اصلاح دوباره شاخص کل بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۲:۲۱:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۴۳۲
اصلاح دوباره شاخص کل بازارسرمایه

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۶ آذرماه با ۲۷ هزار و ۴۴۱ واحد کاهش، در جایگاه یک‌میلیون و ۳۶۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۹۰۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۵۸۵ واحد کاهش به ۳۷۶ هزار و ۸۸۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۴۶ واحد افت به ۲۳۷ هزار و ۳۲۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۱ ‌هزار و ۱۳۵ واحد و شاخص بازار دوم، ۵۲ هزار و ۳۵ واحد کاهش داشتند.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شستا»، «فسبزوار» و «سمگا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «بورس»، «انرژی ۳» و «فولاد» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس» با ۱۹۹ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» با ۱۹۰ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۱۱ واحد، نفت پارس با نماد «شنفت» با ۵۰ واحد، گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» با ۴۱ واحد، صنایع سیمان دشتستان با نماد «سدشت» با ۳۸ واحد، پارس الکتریک با نماد «لپارس» با ۳۸ واحد و گروه صنعتی بوتان با نماد «لبوتان» تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه ‌هزار و ۵۹۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲ هزار و ۸۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۸۴۷ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک هزار و ۴۲۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۲۰۷ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۱۴۲ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۹۷۴ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.بر پایه این گزارش، در این روز فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر»، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۹۴ ‌میلیون و ۹۵۷ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۳۴۱ واحد کاهش داشت و روی کانال ۱۹ هزار و ۶۲۵ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۶۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۶۸ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال دادوستد شد.در این روز شرکت فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، فرآوری زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کپرور»، آتیه داده‌پرداز با نماد «اپرداز»، افرانت با نماد «افرا»، تدبیرگران فارس و خوزستان با نماد «سدبیر»، داروسازی سبحان انکولوژی با نماد «دسانکو» و دارویی ره‌آورد نوین با نماد «درهآور» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» و سنگ‌آهن گهر زمین با نماد «کگهر» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    روند رو به پایین سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز چهارشنبه یعنی ۳ آذرماه، ۲.۵ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲ هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۸۷۷ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر