اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۰۲:۳۲:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۳۲۱

تسهیل فرآیندهای مجوزدهی

سنا| علیرضا ناصرپور، عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در صدور مجوز تأسیس نهادهای مالی گفت: سیاست اصولی سازمان بورس، تسهیل فرایند در صدور مجوزها در عین توجه به ارتقای الزامات اولیه و مستمر مورد نیاز، در نظر گرفتن استاندارهای لازم و بررسی کامل صلاحیت‌های متقاضیان تأسیس است.  علیرضا ناصرپور با اشاره به ارتقای فرآیندهای نظارتی بر نهادهای مالی تأکید کرد: این رویکرد در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و توسعه این شیوه از سرمایه‌گذاری‌ها است. معاون نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به مجوزهای صادر شده در حوزه نهادهای مالی توسعه‌دهنده سرمایه‌گذاری غیر مستقیم طی یک ماه اخیر ابراز کرد: از ماه گذشته تاکنون، در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ۸ موافقت اصولی صادر شده و در حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ، ۷ موافقت اصولی برای تأسیس شرکت اعلام شده است. ناصرپور اظهار کرد: امید می‌رود این رویکرد، در صدور مجوزها و ارتقای الزامات و استانداردها، به توسعه نهادهای مالی به عنوان ابزارهای موثر برای رشد و تعمیق بازار سرمایه، منجر شود.

رونق معاملات در بورس کالا

طی آبان ماه سال جاری، ۸ میلیون و ۹۶۱ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۲۹ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به مهر ماه به ترتیب رشد ۲۴ و ۱۸ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد.  تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، طی ماه گذشته میزبان معامله ۷ میلیون و ۳۸۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۷۹ هزار میلیارد ریال بود. در این تالار ۵ میلیون و ۱۷۶ هزار تن سیمان، یک میلیون و ۴۵۲ هزار تن انواع فولاد، ۵۲۱ هزار تن سنگ آهن، ۱۷۲ هزار تن آهن اسفنجی، ۳۱ هزار و ۴۴۵ تن آلومینیوم، ۳۰ هزار و ۵۳۵ تن روی، ۲۹ هزار و ۱۰۰ تن انواع مس، ۵۶۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۲۰۰ تن کک، ۸۱ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۶۳ کیلوگرم شمش طلا از سوی مشتریان خریداری شد. همچنین در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز طی آبان ماه افزون بر یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۴۲ هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد. دراین تالار بالغ بر ۴۴۷ هزار تن وکیوم باتوم، ۴۴۱ هزار و ۵۱۰ تن انواع قیر، ۳۲۴ هزار و ۸۵۱ تن انواع مواد پلیمری، ۱۵۰ هزار و ۸۱ تن مواد شیمیایی، ۱۳۵ هزار تن لوب کات، ۱۵ هزار و ۶۸۲ تن روغن، ۱۳ هزار و ۸۵۰ تن گوگرد، ۵۴۶ نم عایق رطوبتی و ۵۰ تن آرگون به فروش رسید. شایان ذکر است یک تن زعفران رشته‌ای نیز در تالار کشاورزی بورس کالای ایران دادوستد شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی مدت مذکور معامله ۴۲ هزار و ۷۹۵ تن انواع کالا را تجربه کرد.

سردرگمی بورس‌های جهانی

وضعیت تورم نسبت به ماه‌های قبل نه تنها بهتر نشده که حالا با اوج‌گیری قیمت انرژی و مسکن و همچنین نقدینگی موجود روز به روز شرایط وخیم‌تری را تجربه می‌کند. نرخ تورم سومین اقتصاد اروپا در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در فرانسه در ۱۳ سال اخیر بوده است. دن اسپایسر، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه‌ای ان زد گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده‌اند بلکه بیشتر هم شده‌اند. در وال استریت بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۹۲۲.۵۱ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۹ درصد صعود تا سطح ۴۷۲۵.۶۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱ درصد کاهش در سطح ۱۶ هزار و ۵۶.۰۴ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۵۵.۴۶ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۱۱۵.۶۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با عقبگرد ۰.۱ درصدی در سطح ۷۱۰۵.۰۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۷۸ درصد بالا رفت و به ۸۸۲۱.۳۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۰۹ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۷۴.۱۱ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۹۵۱.۳۴ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۴۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۱۲.۴۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص«اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۵۹ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۵۳.۰۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود.

 

ارسال نظر