بازار سهام

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۲:۵۵:۵۷
کد خبر: ۱۸۴۷۲۸

ساماندهی بازار کالا با محوریت بورس کالا

تسنیم| علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری باید در اقتصادمان حذف شود، گفت: رشد عرضه کالاها در بورس کالا به شفافیت و رقابتی شدن صنایع کشور کمک شایانی می‌کند. او افزود: حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس کالا عامل آرامش فعالان بازار به شمار می‌رود لذا باید به سمت ساماندهی مبادلات کالایی و عرضه کامل کالاها در بورس کالا رفت.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: سازوکار بورس کالا به دلیل اثرات مثبت و به‌خصوص شفافیتی که برای اقتصاد کشور به همراه دارد باید بیش‌ازپیش تقویت شود و توسعه یابد. به‌گونه‌ای که امیدواریم وعده‌های دولتمردان برای ساماندهی بازار کالایی کشور با محوریت بورس کالا تحقق یابد.کریمی معتقد است، حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس کالا عامل آرامش فعالان بازار به شمار می‌رود لذا باید به سمت ساماندهی مبادلات کالایی و عرضه کامل کالاها در بورس کالا رفت.او در ادامه با اشاره به تبعات قیمت‌گذاری دستوری گفت: قیمت‌گذاری دستوری در بلندمدت موجب انحراف در بازار شده و به‌طورقطع ضمن وجود مشکلات متعدد، رانت ایجاد می‌کند.این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت باید تلاش کند با عادی‌سازی فضا و پایدارسازی شرایط بازار به سمت و سویی حرکت کند که قیمت‌های دستوری حذف و عرضه و تقاضا مطابق با قوانین حاکم بر اقتصاد، قیمت را در بازار کشف کند.

شفافیت، مزیت عرضه مازاد دولت در بورس کالا

محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور اواخر مهرماه بخشنامه اجرایی تأمین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد که دربند ۲ این بخشنامه به استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای فروش اموال مازاد دولت اشاره‌شده است؛ در این زمینه مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، ایجاد شفافیت را مزیت بزرگ آغاز عرضه اموال و املاک در بورس کالا می‌داند چراکه تابلوی بورس کالا در اختیار همه مردم است و همه قادرند بر فرآیند فروش اموال غیرمنقول نهادهای عمومی نظارت کنند.جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در این باره می‌گوید: یکی از مزیت‌هایی که این مدل ایجاد می‌کند بحث شفافیت در مزایده‌ها است. مزایده‌هایی که تا پیش‌ازاین در بستر خارج از بورس انجام می‌شدند با ورود به مکانیزم حراج بورس کالا برای عموم قابل رصد می‌شوند. مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران اظهار داشت: تابلوی بورس کالا در اختیار همه مردم است و همه قادرند بر فرآیند فروش اموال غیرمنقول نهادهای عمومی نظارت کنند. همچنین مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این باره گفت: ظرفیت لازم برای فروش اموال مازاد دولت و املاک و مستغلات نهادهای دولتی در بورس کالا وجود دارد. البته این تنها راهکار نیست و ابزار دیگر، راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات است. وی افزود: در صندوق املاک و مستغلات، مردم امکان خرید واحدهای این صندوق‌ها را به‌صورت عمومی پیدا می‌کنند تا به‌صورت مشاع مالک ملک شده و با اجاره ملک‌های مذکور، منافع آن به‌تمامی دارندگان واحدهای صندوق املاک و مستغلات می‌رسد.موضوع فروش اموال مازاد دولت با دستور ابراهیم رییسی در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ ۸ آذرماه وارد فاز جدی‌تری شد چراکه رییس‌جمهور دستگاه‌های مختلف را به تحرک بیشتر برای فروش اموال مازاد دولتی فراخواند و اعلام کرد تمام دستگاه‌های دولتی موظفند تمامی اموال مازاد خود را در مدت معین شناسایی و قیمت‌گذاری کنند و برابر مقررات به فروش برسانند.

ادامه بورسی شدن استارت‌آپ‌ها

ایسنا| علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به درج نماد تپسی به عنوان نخستین استارت‌آپ در فرابورس اظهار کرد: فرابورس روند پذیرش حدود چهار مجموعه را به‌صورت هم‌زمان پیش می‌برد. البته روند پذیرش به‌ خاطر ابهامی که در دستورالعمل وجود داشت متوقف‌شده بود که خوشبختانه این ابهام در اولین جلسه هیات‌مدیره برطرف شد و پذیرش صورت گرفت. وی بابیان اینکه روند بررسی سایر شرکت‌ها نیز ادامه دارد، گفت: سایر استارت‌آپ‌ها نیز پذیرش می‌شوند. باید مورد به مورد در هیات پذیره فرابورس بررسی و تایید شوند. بر اساس این گزارش، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس با نماد معاملاتی «تپسی» ۲۹ دی‌ماه سال گذشته در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، زیرگروه مشاوره و تهیه نرم‌افزار پذیرش‌شده بود و در هفتم آذرماه پس از احراز تمامی شرایط پذیرش در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.در این راستا، امیر هامونی، مدیرعامل سابق فرابورس با اشاره به اینکه اخیراً ضوابط خاص استارتاپ‌ها برای ورود به بازار سرمایه فراهم و در سازمان بورس نیز تصویب شده است، گفته بود در قدم نخست شرکت تپسی به عنوان اولین استارتاپ در فرابورس پذیرش‌شده و سایر استارتاپ‌ها مثل فیلیمو نیز درخواست پذیرش در فرابورس را داده‌اند که در حال بررسی است.هامونی با تأکید بر اینکه شرکت‌های استارتاپی به دلیل دارایی‌های نامشهود زیادی که دارند نسبت به سایر شرکت‌های بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجهند، اعلام کرد: به همین دلیل در قدم اول برای عرضه اولیه این شرکت‌ها، سهام آنها به مردم عرضه نمی‌شود بلکه به‌طور غیرمستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.

 

ارسال نظر