روند اصلاحی شاخص کل بازار

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۱:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۰۶۶
روند اصلاحی شاخص کل بازار

شاخص کل بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه با هفت ‌هزار و ۷۱۶ واحد کاهش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز بیش از چهار میلیارد و ۴۶۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۲۹ واحد کاهش به ۳۸۳ هزار و ۹۴۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۸۵ واحد افت به ۲۴۱ هزار و ۹۰۲ واحد رسید. شاخص بازار اول چهار ‌هزار و ۱۵۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۰ هزار و ۲۵۹ واحد کاهش داشتند. ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۹۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۶درصد یعنی ۶۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «مواد و محصولات دارویی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.  علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۳۳۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۲۰۰ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۱۶۱ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۸۹ واحد، آسان پرداخت پرشین با نماد «آپ» با ۷۱ واحد، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» با ۶۸ واحد، تامین سرمایه نوین با نماد «تنوین» با ۶۷ واحد، گروه بهمن با نماد «خبهمن» با ۶۶ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۶۳ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲ هزار و ۷۰۸ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۸۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۵۲۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۴۳۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲۹۸ واحد، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد «پترول» با ۲۶۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۲۶۱ واحد، پتروشیمی خراسان با نماد «خراسان» با ۲۴۴ واحد و بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۲۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، طی روز سه شنبه بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی»، ‌گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار» و بانک ملت با نماد «وبملت» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه اداره بازارهای مالی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۷ ‌میلیون و ۹۷۳ هزار برگه سهم به ارزش ۶ ‌هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهشی شد 

طی روز سه شنبه شاخص فرابورس بیش از ۳۴ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۲۵۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۸۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۸۵ هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در چهارمین روزکاری هفته گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، توسعه سامانه نرم افزاری نگین با نماد «توسن» و توکاریل با نماد «توریل» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو» و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    ارزش معاملات صندوق ها

بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز گذشته به صندوق با درآمد ثابت کمند با ارزش ۳۵۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق با درآمد ثابت کیان بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق پالایشی یکم (پالایش) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت. حقیقی‌ها معادل ۴۰میلیارد تومان واحدهای صندوق اعتماد آفرین پارسیان را از حقوقی‌ها خریدند (۲۱.۶درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق کمند را به ارزش ۲۵میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (هفت درصد معاملات) . دارندگان صندوق کمان کاریزما رشد ۶.۷درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق صندوق گروه زعفران سحرخیز با زیان ۵.۳درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات روز گذشته همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۹.۴درصد) در رابطه با صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا (نهال) در تابلو معاملات نقش ببندد. دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۳۴۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۲۰درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت. از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به بیش از۱۷میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین افت قیمت (۱.۴درصد) این گروه به صندوق پشتوانه سکه طلای زر افشان اختصاص یافت.

    سهام عدالت نزولی شد

در پایان معاملات در چهارمین روزکاری هفته بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۱درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۷۱۳هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۹۴۹هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۸۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۲۷هزار تومان رسیده است.

    وال‌استریت ریزشی شد

دن اسپایسر، تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه‌ای ان زد گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه‌های مثبت و جنبه‌های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده‌اند بلکه بیشتر هم شده‌اند. در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۸۷.۴۵ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۱ درصد ریزش تا سطح ۴۶۸۲.۱۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۸۵۳.۸۵ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۵۱.۸۶ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۳۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۱۴۸.۶۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۵۲ درصدی در سطح ۷۱۲۸.۶۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۱۶ درصد بالا رفت و به ۹۰۹۵.۷۰ واحد رسید. در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۵۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۷۶.۷۰ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۹۰.۹۱ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» کاهش ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۲.۳۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۳۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۷۰.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.


 

ارسال نظر