رویداد

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۱:۵۴:۵۰
کد خبر: ۱۸۳۹۸۴

اصلاح قانون اوراق بهادار در جلسه آینده کمیته بازار سرمایه مجلس

خانه ملت| محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه طرح اصلاح قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی موردبررسی قرار گرفت و به پیشنهادهای مطرح‌شده درباره اصلاح این قانون رسیدگی شد.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه آینده کمیته بازار سرمایه طرح اصلاح قانون اوراق بهادار جمهوری اسلامی نهایی می‌شود و برای بررسی به کمیسیون اقتصادی ارجاع خواهد شد تا پس از تصویب در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.

وی در تشریح موضوعات بررسی‌شده در این طرح، تشریح کرد: بر اساس این طرح رییس‌جمهور، حکم رییس سازمان بورس اوراق بهادار را امضا خواهد کرد. همچنین رییس سازمان بورس، عضو شورای پول و اعتبار خواهد شد درواقع با این اقدام سازمان بورس از وزارت امور اقتصادی و دارایی مستقل خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بابیان اینکه بازار سرمایه اصلی‌ترین حلقه تأمین مالی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: در این طرح راهکارهایی برای ایجاد کانون سهامداران حقیقی و پیش‌بینی مسیرهایی برای عرضه بهتر تمام کالاها به‌ویژه پتروشیمی و... در بورس و بازار سرمایه در نظر گرفته‌شده است. وی درباره تصویب طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار، تصریح کرد: در سال گذشته رشدهای غیرمنتظره بازار سرمایه و دعوت مسوولان دولت دوازدهم، موجب وارد شدن سرمایه‌های مردم به این بازار شد که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی دولتمردان و سیاست‌های غلط، مردم به دلیل اُفت شاخص بورس متضرر شدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در مردادماه سال گذشته سقوط شاخص بورس کلید خورد و از دست رفتن سرمایه‌های مردم در حالی صورت گرفت که پول بسیاری از سهامداران در نمادهای شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، شستا 

و ... قفل‌شده بود و دیگر قادر به فروش آن نیز نبودند و اکنون نیز این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار سرمایه و بی‌توجهی دولت نسبت به ساماندهی آن موجب شد که کمیسیون اقتصادی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس را تدوین کند، اضافه کرد: با تصویب این طرح در صحن علنی، اقدامات لازم برای شناسایی متخلفان آغاز خواهد شد و زمینه بهبود شاخص بازار سرمایه فراهم می‌شود.

 

جابه‌جایی در رنکینگ برترین‌های بورس کالا

بر اساس ارزش فروش محصولات شرکت‌ها در بخش داخلی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب، شرکت ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، پتروشیمی اروند، مجتمع فولاد خراسان و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در جمع ۱۰ شرکت برتر بورس کالا قرار گرفتند.

شرکت پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۱۳۱ هزار تن محصول وکیوم باتوم و لوب کات سبک ارزشی معادل ۱۰ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال را به ثبت رساند و در صدر ایستاد وبرترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت شد.

پس از شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۴۰ هزار تن تختال C به ارزش ۶۰۸۰ میلیارد ریال در جایگاه دوم ایستاد.

شرکت ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ۳۵۳۸ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن، کنسانتره فلزات گران‌بها و مس کم‌عیار ارزش ۴۶۶۲ میلیارد ریالی را رقم زد و جایگاه سوم خود را حفظ کرد. 

پس‌ازآن شرکت پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت معامله ۱۴ هزار و ۶۳۶ تن انواع گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات و نخ پلی‌استر به ارزش بیش از ۴۲۶۷ میلیارد ریال چهارم شد.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان با فروش ۲۸ هزار و ۲۷۰ تن میلگرد، تیرآهن و بنزن ارزشی بیش از ۴۱۲۹ میلیارد ریال را رقم زد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. 

پس از ذوب‌آهن نیز شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با ثبت معامله ۱۳ هزار و ۷۵۰ تن انواع ورق گالوانیزه موفق به ثبت ارزش ۴۰۱۱ میلیارد ریالی شد و جایگاه ششم را به خود اختصاص داد.

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با دادوستد ۱۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن به ارزش ۳۹۵۹ میلیارد ریال رتبه هفتم را کسب کرد و بعدازآن شرکت پتروشیمی اروند با ثبت معامله ۱۵ هزار و ۴۴۱ تن محصول شامل سود کاستیک و پلی وینیل کلراید به ارزش ۳۲۱۰ میلیارد ریال در جایگاه هشتم جای گرفت. 

مجتمع فولاد خراسان با فروش ۲۲ هزار و ۴ تن سبد میلگرد و شمش بلوم ارزشی بیش از ۳۱۸۶ میلیارد ریالی را به ثبت رساند و نهم شد و درنهایت نیز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ثبت معامله ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم به ارزش ۳۰۱۷ میلیارد ریال دهمین شرکت برتر به لحاظ ارزش معاملات شد. گفتنی است جدول رده‌بندی ۱۰ شرکت برتر ازنظر ارزش فروش محصولات در هفته گذشته به نسبت هفته ماقبل با تغییرات زیادی مواجه شد.

 

ارسال نظر