رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۰۱:۵۹:۵۳
کد خبر: ۱۸۴۱۵۸

تخت گاز ایران‌خودرو در بازار فرعی کالا

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش ۲۴ هزار لیتر روغن ضایعاتی، ۳۶۰۰ عدد سپر ضایعاتی خودرو، ۵۰۰ دستگاه بدنه ضایعاتی خودرو، ۱۲۰۰ حلقه لاستیک ضایعاتی و ۵۰۰۰ حلقه چرخ خودرو ضایعاتی شرکت ایران‌خودرو در بازار فرعی این بورس خبر داد. بر اساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش محصولات مذکور این شرکت پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و هجدهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۵ آبان ماه جاری مورد تصویب قرار گرفت. این شرکت پیش‌ازاین و در ۱۰ آبان ماه نیز تخته پالت، ضایعات پلاستیکی و بشکه خالی خود را در بورس کالا پذیرش کرده بود. مدیر مزایده گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی اعلام کرده است که از سال گذشته علاوه بر مزایده، اقلام غیرتولیدی ایران‌خودرو از طریق بورس کالا به فروش می‌رسد. مجید رضایی اظهار داشت: این فرآیند موجب ایجاد شفافیت بیشتر و حذف تشریفات اداری زمان‌بر شده است. بر اساس این گزارش، ایران‌خودرو در رویکردی جدید در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ اقدام به اخذ پذیرش مقدار ۲۰ هزار تن ضایعات ورق پرسی روغنی در تابلوی فرعی بورس کالا کرد و از ۲۲ مهرماه ۹۹ نیز اقدام به عرضه‌های مرتب و متوالی هفتگی در بورس کالا کرده است.

بیش یک‌میلیون سیمان در مسیر تالار نقره‌ای

تالار سیمان بورس کالای ایران روز شنبه ۲۹ آبان ماه میزبان عرضه یک‌میلیون و ۹۴ هزار و ۷۵۹ تن سیمان تیپ یک و دو از سوی ۶۳ شرکت است که حجم عرضه نسبت به هفته قبل ۳۵۴۰ تن رشد داشته است. ۹۸۶ هزار و ۷۵۹ تن از این عرضه‌ها از نوع تیپ ۲، ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۱۴ هزار تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود. شرکت‌های سیمانی که شنبه عرضه خواهند داشت به ترتیب بالاترین حجم عرضه شامل شرکت‌های سیمان آبیک، تهران، هرمزگان، صنایع سیمان سامان غرب، سپاهان، صوفیان، شاهرود، ارومیه، ساوه، هگمتان، مازندران، کرمان، بجنورد، فارس نو، نیزار قم، ایلام، کارخانجات سیمان لامرد، شرق، گروه صنعتی ومعدنی سیمان تجارت مهریز، ممتازان کرمان، صنایع سیمان گیلان سبز، خزر، داراب، فیروزکوه، اردستان، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، عمران انارک، زاوه تربت، صنایع سیمان شهرکرد، خمسه، پیوند گلستان، مجتمع سیمان غرب آسیا، فراز فیروزکوه هستند. همچنین شرکت‌های سیمان قائن، منددشتی، خوزستان، آذر آبادگان خوی، صنایع سیمان نهاوند، غرب، نایین، باقران، شمال، اصفهان، زنجان، آرتا اردبیل، دورود، کیاسر، کردستان، کاوان بوکان، کویر کاشان، دشتستان، توسعه ماهان کرمان، جوین، سپهر قیر و کارزین، فارس، اصفهان، بین المللی ساروج بوشهر، خاش، زابل، استهبان، کارون، یاسوج و آباده نیز محصول خود را روی تابلو خواهند برد. از ابتدای عرضه مستمر سیمان در بورس کالای ایران در تاریخ ۹ خردادماه تا پایان معاملات این هفته درمجموع ۲۱ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۵۸ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که در پایان ۱۷ میلیون و ۶۸ هزار و ۷۸۵ تن آن مورد معامله قرار گرفت و به گواه آمار باعرضه‌های مستمر و پرحجم شرکت‌های سیمانی در بورس کالا، شاهد ثبات قیمت این محصول در سراسر کشور هستیم.

راه‌حل استقبال ناشران از سامانه سجام

محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به این سوال که چرا شرکت‌های بورسی رغبتی به پرداخت سود مجامع از طریق سجام ندارند، گفت: بانکی‌ها و برخی دیگر از ناشران که سهامداران عمده آنها بانک‌ها هستند، مایل هستند این پول و سود نقدی درمجموعه خود آنها رسوب یا به گردش درآید. انصاری مهیاری ادامه داد: برای پرداخت سود از طریق سپرده‌گذاری، ناشر به ازای هر سهامدار باید مبلغ ۲۵۰ تومان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کند که این عدد مصوب ۵ سال گذشته بوده و تاکنون افزایش نیافته اما پرداخت همین مبلغ برای برخی از ناشران به عنوان دلیل عدم استقبال ذکرشده است. وی بابیان اینکه یکی از دلایل اصلی و مانع پیش رو برای اجرای کامل این موضوع، تراکنش‌های بانکی و کارمزدها است، اظهار کرد: اگر ناشران بخواهند خود سود مجامع را پرداخت کنند هزینه‌ها بیشتر از این خواهد شد علاوه بر اینکه حرکتی برخلاف تسهیل کار سهامداران که اصلی‌ترین عامل برای یکسان‌سازی پرداخت سود مجامع است، صورت می‌گیرد. انصاری مهیاری ادامه داد: مردم مالکان اصلی شرکت‌ها هستند و اعضای هیات مدیره به نمایندگی از مردم که مالکان شرکت‌ها هستند، در شرکت‌ها مشغول به کار هستند بنابراین باید در راستای منافع سهامداران قدم بردارند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در راستای تسهیل امور سهامداران، هیات مدیره ناشران باید تمام توان خود را به کار گیرد که این مهم به سرانجام برسد و نسبت به این موضوع نباید نگاه سودآوری و منفعت طلبانه داشته باشند. انصاری گفت: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر متولی بازار سرمایه جلسات خوبی طی روزهای اخیر با بانک مرکزی داشته که توافق‌هایی خوبی در این خصوص به دست‌آمده است. اگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بتواند به عنوان بانک، مجوز تاسیس بانک تسویه را اخذ کند و به عنوان عضو مورد اعتماد در سامانه تسویه ناخالص آنی یا اتاق پایاپای پذیرفته شود، هم میزان تراکنش‌ها بالا می‌رود و هم اینکه هزینه‌ها به تعداد قابل توجهی کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند به استقبال شرکت‌ها در استفاده از سامانه سجام برای پرداخت سود مجامع منجر شود.

 

ارسال نظر