جنب‌وجوش تالار نقره‌ای در هفته اخیر

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۸۳۶۷۴

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین عناوین آنها همراهی دولت برای پایان قیمت‌گذاری دستوری، اعلام آخرین جزییات عرضه خودرو در بورس، ، بورس کالا بستر کشف عادلانه قیمت کالاها و افتتاح معاملات گواهی سپرده سیمان بود.

در هفته گذشته مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تمام تلاش ما، ایجاد ثبات در بازار سهام است که با توجه به شرایط بنیادی مناسبی که امروز شرکت‌های بورسی دارند و همچنین همراهی دولت برای رفع برخی دغدغه‌های بازار سرمایه ازجمله قیمت‌گذاری دستوری، شرایط برای ایجاد ثبات فراهم است.جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مذاکراتی برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاه‌های دولتی نیستند برای عرضه در بورس کالا انجام‌شده که در انتظار ارایه برنامه تولید، میزان عرضه و تعهدات و همچنین پذیرش این خودروها در بورس کالا هستیم. بر همین اساس با گروه خودروسازی بهمن وارد مذاکره شدیم تا برای عرضه در بورس کالا، مدارک و مستندات را ارایه کند و به‌محض پذیرش، در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در عرضه خودرو در بورس کالا، فاصله قیمتی بین بورس و بازار نصیب کارخانه شده و این باعث شفاف شدن فرآیند فروش می‌شود. از دیگر مزایا شفاف شدن قرارداد بین طرفین است و هر دو طرف به تعهدات عمل می‌کنند همچنین خودروساز از ١٠درصد معافیت بر عملکرد به میزان کالایی که در بورس فروخته‌شده استفاده می‌کند.محمد حسنی سعدی، سخنگوی بورس کالای ایران در خصوص کارکردهای بورس کالا گفت: بعضا مشاهده می‌شود که به بورس کالا صرفاً به عنوان عامل تنظیم بازار و بستری برای کاهش قیمت کالاها نگاه می‌شود اما این تفکری اشتباه است و بورس کالا، صرفاً می‌تواند عامل کشف قیمت عادلانه و واقعی کالاها در تقابل عرضه و تقاضا باشد و این مساله از مهم‌ترین کارکردهای بورس کالا قلمداد می‌شود.

حسنی سعدی ادامه داد: ارتقای شفافیت، حذف برخی واسطه‌های غیرضروری و امکان تخصیص بهینه کالا به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کنندگان واقعی و درنهایت امکان برنامه‌ریزی تولید از دیگر کارکردهای مهم بورس کالا محسوب می‌شود. به عبارت بهتر بورس کالا این امکان را به تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی می‌دهد که بتوانند روی مواد اولیه خود و تأمین آن در بلندمدت برنامه‌ریزی داشته باشند.در روز یکشنبه ۹ آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان پس از پذیرش ۱۱ انبار شرکت سیمانی در بورس کالا راه‌اندازی شد که بر اساس آمار، ۲۰ تن محصول شرکت سیمان غرب معادل ۲۰ هزار گواهی سپرده به فروش رسید. همچنین ۶۰ تن معادل ۶۰ هزار گواهی سپرده از انبار شرکت سیمان فارس و ۲۵ هزار گواهی سپرده معادل ۲۵ تن سیمان تیپ موجود در انبار سیمان خاش نیز با اقبال خریداران مورد معامله قرار گرفت. در ادامه نیز ۲۶ تن سیمان یعنی ۲۶ هزار گواهی سپرده محصول سیمان دورود نیز خریداری شد تا درمجموع ۱۳۱ هزار گواهی سپرده در روز افتتاح معاملات، خریداری شود. همچنین مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل بهمن‌ماه ۱۴۰۰ از روز دوشنبه هفته آینده ۱۷ آبان ماه جاری خبر داد.بر اساس این اطلاعیه، قرارداد مذکور تا تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود.

 

ارسال نظر