بازارسهام

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۳:۳۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۳۷۵۰

توقف بررسی طرح عرضه خودرو در بورس

اقتصادآنلاین| علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: موضوع مذاکره برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند در بورس کالا، به کمیسیون ارتباطی ندارد و بحثی میان خود وزارت صمت و سازمان بورس و اوراق بهادار است و می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند. یعنی می‌توانند بدون اعمال تصمیم کمیسیون، خودرو را مانند بسیاری دیگر از کالا‌ها (فولاد، سیمان و...) در بورس کالا عرضه کنند. جدی تصریح کرد: طرح قیمت‌گذاری خودرو، بسیار مفصل بوده و یکی از مواد آن، عرضه خودرو در بورس کالا است. اما بررسی این ماده در حال حاضر متوقف شده و کمیسیون در حال بررسی ماده چهار طرح ساماندهی است که به مجلس مرتبط می‌شود و شورای نگهبان، آن را عودت داده بود. وی افزود: بحث عرضه خودرو در بورس، به صورت کامل در کمیسیون صنایع منتفی نشده و تنها در بازه فعلی متوقف شده است و احتمال مطرح شدن دوباره آن وجود دارد. نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طرح مجلس، قرار بر تعیین قیمت پایه خودرو توسط شورای رقابت و پس از آن، عرضه در بورس است و اختلاف میان قیمت پایه و قیمتی که برای عرضه در بورس درنظر گرفته می‌شود، برای موارد پیش‌بینی‌شده دیگری هزینه خواهد شد.

رنکینگ جدید شرکت‌های برتر بورس کالا

براساس ارزش فروش محصولات شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، شرکت ملی صنایع مس ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران (تندگویان) و پتروشیمی اروند در جمع ۱۰ شرکت برتر بورس کالا قرار گرفتند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۲۸۶ هزار و ۹۳۰ تن محصول شامل تختال و انواع ورق فولادی ارزشی معادل ۶۰ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال را به ثبت رساند و در صدر ایستاد و برترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت شد. پس از فولاد مبارکه، شرکت فولاد خوزستان با فروش ۷۱ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم و تختال به ارزش ۱۰ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال در جایگاه دوم ایستاد. شرکت ملی صنایع مس ایران با ثبت معامله ۲۶۳۰ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن، کنسانتره فلزات گران بها و مس کم عیار ارزش ۶۸۰۲ میلیارد ریالی را رقم زد و جایکاه سوم را از آن خود کرد. پس از آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز با ثبت معامله ۲۴۰ هزار تن آهن اسفنجی و سنگ آهن کلوخه به ارزش بیش از ۵۰۸۳ میلیارد ریال چهارم شد.شرکت فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۳۰ هزار تن تختال ارزشی بیش از ۴۶۰۷ میلیارد ریال را رقم زد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. پس از فولاد هرمزگان جنوب نیز شرکت پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۱۳ هزار و ۳۹۶ تن انواع پلی اتیلن و نخ پلی استر موفق به ثبت ارزش ۴۳۴۸ میلیارد ریالی شد و جایگاه ششم را به خود اختصاص داد.ذوب‌آهن اصفهان با دادوستد ۲۷ هزار و ۱۰۳ تن سبد میلگرد و تیرآهن و ریل آهن به ارزش ۴۰۰۴ میلیارد ریال رتبه هفتم را کسب کرد و بعد از آن شرکت پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۳۰ هزار تن محصول شامل لوب کات سبک و وکیوم باتوم به ارزش ۳۴۵۸ میلیارد ریال در جایگاه هشتم جای گرفت. شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با فروش ۲۸ هزار و ۳۶۰ تن گوگرد گرانوله، لوب کات سبک و سنگین و وکیوم باتوم ارزشی بیش از ۳۲۹۸ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

اوراق فروشی‌ها و دغدغه تامین مالی دولت

بورس نیوز| عبدالله رحیم لوی، بنیس کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این روزهای بازارسرمایه بیان کرد: بورس از منظر بنیادی و تکنیکال، شرایط بازگشت به مدار صعود را پیدا کرده و از سوی دیگر، روند قیمت‌های جهانی و وضعیت گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها نوید بخش بازگشت شاخص در بازار بود.وی با اشاره به اینکه آنچه مانع رشد بورس می‌شد، بیشتر عوامل روانی بود، افزود: دغدغه‌های تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق در این بازار، یکی از دلایلی بود که به جو روانی منفی بازار سرمایه دامن می‌زد.این کارشناس بازارسرمایه افزود: اظهارنظر‌های رییس‌جمهور و معاون اقتصادی دولت و البته تمرکز مجلس بر رفع مشکلات بازارسرمایه و ... از بار منفی روانی بورسی‌ها کاسته و فشار‌های تخریبی را در این بازار کم اثرتر کرده است. این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با دغدغه‌های احتمال تامین مالی دوباره دولت از واگذاری دارایی‌ها گفت: این واگذاری‌ها مطابق آنچه در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده، نه تنها اتفاق نگران‌کننده برای این بازار نیست؛ بلکه اگر با روش اصولی و صحیح و در شرایط مساعدی صورت بگیرد که هم جو روانی بازار مثبت باشد و هم حجم معاملات به میزان قابل قبولی رسیده باشد، شوکی به بازار سرمایه تحمیل نخواهد کرد و موجب افزایش عمق بازار هم خواهد شد.رحیم لوی در توصیه به سهامداران گفت: فعالان بازار سرمایه در صعود و سقوط بی‌سابقه بازار در سال ۹۹، تجربه بزرگی کسب کردند و معتقدم حتی سهامدارانی که آنها را تازه وارد می‌خواندیم، با توجه به تجربه‌ای که در یکی دو سال گذشته از این بازار کسب کرده‌اند، شناخت نسبتاً مناسبی از بازار سرمایه دارند.

 

ارسال نظر