اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۳:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۸۴۷۶۱

تکلیف فروش سهام عدالت فعلا مشخص نیست

میثم فدایی، سرپرست فرابورس درباره اثرگذاری فروش اوراق بر بازار سرمایه اظهار داشت: بارها گفته‌ام که اوراق تاثیری در کش فلو (جریان نقدینگی) در بازار سرمایه ندارد و مارکت آن جدا از بازار سهام است اما به بازار سهام سیگنال می‌دهد و این سیگنال درباره نرخ بهره بدون ریسک است. وی ادامه داد: در این شرایط وقتی نرخ بهره به 25 درصد می‌رسد یعنیp/e چهار درصد است در این شرایط سهم‌هایی بالاتر از p/e در بازار با ریسک همراه است. در واقع اوراق در بازار سرمایه از این طریق تاثیر می‌گذار نه اینکه بخواهد جریان نقدینگی را تغییر دهد و اینگونه نیست که بگوییم نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار اوراق رفته باشد. سرپرست فرابورس که همزمان مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس را برعهده دارد، درباره اثرگذاری عرضه سهام عدالت در بازارسرمایه تاکید کرد: عرضه سهام عدالت بر بازار بسیار اثرگذار بود. در بحث سهام عدالت با یک تاثیر روانی مواجه بودیم و حجم زیادی از سفارشات فروش در حدود یک سال گذشته انجام نشد و روی زمین مانده است. بنابراین همواره منتظر آثار آن در بازار هستیم. وی گفت: تاثیر دیگر در بخش سرمایه‌گذاری مستقیم سهامداران عدالت است . در روش غیرمستفیم 28 شرکت پذیرش شدند و معاملات این شرکت‌ها در حال انجام است و به هر حال بخشی از جریان نقدینگی بازار به آن سمت رفته و می‌رود و در این بخش از بازار اثرگذار است. فدایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و بدترین مشکل سهام عدالت در حال حاضر نبود ساختار حاکمیتی در این شرکت‌ها است، اظهار داشت: در حال حاضر 28 شرکت استانی سهام عدالت فعال هستند که ارزش مارکت کپ (ارزش بازار) انها بعضا از تمام شرکت‌های استان بالاتر است اما هیچ هیات‌مدیره‌ای ندارند و تعیین تکلیف هیات‌مدیره سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه پذیر آنها مهم‌ترین مشکل ما در این حوزه است. وی با بیان اینکه بسیاری از مهم‌ترین شرکت‌ها سیت سهام عدالت دارند اما هنوز هیات‌مدیره این شرکت‌ها مشخص نشده‌ است، گفت: در این شرایط بازار فعلا برای فروش سهام عدالت نمی‌توان تصمیمی گرفت و همچنان فروش متوقف است.

درباره کتاب آموزش کاربردی نحوه ورود به بازار سرمایه ایران

سرمایه‌گذاری ریسک‌های زیادی دارد و ضروری است برای فعالیت در بازار سرمایه به مسائل بسیاری توجه کنید. توجه کنید، چه یک معامله‌گر تازه وارد باشید و چه یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای که مدت‌های طولانی نظاره‌گر بازار بوده، باز هم به راحتی می‌توانید تحت تاثیر اخبار، هیجان و رقابت‌های بازار قرار بگیرید. کتاب «آموزش کاربردی نحوه ورود به بازار سرمایه ایران» نوشته مریم مرادی توسط انتشارات آراد کتاب در ۲۳۰ صفحه منتشر شده است. نویسنده در پیشگفتار کتاب می‌نویسد در این کتاب مطالب را با زبانی گویا و صریح بیان کرده‌ام تا اگر قصد ورود به بازار سرمایه ایران را داشته باشید. با مطالعه این کتاب می‌توانید نحوه ورود به بازار سرمایه را به صورت کاربردی بیاموزید. در این کتاب فقط به مطالب پر کاربردی پرداخته‌ایم که برای سرمایه‌گذاری در بازار به آنها نیاز دارید، بنابراین قوانین این کتاب را به خاطر بسپارید و از آنها استفاده کند تا همیشه در بازار برنده باشید.

جزییات بزرگ‌ترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی

حسین قربان‌زاده، رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: بزرگ‌ترین مزایده تاریخ خصوصی‌سازی برای واگذار 18 درصد از سهام شرکت پالایش شازند استان مرکزی که کل پالایشگاه به ارزش 350 هزار میلیارد تومان است، به زودی انجام می‌شود. وی گفت: 18 درصد از سهام پالایشگاه شازنده به صورت بلوکی و سهام مدیریتی و کنترلی عرضه می‌شود که به دو صورت امکان پذیر است یا یک بلوک 18 درصدی یکجا یا اینکه به صورت سه بلوک 6 درصدی عرضه خواهد شد و چون این میزان از سهام ارزش بالایی دارد، خریداران آن محدود هستند و شرکت‌های حقوقی در بازار سرمایه خواهند خرید. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان عرضه سهام پالایشگاه شازند، گفت: زمان عرضه در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رییس شورای عالی بورس است. قربان‌زاده عنوان کرد: با توجه به نوسانات بازار احتمالاً تا اواخر آذرماه عرضه بلوکی سهام پالایشگاه شازند انجام می‌شود. زمان واگذاری بخشی از هلدینگ خلیج فارس نیز مشخص نیست و در آینده مشخص خواهد شد. وی در مورد مزایده بزرگ پالایشگاه شازند و اثر بر بازار بورس، گفت: این واگذاری چون که خرد و تدریجی نیست، بلکه به صورت بلوکی عرضه می‌شود، در این زمینه نگرانی نیست و سهام به صورت بلوکی عرضه می‌شود، اما در مورد عرضه اولیه پالایشگاه شازند با توجه به عرضه اولیه بودن و تخفیف قائل شده برای آن احتمالاً استقبال خوبی از آن انجام شود، اما زمان عرضه اولیه مشخص نیست و باید به گونه‌ای باشد، به بازار لطمه‌ای وارد نشود. رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه دولت چه میزان از کسری بودجه خود را از طریق عرضه شرکت‌ها تأمین می‌کند، اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال جاری 250 هزار میلیارد تومان تکلیف قانون از محل واگذاری‌ها مشخص شده است که از این رقم 160 هزار میلیارد تومان در قالب رد دیون دولت به دستگاه‌ها و سازمان‌ها است و 90 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام پیش‌بینی شده است که البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال کمتر از 90 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی عرضه کنیم.

 

ارسال نظر