خروج نقدینگی از بورس شدت گرفت

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۲:۵۴:۵۰
کد خبر: ۱۸۳۹۳۸
خروج نقدینگی از بورس شدت گرفت

شاخص کل بازار بورس در اولین روزکاری هفته شنبه، ۲۲ آبان‌ماه با ۱۷‌هزار و ۳۰۱ واحد کاهش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۳۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۷۴۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۵ هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه هزار و ۳۴۱ واحد کاهش به ۳۸۷ هزار و ۹۴۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۱۰۵ واحد افت به ۲۴۴ هزار و ۴۴۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۳ هزار و ۹۱۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۰ هزار و ۹۵۰ واحد کاهش داشتند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۰درصد یعنی ۸۱۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۹درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «بپاس» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «نوری»، «شنفت» و «شپدیس» معطوف بود. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۱۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۳۰میلیارد تومان بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی شیراز با نماد «شیراز» با ۴۴۰ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۳۷۹ واحد، پتروشیمی خراسان با نماد «خراسان» با ۲۳۱ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۲۱ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۱۸۰ واحد، نفت پارس با نماد «شنفت» با ۱۷۱ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۱۲۶ واحد، گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۹۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان با نماد «وسکرمان» با ۸۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی با نماد «وساغربی» با ۸۷ واحد، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» با ۸۰ واحد، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» با ۷۶ واحد و سپید ماکان با نماد «سپید» با ۷۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۳۷۵ واحد، واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۶۱۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۳۱۴ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۶۵ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۹۰۶ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۸۸۰ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر با نماد «کگل» با ۸۵۰ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۶۸۴ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۶۳۵ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۵۱۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، در اولین روزکاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، بانک ملت با نماد «وبملت»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۵۸ ‌میلیون و ۴۳ میلیون برگه سهم به ارزش سه ‌هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۶۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۴۷۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۲۸۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۰ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. در این روز شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه کوثر با نماد «کوثر»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، صنایع پتروشیمی تخت‌جمشید با نماد «شجم»، سنگ آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس» و بیمه سامان با نماد «بساما» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین نمادهای پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، سهامی ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا» و اعتباری ملل با نماد «وملل» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    سهام عدالت کاهشی شد

در پایان معاملات اولین روز هفته بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز چهارشنبه (۱۹ آبان ماه)، ۴.۲درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۸۵۰هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۲۰۵هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۹۱۴هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۱۰هزار تومان رسیده است.


 

ارسال نظر