تحت کنترل دولت باشد. مثل بقیه اقدامات اقتصادی که دولت نقش پررنگی را برای خود ایجاد می‌کند این مساله هم اشتباه بزرگ و حتی استراتژی است، باید پذیرفت که اگر بورس تحت مدیریت دولت نباشد تحت یک مکانیزم مثل بقیه جاهای دنیا آنقدر نوسانات نخواهد داشت. او در پاسخ به این پرسش، که آیا این احتمال وجود دارد که دولت برای کنترل تورم از افت بورس استفاده کند، تصریح کرد: این استدلال کاملا غلط است. اگر دولت می‌خواهد تورم را کنترل کند که چنین هدفی ندارد باید حجم نقدینگی را کنترل کند. متاسفانه روزی ۲ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود. اگر هدف واقعی دولت این باشد که جلوی تورم گرفته شود بایستی جلوی حجم نقدینگی را بگیرد. چرا حجم نقدینگی بالا می‌رود؟ برای اینکه مجلس ما بودجه نامتوازن تصویب می‌کند. اگر حجم نقدینگی بالا برود تورم نیز بالا می‌رود و افزایش قیمت خواهیم داشت. نجفی منش با اشاره به وعده رییسی در کارزار انتخاباتی که بازار بورس را سامان می‌دهیم خاطرنشان کرد: مادامی که دولت بخواهد دخالت در بازارهای اقتصادی کند؛ بعید می‌دانم بتواند در اقتصاد موفق شود. دولت بایستی تمرکز خود را بر روی بودجه متناسب با بازار کند که بتواند جلو حجم نقدینگی را بگیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در بورس چه تاثیری می‌گذارد؟ گفت: اگر منابع بلوکه شده آزاد شوند شاهد کاهش قیمت ارز در بازار خواهیم بود البته اگر ادامه نداشته باشد مجددا قیمت بالا می‌رود. 

 

ارسال نظر