بازار سهام

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۲۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۵۰۳

تلاش برای ایجاد  شفافیت در بازار کالا

در شرایطی که از زمان استقرار دولت سیزدهم شاهد برنامه‌ریزی دولت درزمینه تقویت عرضه محصولات صنایع مختلف ازجمله سیمان، فلزات، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در جهت ارتقای شفافیت و تأمین مناسب مواد اولیه تولید هستیم، نمایندگان مجلس بر لزوم ورود کالاهای کشاورزی به بورس کالا نیز تأکید دارند. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در این باره گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند به نفع اقتصاد بخش کشاورزی کشور باشد اما محصولات باقیمت اندک توسط واسطه خریداری می‌شود و در شرایط نابرابر و با سود بالا به فروش می‌رسد تا مشکل قدیمی این بخش کماکان ادامه داشته باشد. زنگنه با تأکید بر لزوم حمایت از کشاورزان گفت: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند محصول را باقیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برساند و واسطه‌های غیرضروری را در بازار حذف کند که این موضوع نیز همانند کالاهای صنعتی و پتروشیمی باید موردتوجه دولت باشد.  سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید اظهار داشت: عموماً کالاهایی که تجارت پذیر بوده و دارای بازار و اقتصاد مناسبی هستند امکان عرضه در بورس کالا رادارند و در این زمینه بسیاری از کالاهای کشاورزی بر اساس تجربه‌های جهانی امکان مبادله در بورس‌های کالایی رادارند که ما نیز باید از این تجربیات استفاده کنیم.  زنگنه تصریح کرد: زیرساخت‌های بورس کالا در بخش‌های مختلف باید به‌گونه‌ای توسعه یابد تا اقتصاد کشور آن‌طور که باید از ظرفیت‌های این بورس کالا بهره‌برداری کند و خدمات متنوعی به فعالان اقتصادی و صنایع ارایه شود.   انور حبیب‌زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت: بر اساس جلساتی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس در کمیسیون برگزارشده است، نوید تحولات مناسبی در رابطه با بورس و بازار سرمایه داده‌شده که در این زمینه بر توسعه بورس کالا نیز تأکید شده است. وی بابیان اینکه بورس کالا مکانیسمی برای ایجاد عدالت و شفافیت در مبادلات بسیاری از مواد اولیه و کالاهای مختلف است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های وزارت صمت، عرضه محصولات در بورس کالا باید تقویت شود تا شاهد ایجاد شفافیت کامل در کل مبادلات باشیم که در این زمینه اگر محصولات کشاورزی مختلف ازجمله گندم و چغندرقند نیز روی تابلو بورس کالا معامله شوند به نفع اقتصاد کشور و تولیدکنندگان خواهد بود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم توسعه بورس کالا در کشور اظهار داشت: امکان تنظیم بهینه بازارها در فضاهای غیر شفاف میسر نیست ازاین‌رو تمام تلاش مسوولان اقتصادی کشور ایجاد یک زنجیره مبادلات شفاف در بورس کالاست تا با استفاده از آمارهای موثق نسبت به مدیریت صحیح بازار و تأمین نیاز تولیدکنندگان اقدام کنند.

آمار جدید سجامی‌ها منتشر شد

در آبان سال جاری، تعداد ۷۹ هزار و ۱۳۸ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۱۰۰ هزار سهامدار در این ماه به ۱۰۱ هزار و ۷۱۶ مورد رسیده است. لازم‌ به ذکر است، بر اساس آمار منتشرشده، در مهرماه امسال تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام» ۹۴ هزار و ۱۱۹ و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز ۱۲۱ هزار و ۶۲۳ مورد بوده است. همچنین تعداد نفرات ثبت‌نام‌شده در سامانه «سجام» در آبان ماه به تفکیک هر استان حاکی از آن است که پنج استان «تهران با ۱۹ هزار و ۶۰۵ مورد، کرمان با ۵۸۲۸ مورد، اصفهان با ۵۲۸۵ مورد، خراسان رضوی با ۴۹۰۲ مورد و خوزستان با ۴۰۵۹ مورد» در صدر بیشترین ثبت‌نام‌شده‌ها در کل کشور قرار دارند. از سویی دیگر بر اساس آمارها، پنج استان «کهگیلویه و بویراحمد با ۳۵۸، خراسان جنوبی با ۵۰۶، سمنان با ۵۸۹، چهارمحال و بختیاری با ۵۹۰ و اردبیل با ۵۹۴ مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت‌نام‌شده‌ها در سامانه سجام در بین سایر استان‌ها قرار دارند. لازم به ذکر است، سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره‌وری درزمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارایه خدمات عمومی و مهم‌تر از همه، یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

یک نماد سیمانی  جدید وارد بازار شد

بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، درج نماد شرکت سیمان اردستان «اردستان» در سامانه پس از معاملات انجام گرفت. بر این اساس، درج نماد «اردستان» متعلق به شرکت سیمان اردستان با سرمایه یک میلیارد و ۱۳۵ سهم و قیمت اسمی ۱۰۰۰ ریال در سامانه پس از معاملات صورت گرفت. سهام متعلق به شرکت‌های «ایران ذوب، سامان‌گستر اصفهان، آینده‌سازان صنعت سیمان، صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت سرمایه و داد پویا، تولیدی ژیتال، موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنایع مس، موسسه بنیاد عام‌المنفعه حامیان دانشکده فنی، موسسه آموزشی و فرهنگی غیرانتفاعی گلبانگ اندیشه» به دلیل عدم ثبت نام در سجام به صورت غیر سپرده تخصیص داده شد.

 

ارسال نظر