آب و هوای ابری بورس

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ - ۰۳:۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۸۴۷۵۸
آب و هوای ابری بورس

تعادل| 

بازارسرمایه اصلا حال خوبی ندارد، ارزش معاملات روزانه کاهش پیدا می‌کند و از سویی قیمت تک سهم‌ها در حال نزول است و برخی از کارشناسان درباره این نزول قیمتی می‌گویند که اگر روند به بدین شکل ادامه پیدا می‌کند در ماه‌های آینده برخی سهام با قیمت صفر ریال خرید و فروش خواهد شد. این موضوع جای تاسف دارد که بورس تا حدی اصلاحی شده که دیگر کارشناسان کهنه کار هم امیدی به بازگشت آن ندارند و مهم‌ترین راه بازگشت نقدینگی به بازارسهام را می‌توان اعتمادسازی مسوولان دانست. از ابتدای آذر‌ماه ارزش معاملات خرد به قدری کاهش یافته که طبق آمار سطح معاملات خرد ۴هزار و۷۰۰میلیارد تومان، پایین‌تر از میزان معاملات انجام شده در تابستان سال جاری است. میانگین ارزش روزانه معاملات خرد از ابتدای آذر‌ماه به ۳هزار و۳۰۰میلیارد تومان رسیده است. در تابستان امسال میانگین ارزش روزانه معاملات در حدود ۸هزار میلیارد تومان بود. این ارقام به خوبی نشان می‌دهد اعتماد سرمایه‌گذاران خرد به بورس به‌شدت کاهش یافته و همین موضوع به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شده است. براساس محاسبات منتشر شده از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد تحت‌تأثیر همین کاهش اعتماد به بازار سهام از بورس خارج شده است.

به هرحال می‌توان با قطعیت گفت که سرمایه‌ها از بورس فراری شده‌اند و کمتر کسی علاقه به سرمایه‌گذاری در این بازار دارد. این روزها وضعیت بازار ارزهای دیجیتال هم مطلوب نیست اما اغلب افراد سرمایه‌گذاری در این بازارها را بورس ترجیح می‌دهند. در اینجا باید نگاهی به گذشته داشت. رییس دولت سیزدهم در زمان انتخابات وعده‌های بورسی زیادی می‌داد و پس از پیروزی در انتخابات نیز همچنان وعده‌های متعددی در خصوص بورس می‌داد، وزیر اقتصاد به همین شکل بود اما؛ بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد که دولت علاقه‌ای به بورس ندارد و دنبال دیگر مسائل کشوری است. ایسپا نظرسنجی منتشر کرد که قابل‌تامل است. در این نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود؛ اگر مبلغی پول در اختیار داشته باشید ترجیح می‌دهند در کجا سرمایه‌‌‌گذاری کنند؟ مردمی که حدود دو سال قبل پشت در کار‌گزاری‌‌‌ها برای دریافت کدبورسی صف بسته بودند، تنها یک درصدشان گفته‌‌‌اند برای سرمایه‌‌‌گذاری وارد بورس می‌شوند!  بر اساس این نظرسنجی همچنان ملک از نظر مردم بهترین گزینه برای سرمایه‌‌‌گذاری و رتبه آخر هم در اختیار بازار سرمایه است. برخی از کاربران بورسی فضای‌مجازی که این نظرسنجی برایشان جالب بود با بازنشر آن وضعیت اعتماد مردم به بورس را تحلیل کردند و به مسوولان هشدار دادند اگر وضعیت بازار تا چند‌ماه دیگر نیز به همین منوال باشد همین یک‌درصد هم نظرشان عوض می‌شود و دیگر کسی حاضر نمی‌شود سرمایه‌‌‌اش را وارد بازار سهام کند و به قطعیت می‌توان گفت این عدم قطعیت ناشی از عملکرد دولت‌هاست. به هرحال زمانی به پایان سال باقی نمانده و تا چند روز دیگر لایحه بودجه سال 1401 توسط رییس‌جمهوری تقدیم مجلس می‌شود حال باید دید در بودجه سال آینده دولت جایگاهی برای بورس قائل شده یا خیر؟ به هر ترتیب بازارسرمایه یکی از پرمخاطب‌ترین بازارهای مالی به حساب می‌آید و این روزها با عملکرد مسوولان به کم اعتبارترین بازار تبدیل شده است و سرمایه‌گذاران این بازار، تنها انتظار بازگشت سرمایه‌های اولیه خود دارند.

    رشد ناپدار بازار

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام عنوان درخصوص وضعیت بازار گفت: در حال حاضر بازار روی تک‌سهم‌هاست و گروه‌ها نسبت به هم برتری ندارند. و اگر رشدی هم باشد مثبت‌های شکل گرفته ناپایدار است. اما نهایتا تا دو هفته بعد باید شاهد شکل‌گیری یک جریان مثبت در بازار باشیم. از یک طرف افزایش نرخ دلار و از طرفی تقدیم لایحه بودجه در یکشنبه هفته بعد را داریم. به نظر می‌رسد با رفع ابهامات بودجه، ادامه روند تغییر نرخ دلار و ارایه گزارشات آذرماه شاهد شکل‌گیری یک الگوی مثبت در بازار خواهیم بود.

    بازار از دریچه معاملات سه‌شنبه

روند حرکت بازار سرمایه همچنان نزولی است و شاخص‌های بورس و فرابورس در چهارمین روزکاری هفته هم مانند روزهای گذشته کاهشی بودند. شاخص کل بورس ۴۷۳۷ واحد کاهش یافت و رقم یک میلیون و ۳۳۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۲۵۹۵ واحد کاهش به رقم ۳۶۱ هزار و ۱۸۰ واحد رسید. معامله گران این بازار ۳۳۳ هزار معامله به ارزش ۳۹ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال انجام دادند. معدنی و صنعتی گل‌گوهر، پتروشیمی فناوران، پتروشیمی نوری، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری دارویی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پتروشیمی پردیس و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس هم با ۷۷ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۱۰۳ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۱۸۴ هزار معامله به ارزش ۱۸ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال انجام دادند. پلیمر آریاساسول، مدیریت انرژی امید تابان پور، صنعتی مینو، فرابورس ایران، پتروشیمی مارون و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.


 

ارسال نظر