اصلاح قدم‌به‌قدم بورس

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۱:۴۱:۱۳
کد خبر: ۱۸۴۱۹۵
اصلاح قدم‌به‌قدم بورس

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۲۹ آبان ماه با ۲۷ ‌هزار و ۲۹۲ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۳۰۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۲۳۶ واحد کاهش به ۳۸۳ هزار و ۵۲۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۳۸ واحد افت به ۲۴۱ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ هزار و ۸۰۲ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۶ هزار و ۱۵۰ واحد کاهش داشتند.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» و «هتل و رستوران» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فولاد»، «شبندر» و «بپاس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «ثشاهد»، «شفن» و «گشان» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۴۹۵ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با ۲۳۲ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳» با ۱۵۰ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۱۹ واحد، داده گستر عصر نوین‌های وب با نماد «های وب» با ۷۷ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۷۳ واحد و موتوژن با نماد «بموتو» با ۶۳ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۴۴۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۱۶۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۶۳۴ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۶۱۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۴۳۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۲۲۵ واحد و نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۱۹ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» و ‌گروه دارویی برکت با نماد «برکت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند.گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۸۸ ‌میلیون و ۲۴۸ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۵۴ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۹۸۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۱ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.در اولین روز کاری هفته شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، توسعه سامانه نرم افزاری نگین با نماد «توسن»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، کلر پارس با نماد «کلر»، قاسم اسران با نماد «قاسم» و آتیه داده پرداز با نماد «اپرداز» با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    اصلاح سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز چهارشنبه (٢۶ آبان ماه)، ٢.٧درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴٩٢هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١٢ میلیون و ٣۴٧هزار تومان، ٢٣ میلیون و ٢۶١هزار تومان و ١١ میلیون و ۴۴٩هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٧ میلیون و ۴٠٨هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر