اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۴:۰۵:۴۵
کد خبر: ۱۸۴۶۲۶

مصالح ساختمانی در بورس‌کالا پیش‌خرید می‌شود

خانه ملت| رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نشست مشترک مجلس و دولت که به مناسبت روز مجلس در صحن علنی مجلس برگزار شد، عنوان کرد: همگرایی دولت و مجلس باید با تعامل و ارتباط بیشتری همراه باشد تا بتوانیم شرایط و اوضاع مسکن را سروسامان دهیم. امیدوارم با تعاملات دولت و مجلس شاهد بهبود شرایط بازار مسکن باشیم.وزیر راه و شهرسازی ضمن ارزیابی مثبت خود از نشست مشترک مجلس و دولت، گفت: مجلس یازدهم گام بلند برای صاحب‌خانه شدن مردم با تصویب قانون جهش تولید و تأمین مسکن برداشت که می‌توان به مواردی همچون الزام دستگاه‌های اجرایی برای تأمین زمین برای ساخت مسکن، تصویب ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه پروانه ساختمانی در طرح حمایتی مسکن، فراهم کردن امکان پیش‌خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا، تشکیل صندوق ملی مسکن باهدف تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن و الزام ثبت معاملات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در سامانه املاک اشاره کرد.وی گفت: مجلس یازدهم گام بلند برای صاحب‌خانه شدن مردم با تصویب قانون جهش تولید و تأمین مسکن برداشت که می‌توان به مواردی همچون الزام دستگاه‌های اجرایی برای تأمین زمین برای ساخت مسکن، تصویب ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، تخفیف ۳۰ درصدی هزینه پروانه ساختمانی در طرح حمایتی مسکن، فراهم کردن امکان پیش‌خرید مصالح ساختمانی در بورس کالا، تشکیل صندوق ملی مسکن باهدف تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن و الزام ثبت معاملات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در سامانه املاک اشاره کرد.

سهامداران بورس باید حمایت شوند

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در مورد بورس گفت: کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه اقتصادی دارد. این حرف‌ها اغراق‌آمیز نیست.  ده‌‌ها میلیارد دلار ارزش مادی در منابع مختلف کشور وجود دارد که به خاطر رویکردهای اشتباه یا روش‌هایی که سوداگری و دلال‌بازی را در کشور باب می‌کند و ثروت متعلق‌ به مردم را در اختیار عده خاصی قرار می‌دهد.وی بابیان اینکه امروز نیازمند تصمیمات شجاعانه و دقیق در طرح و اجرا هستیم گفت: هدایت نقدینگی ‌به سمت بازار سرمایه یعنی کسانی‌ باید وارد بوس شوند که مازاد نیازشان را آنجا ببرند. ما مقصر هستیم چراکه مردم نیازهای زندگی‌شان را فروختند و وارد بازار سرمایه شدند. جمعیت سهام‌دار ما از چهار - پنج میلیون نفر ۱۰ برابر شد؛ یعنی تعداد نفرات زیاد با سرمایه‌های کم در کنار شرکت‌های گردن‌کلفت.قالیباف گفت: اشخاص حقوقی حرفه‌ای هستند. مردم ما حرفه‌ای نبودند. بورس مکلف است از آنها حمایت کند. بورس محل ریسک دارد. بازار سرمایه بازار ریسک است اما مردم ما با دعوت دولت آمدند. دولت گذشته باید ریسک مردم را پوشش می‌داد یعنی آنها را بیمه می‌کرد. چه بورس بالا رود چه پایین بیاید، حقوقی‌ها سود می‌کنند. سهام‌دار جزو وقتی بورس بالا می‌رود، می‌خرد و وقتی بورس پایین می‌آید می‌فروشد. ما وظیفه‌داریم.

تعلل بورس‌های جهانی برای صعود

ایسنا| وضعیت تورم نسبت به ماه‌های قبل نه‌تنها بهتر نشده که حالا با اوج‌گیری قیمت انرژی و مسکن و همچنین نقدینگی موجود روزبه‌روز شرایط وخیم‌تری را تجربه می‌کند. دن اسپایسر، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه‌ای ان زد گفت: سه‌ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار ازجمله تورم و اخلال در زنجیره تأمین طی این مدت نه‌تنها کمتر نشده‌اند بلکه بیشتر هم شده‌اند.

در وال‌استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۳۴ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۲۲.۰۴ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۱.۱۸ درصد ریزش تا سطح ۴۵۱۳.۰۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۸۳ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۴.۰۵ واحدی بسته شد.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۱.۵۵ درصد صعود نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۱۶۸.۶۸ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۲.۵۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۷۲.۶۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۸۱ درصدی در سطح ۶۸۸۱.۸۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۱.۷۸ درصد بالا رفت و به ۸۴۵۲.۶۰ واحد رسید.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۶۶ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۷۵۰.۶۷ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۷۴۴.۸۸ واحد بسته شد.در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» افزایش ۰.۲۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۵۴.۷۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۲ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۲۳۷.۰۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر