خروج نقدینگی از بورس ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ - ۰۰:۳۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۹۵۶

شاخص کل بازار بورس در سومین روزکاری هفته دوشنبه، ۲۲ آذرماه با ۲۵ هزار و ۲۴۹ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۲۹۵ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۱۳۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۴۱۹ واحد کاهش به ۳۴۹ هزار و ۱۹۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار ‌هزار و ۳۸ واحد افت به ۲۱۹ هزار و ۶۴۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۲ هزار و ۲۴۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۹ هزار و ۷۱ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سیمان، آهک و گچ» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «بپاس»، «شستا» و «فسبزوار» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «سغدیر»، «شاملا» و «شپاکسا» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۲۲ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۴۳ واحد، معدنی املاح ایران با نماد «شاملا» با ۳۵ واحد، پاکسان با نماد «شپاکسا» با ۲۲ واحد، داروسازی روز دارو با نماد «دروز» با ۱۷ واحد و سیمان بجنورد با نماد «سبجنو» با ۱۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۴۱۶ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۸۲۴ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۴۹۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۱۳ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۱۴۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۳۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۹۳۲ واحد و توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۶۹۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، در این روز شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۰۰ ‌میلیون و ۶۶۲ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۱۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس اصلاحی شد

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۶۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۶۶۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۳۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۷۶ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز شرکت‌های توسعه سرمایه و صنعت غدیر با نماد «سغدیر»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، پخش هجرت با نماد «هجرت»، قاسم ایران با نماد «قاسم»، سپیدار سیستم آسیا با نماد «سپیدار» و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا با نماد «کتوکا» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۰نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۹۰میلیارد تومان بود.

در این روز در مجموع حدود سه هزار و ۱۰۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد که پنج نماد «فولاد»، «سغدیر»، «خودرو»، «کالا» و «شستا» به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند. در سومین روز هفته معادل ۱۳۰میلیارد تومان سهام فولاد مبارکه اصفهان دست به دست شد، توسعه سرمایه و صنعت غدیر پس از معاملاتی به ارزش ۱۱۰میلیارد تومان دوم شد و سهام ایران‌ خودرو نیز به جایگاه سوم معاملات رسید. بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به‌طوری که ۴۲۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات ۳۶۰میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» در جایگاه سوم قرار گرفت. دو درصد از کل سهام سغدیر معامله شد، ۱۰نماد برتر سهم ۲۵.۳درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در سه سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۴۳نماد نخست اختصاص داشت.

    سهام عدالت کاهشی شد

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۲.۱درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۴۳۷هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۵۴۸هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۰۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۶۲هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر