بازار سهام

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۴۰:۳۷
کد خبر: ۱۸۴۸۱۶

سخنی از زبان فعالان بازارسرمایه با رییس قوه قضاییه و مجلس

بازارسرمایه سال‌هاست که از عدم شفافیت و تصمیمات ناگهانی و اجباری سازمان بورس رنج می‌برد؛ باید گفت با تغییر روسای سازمان بورس این موضوعات نه تنها کمرنگ‌تر نشده؛ بلکه افزایش یافته است. بعضا تصمیماتی در این سازمان اخذ شده و انتصاباتی در ارکان بورس به وجود آمده است که موجب دلخوری فعالان بازارسرمایه و بی‌اعتمادی مردم از بورس شده است. ناگفته نماند که در دولت فعلی انتصابات سازمان بورس و ارکان بر اساس واسطه بوده است؛ ‌نه مهارت و تسلط آنها . در دولت سیزدهم بنا بود هر رخدادی با نظرسنجی فعالان بازار انجام شود، ولی اصلا این اتفاق رخ نداد؛ بلکه شفافیت سازمان بورس کم رنگ‌تر شد و از طرفی هم نهاد ناظر مرتب اطلاع‌رسانی می‌کرد که قصد تسهیل صدور مجوزها را دارد؛ ولی چندی پیش در خصوص افزایش سرمایه مجوز نهادهای مالی برعکس تصمیم‌گیری شد که اصل و ریشه شفافیت در سازمان بورس را زیر سوال برد. این موضوع باعث عصبانیت و دلخوری فعالان بازار شد و حتی افرادی هستند که دو سال است درخواست مجوز نهادهای مالی به سازمان بورس داده بودند ولی تاکنون با 

سنگ اندازی‌های سازمان و رفتارهای سلیقه‌ای آنها به هیچ نتیجه‌ای نرسیده که در این بین هم سه رییس سازمان تغییر کردند که هر کدام نظرات و تصمیمات خود را در این خصوص داشتند.سوال اینجاست چرا سازمان بورس نباید سامانه شفافی را در این خصوص داشته باشد؟ چرا باید فعالان بازار چندین سال در صف اخذ مجوز نهادهای مالی بمانند و از همه مهم‌تر چرا سازمان بورس هیچ توضیحی به این ابهامات نمی‌دهد؟باید گفت در این مدت اعطای برخی از مجوزها به سرعت انجام شد که می‌توان از آن به عنوان اعطای مجوز به نورچشمی‌ها نام برد و برخی دیگر پشت درهای بسته ماندند تا اینکه سرمایه اخذ مجوز یکی از نهادهای مالی از 4 به 10 میلیارد تومان افزایش یافت و هیچ گونه توضیح و اطلاع‌رسانی نشد و در جواب هم گفته شد ما تصمیم‌گیری می‌کنیم نه شما.همچنین چند روز پیش رییس قوه قضاییه فرمودند به تخلفات بازارسرمایه رسیدگی می‌شود. باید گفت اهالی بازار و مردم از این خبر خرسند هستند و انتظار دارند که این رسیدگی برای تخلفات سازمانی و انتصابی سازمان بورس هم انجام شود؛ چون بیشترین مشکلات و اشتباهات، ناشی از نهاد ناظر است، ‌نه فعالان بازار.در این مدت هم خبرنگاران این موضوع را پیگیری کردند و از سازمان بورس خواستار شفافیت شدند؛ اما در جواب فقط توهین و تهدید شنیدند. باید دید رییس قوه قضاییه در خصوص این تخلفات چه اقدامی انجام خواهد داد . جناب آیت‌الله اژه‌ای امیدواریم با نظارت بر انتصابات درست و صحیح و پیگیری تصمیمات سلیقه‌ای نهاد ناظر و تخلفات برخی از فعالان بازارسرمایه، ‌اهالی این بازار را یاری فرموده و اعتماد عمومی را به این بازار بازگردانید. همچنین از مجلس محترم شورای اسلامی انتظار می‌رود به صورت ویژه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس در سال‌های گذشته را با جدیت پیگیری نماید.

آغازی بر آزادسازی قیمت خودرو

هفت روز بعد از گفت‌وگوی مجید عشقی درباره خبر آزادسازی قیمت خودرو، صبح امروز کام سهامداران این شرکت‌ها با افزایش قیمت بین ۱۵ تا ۱۸ درصدی شیرین شد.با پیگیری‌های رییس سازمان بورس بعد از موافقت با عرضه خودروهای کم تیراژ و لوکس داخلی در بورس کالا، این‌بار ستاد تنظیم بازار نرخ کارخانه خودرو را به واقعیت بازار نزدیک‌تر کرد.رییس سازمان بورس پیش از این با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری در خیلی از صنایع حذف شده و فقط چند صنعت همچون صنعت خودرو گرفتار این موضوع هستند، به تصمیمات خوب دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: در خصوص نحوه اجرای آن ناهماهنگی پیش آمده بود که مشکل هم‌اکنون حل شده و نحوه اجرای آن به نحوی است که در نهایت هم مصرف‌کننده و هم سهامداران سود خواهند برد و تولیدکنندگان هم می‌توانند جانی تازه بگیرند که این موضوع در نهایت به افزایش تولید منجر می‌شود.بدون شک حرکت به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش تدریجی فاصله قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد خودرو می‌شود، که تدریجاً دلال‌ها را از بازار خارج و سود حاصل ازتولید خودرو از جیب دلال به جیب تولیدکننده و سهامدار می‌رود!

برداشتن نخستین گام  از اصلاح قیمت‌ها

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به پیگیری‌های روزانه ریاست سازمان بوس و اوراق بهادار، نخستین گام از اصلاح قیمت‌ها برداشته شد و این فرایند به جز صنعت خودرو در سایر صنایع هم ادامه خواهد داشت. «محمد هادی سلیمی زاده»، در صفحه توییتر خود نوشت: پیگیری‌های روزانه رییس سازمان بوس و اوراق بهادار از متولیان ستاد تنظیم بازار منتج به نتیجه شده و با افزایش حدود ۱۸ درصدی نرخ خودرو موافقت شد.وی با تاکید بر اینکه ارزندگی بازار سرمایه بیش از پیش خواهد شد، افزود: این نخستین گام است و این فرایند به جز در صنعت خودرو در سایر صنایع هم ادامه خواهد داشت. مطابق آمارهای منتشره در سامانه کدال بورس، مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو و مجوز افزایش میانگین ۱۸ درصد قیمت محصولات شرکت سایپا داده شد. در این زمینه «بابک رحمانی»، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات، در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد.

 

ارسال نظر