بازار سهام

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ - ۰۲:۴۱:۱۸
کد خبر: ۱۸۴۶۰۴

روز ناگوار بورس‌های جهانی

ایسنا| وضعیت تورم نسبت به ماه‌های قبل نه‌تنها بهتر نشده که حالا با اوج‌گیری قیمت انرژی و مسکن و همچنین نقدینگی موجود روزبه‌روز شرایط وخیم‌تری را تجربه می‌کند. نرخ تورم سومین اقتصاد اروپا در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسید. این نرخ تورم ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت‌شده در فرانسه در ۱۳ سال اخیر بوده است.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه‌دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک، مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در آتلانتا گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کند. جان ویلیامز، مدیر دفتر منطقه‌ای نیویورک گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود.‌گری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه‌مدت نخواهد بود.

دن اسپایسر، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه‌ای ان زد گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه‌تنها کمتر نشده‌اند بلکه بیشتر هم شده‌اند.

در وال‌استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانسترالز اوریج» با ۱.۸۵ درصد کاهش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۸۳.۶۸ واحد بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۷۱ درصد ریزش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۰۵۹.۴۵ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۱.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۰۰.۱۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۱ درصدی در سطح ۶۷۲۱.۱۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۱.۷۸ درصد پایین رفت و به ۸۳۰۵.۱۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۶۳ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۸۲۱.۶۷ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۵۸ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۴۷۵.۲۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» کاهش ۰.۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۳۲.۰۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۲۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۲۵۵.۹۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

بورس، کشش فروش سهام دولت را دارد؟

جعفر قادری، رییس کمیته اقتصاد کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۱ که هم‌اکنون توسط دولت در حال تدوین است، گفت: با توجه به جلساتی که با رییس سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم، این انتظار می‌رود که تا جای ممکن بودجه با کسری کمتری بسته شود و بودجه در حقیقت واقعی‌تر باشد.

وی افزود: بر این اساس انتظاری که برای افزایش حقوق‌ها وجود دارد این است که متوسط ۱۰ درصد به حقوق‌ها اضافه شود.

این مسوول بابیان اینکه شاید تصور شود که با توجه به تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی باید حقوق‌ها بیشتر افزایش پیدا کند، گفت: تلاش دولت بر این است که بی‌دلیل هزینه‌ها را اضافه نکند و منجر به کسری بودجه بیشتر نشود. در کسب درآمدهای نفتی نیز همین رویکرد وجود دارد.

رییس کمیته اقتصاد کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با انتقاد از عملکرد در خصوص فروش اموال مازاد دولتی برای جبران کسری بودجه تأکید کرد: باید یک ساختار منظمی در سازمان خصوصی‌سازی پیش‌بینی شود و اموال و دارایی دستگاه‌ها به آن بخش منتقل شود زیرا اگر کار به خود دستگاه‌ها واگذار شود برای فروش اموال و دارایی‌های‌شان همراهی نمی‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره فروش سهام دولت در شرکت‌های تولیدی گفت: وضعیت بازار بورس به‌گونه‌ای است که دولت حتی سهامی برای فروش هم داشته باشد، به‌راحتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این موارد باید در بودجه سال آینده مدنظر باشد.

قادری با اشاره به‌ضرورت توجه دولت به کارهای مشارکتی و استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی گفت: شاید نیاز باشد مجلس نیز در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد.

 نسبت به بعضی از عملکردهای مجلس کاملاً معترض هستیم. طرح مالکیت صنعتی را در دستور کار قراردادیم که ۱۵۰ ماده دارد و چند هفته وقت مجلس را می‌گیرد. این ایراد شاید به عدم تعامل شورای نگهبان با مجلس بازمی‌گردد زیرا این شورا اجازه نمی‌دهد بعضی از طرح‌ها با استفاده از اصل ۸۵ مطرح شود.

 

ارسال نظر