اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۵۵:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۹۸۵

عمق‌بخشی به بازار سرمایه از مسیر ابرپروژه‌ها

سنا| مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس ورود ابر پروژه‌های کشور به بازار سرمایه را یکی از روش‌های عمق‌بخشی به بازار و نجات آن از تلاطم‌های سطحی، عنوان کرد گفت: تأمین مالی صندوق‌های جدید از محل سرمایه‌های سرگردان مردم و به‌خصوص پروژه‌های حوزه انرژی از مواردی است که به عمق‌بخشی بازار سرمایه کمک قابل‌توجهی می‌کند. مالک شریعتی نیاسر افزود: در حال حاضر، قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی چون نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردم ازجمله قوانین بسیار خوبی است که در آن قانون الزام شده که حداقل ۳۰ درصد از سرمایه موردنیاز پروژه‌ها که بیشتر آنها پروژه‌های چند میلیارد دلاری برای احداث پتروپالایشگاه‌ها است، از محل بازار سرمایه تأمین‌شده و صندوق پروژه برای آن تشکیل شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باعرضه این پروژه‌ها در بورس، سرمایه‌های مردم وارد بازار می‌شود و انگیزه آنان را افزایش خواهد داد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون انرژی موضوع یادشده را در دستور کار قرار داده و اجرایی شدن این قانون را از مسوولان اجرایی هم در وزارت نفت، سازمان برنامه‌وبودجه، صندوق توسعه ملی و همچنین بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری که بتوانند این کار را انجام دهند، پیگیری می‌کند. وی اظهار امیدواری کرد: شروع این پروژه‌ها در میان‌مدت و بلندمدت کمک بزرگی به بازار سرمایه است تا پروژه‌های بزرگ و اقدامات جدی برای سرمایه‌ها و هدف‌گذاری و سوق دادن سرمایه‌ها به محل واقعی تولید به‌ویژه مزیت‌های اقتصادی کشور که حوزه انرژی است، انجام شود.

بورسی‌ها و فرابورسی‌ها ملزم به ارایه تحلیل حساسیت سود و زیان شدند

تسنیم| مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس مصوبه هیات‌مدیره در خصوص الزام کلیه شرکت‌ها به ارایه جداول تحلیل حساسیت سود (زیان) هرسهم را ابلاغ کرد که از تاریخ ابلاغ، لازم‌الاجرا است. بر این اساس، طبق مصوبه 3 آبان هیات‌مدیره سازمان بورس، کلیه شرکت‌های تولیدی پذیرفته‌شده در بورس تهران و فرابورس به استثنای شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه با لحاظ شروط زیر ملزم به ارایه جدول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم در فصل نتایج عملیات و چشم‌اندازها گزارش تفسیری مدیریت هستند.

1. ناشر مجاز است حداکثر سه متغیر خارج از کنترل را در قالب تحلیل حساسیت ارایه کند (همانند قیمت‌های جهانی مواد اولیه یا محصولات و نرخ ارز) .

2. مفروضات تهیه جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم، ذیل جدول مذکور تشریح شود.

3. جداول تحلیل حساسیت سطر و ستون باید حداقل شامل 5 احتمال باشد.

4. در ذیل جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم، جملاتی که حاکی از عدم اطمینان نسبت به مبالغ برآورد شده است و شرح این واقعیت که نتایج واقعی احتمالاً متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود و تفاوت‌های حاصل می‌تواند بااهمیت باشد، درج شود.

درصورتی‌که مفروضات تحلیل حساسیت سود و زیان هر سهم پس از مقطع گزارشگری (تا قبل از مقطع گزارشگری بعدی) نیاز به‌روزرسانی داشته باشد، ضروری است آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی با اعمال اصلاحات در خصوص مفروضات تحلیل حساسیت سود و زیان هر سهم مجدداً منتشر شود.

انتخاب مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شد

در جلسه‌ای که روز یکشنبه در محل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد، باغستانی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت برگزیده شد. بر اساس این گزارش، محمد سجاد سیاهکار‌زاده به عنوان رییس هیات‌مدیره و غلامرضا ابوترابی به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل، محسن رحمتی و افسانه اروجی دیگر اعضای هیات‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هستند. باغستانی که دانش‌آموخته دوره دکتری مدیریت مالی است، عضویت در هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پردیس و کارگزاری بانک کارآفرین و همچنین مدیرعاملی و عضویت درهیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فردا را در کارنامه فعالیت اجرایی خود دارد. پیش از این، حسین فهیمی به مدت بیش از ۴ سال مدیرعاملی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه را بر عهده داشت و علیرضا حاج نوروزی، حامد سلطان نژاد و محمدرضا محسنی از دیگر مدیران عامل این شرکت بودند.

انتخاب مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس

حمید اسکندری، در جلسه هیات‌مدیره شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس با موضوع معرفی اعضای جدید هیات‌مدیره که در محل این شرکت برگزار شد به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. در این جلسه، سیدرضا موسوی به عنوان عضو هیات‌مدیره موظف و سجاد موحد، مدیرعامل مرکز مالی ایران با حفظ سمت، به عنوان رییس هیات‌مدیره غیرموظف انتخاب شدند. از سوابق حمید اسکندری، می‌توان به تهیه‌کنندگی در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مجری سینما و تلویزیون و مسوول روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اشاره داشت. موسوی، پیشتر رییس روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است و دبیری شورای نشر انتشارات بورس را در کارنامه خود دارد.

 

ارسال نظر