منافع بودجه برای بورس

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۰:۴۷:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۸۷۳
منافع  بودجه برای  بورس

گزارش دوم

تعادل|

امروز لایحه بودجه 1401 توسط رییس‌جمهوری به مجلس تقدیم می‌شود، روز گذشته خبرهای خوبی درخصوص این بودجه در بازار سرمایه مخابره شد اما  نتوانست تاثیر مثبتی بر معاملات بگذارد و همچنان شاخص کل سرخ پوش و در کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی است.طی چند روز اخیر حدودا شش تا هفت مثبت درخصوص بودجه سال 1401 منتشر شد و انتظار می‌رفت که این اخبار تاثیر مثبتی روی معاملات داشته باشند. طی روز گذشته خبری مبنی بر ثبات فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد که می‌تواند تاثیر مثبتی بر سهام این گروه روی بورس بگذارد. همچنین در چند روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین موسی احمدی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نگاه کمیسیون انرژی بر حمایت از پتروشیمی‌ها و صنایع پایین دستی است، گفت: تاکنون طرح‌های مختلفی به عنوان حمایت از پتروپالایشی‌ها و بحث‌های مربوط به خوراک، تنفس خوراک، تسهیلات واگذاری زمین و مانند آن در کمیسیون انرژی مطرح شده است. به‌طور قطع در بحث نرخ خوراک، پیشنهادها و راهکارهایی ارایه شده و کمیته فنی کمیسیون انرژی در حال بررسی راهکارهای آن است که امیدواریم طرح‌های مطرح شده بزودی در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی و در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مد نظر قرار گیرد.

   دولت به خبر  بدهی‌های صندوق توسعه ملی افتاد

دومین خبر مربوط به صندوق تثبیت بازار سرمایه است و دولت طی روزهای اخیر خبر داده پای عهد و پیمان خود ایستاده و قرار است یک درصد از سهم صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت پرداخت شود. البته نکته مهم اینجاست که پرداخت کل مالیات حاصل از معاملات بازار سرمایه به صندوق تثبیت برمی‌گردد و دولت دست به کار شده تا بدهی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت هر چه سری پرداخت شود. 

    خبر خوش برای معدنی‌ها

موضوع بعدی می‌توان در حوزه معدنی‌ها دانست. افزایش نرخ بهره مالکانه منتقی شده و براساس داده‌های منتشر شده و پیش بینی کارشناسان و مسوولان تحقق حقوق مالکانه معادن در بودجه زیاد شده ولی دولت با پیش فرض افزایش نرخ‌های جهانی، نرخ ارز و افزایش فروش توانسته است درآمد بیشتری را در بودجه ۱۴۰۱ برآورد کند بدون آنکه سود سهامداران و ناشران این گروه کاهش یابد.

    وضعیت مالیات‌ها چگونه می‌شود؟

تا این لحظه اعلام شده مربوط به حذف مالیات 5 درصدی شرکت‌های تولیدی است و به عقیده بسیاری دولت د رسال جهش و رونق تولید، قدمی برای کمک به تولید کشور برداشته است. دولت، بودجه ۱۴۰۱ را با حذف 5 درصد مالیات شرکت‌های تولیدی تقدیم مجلس می‌کند که با وجود معافیات مالیاتی بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اما به نظر می‌رسد عدد قابل توجهی ناشی از این معافیت در جیب ناشران و سهامداران باقی می‌ماند، درنهایت صنایع بورسی را با سودآوری قابل توجهی مواجه خواهد کرد.

    اوراق بدهی کاهش یافت

موضوع اساسی و مهم که مشکل بزرگ اهالی بازارسرمایه هم به حساب می‌آید انتشار اوراق بدهی است. به گفته کارشناسان در چندماه اخیر انتشار اوراق تاثیر بسزایی در روند معاملات بورس داشته و روند این بازار را اصلاحی کرده است اما  برنامه این روزهای دولت نشان از کاهش چشمگیر حجم اوراق بدهی در لایحه بودجه 1401 نسبت به سال جاری دارد. بودجه 1400 با ۱۳۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق بسته شد که بعد طی متممی اجازه انتشار 50 هزار میلیارد تومان دیگر گرفته شد و مجموعاً به عدد ۱۸۲ هزار میلیارد تومان رسید و اما در بودجه 1401 این رقم با کاهش 45 درصدی به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که خبر از عدم تکیه دولت به و سرمایه‌های مردم در بازارسرمایه می‌دهد و این موضوع را می‌توان بزرگ‌ترین گام مثبت دولت سیزدهم در حمایت از بازارسرمایه دانست.

   ارز دولتی حذف می‌شود؟

برخی اخبار و منابع می‌گویند که نرخ تسعیر ارز 23 هزار تومان تعیین شده و همچنین قرار است ارز 4هزار و 200 تومانی که به ارز دولتی یا ترجیحی مشهور است از اقتصاد شود، این موضوع می‌تواند تاثیر فراوانی بر روی سودآوری شرکت‌های تولیدی بگذارند و از سویی می‌توان گفت که حذف ارز 4 هزار و 200 وضعیت اقتصاد کشور را سامان می‌بخشد.

    نرخ سوخت صنایع افزایشی می‌شود!

آخرین خبرهای منتشر شده در این روزها مربوط به افزایش نرخ سوخت صنایع در بودجه 1401 است. در اینجا یک نکته وجود دارد که این افزایش قرار است تدریجی باشد و با اعمال سقف ریالی و معافیت‌های مالیاتی نمی‌توان تاثیر چندانی در سودآوری صنایع بگذارد اما اگر از بعد دیگری نگاه می‌کنیم این افزایش نرخ سود می‌تواند در کوتاه‌مدت صنایع را نزولی کند و احتمالا یک اصلاح کوتاه‌مدت در این گروه داشته باشیم.

   تالار شیشه‌ای از نگاه روز شنبه

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۲۰ آذرماه با چهار هزار و ۹۴۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۸ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۹۴ واحد کاهش به ۳۶۱ هزار و ۴۹۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۳۱۷ واحد افت به ۲۲۷ هزار و ۴۶۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، چهار هزار و ۸۰۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۶ هزار و ۲۲۴ واحد کاهش داشتند.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۲۹۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با ۱۴۳ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۴۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «وسکرمان» با ۷۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی با نماد «وساغربی» با ۶۳ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی با نماد «وساشرقی» با ۵۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۹۰۰ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۵۸۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۳۶۶ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۲۷۹ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۶۹ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۲۳۶ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۲۳۵ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۴۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.برپایه این گزارش، در اولین روزکاری هفته شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر» و سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ ‌میلیارد و ۵۱۷ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۵۵ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۱۲۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۴۰۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۵ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. در اولین روز کاری هفته شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، ریل‌پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، صنعتی بهپاک با نماد «بهپاک»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای» و بیمه دی با نماد «ودی»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پاکدیس با نماد «غدیس»، تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد «تاپکیش»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» و مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» و پتروشیمی مارون با نماد «مارون» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

 

ارسال نظر