بازارسهام

۱۴۰۰/۰۸/۱۲ - ۰۳:۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۸۳۵۸۰

درباره کتاب «بازار دارایی‌ها در دهه ۹۰ شمسی»

بازار دارایی‌ها در ایران دهه ۹۰ شمسی پرتلاطم بوده است؛ غیر از تحریم، قیمت نفت و کرونا که متغیرهای تاثیرگذار بر این بازار بوده‌اند، حضور گسترده مردم در این بازار هم تغییرات اساسی در ساختار آن به وجود آورده است. کتاب «بازار دارایی‌ها در دهه ۹۰ شمسی: دفتر اول بازار اوراق بهادار» ویراستار حسین عبده تبریزی توسط نشر نی در ۳۳۳ صفحه منتشر شده است. این کتاب متن نوشتاری ۱۶ سخنرانی در مورد بازار سهام، شبکه کارگزاری، بازار اوراق با درآمد ثابت، ارزشیابی سهام، اعتبارسنجی ناشران و ادغام و تملک در بازار سرمایه ایران در این دهه است. سخنرانان این نشست‌ها که استادان، مدیران و فعالان بازار سرمایه‌اند، در ارایه‌های خود کوشیده‌اند به تحولات و چالش‌های این بازار اشاره کنند، دلیل اصلی تغییر ساختار را توضیح دهند و راه‌حل‌هایی برای برون رفت از مشکلات آن بیابند. مقاله‌های این کتاب بخشی از مطالب ارایه شده در کلاس آموزش مالی ویراستار است؛ البته در آن کلاس غیر از بررسی بازار اوراق بهادار بازار سایر دارایی‌ها نیز مطالعه و تحلیل شده است.

کلاهبرداران بورسی شناسایی می‌شوند

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس که روز گذشته در مجلس به تصویب رسید، گفت: این طرح امروز در صحن اصلی مجلس تصویب شد و کارهای مقدماتی آن انجام می‌شود و تا زمانی که تبدیل به قانون شود ظرف یکی دو هفته آینده تحقیق و تفحص از کل بازار سرمایه شامل سازمان بورس اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا انجام خواهد شد. وی در در پاسخ به این سوال که در مورد دستگاه‌های ماینر که در بورس تهران کشف شد، هم تحقیق می‌کنید، گفت: بحث رمزارزها به صورت جداگانه بررسی می‌شود، در مورد استخراج رمزارزها دنبال این هستیم که قانون‌گذاری کنیم که استخراج رمزارزها چگونه تبدیل به قانون شود و آن بحث جداگانه‌ای است.  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد محورهای تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: بر اساس آنچه در جلسه علنی مجلس قرائت شد، یکی از موارد مهم این است که چرا شاخص بورس تهران سال گذشته از ۲ میلیون واحد هم فراتر رفت، اما بعد از آن بیش از ۳۰ درصد سقوط کرد و در این سقوط به ارزش ۷۰ میلیارد دلار سرمایه مردم آب شد. مرحبا همچنین گفت: یکی از موارد اینگونه است که یک شرکت کاغذی‌ (صوری) با سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیارد تومانی در بورس ثبت شد و سهام این شرکت کاغذی که حتی دفتر مرکزی هم ندارد، در بورس تهران به قیمت ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مردم فروخته شد و دارندگان این سهام، الان کاغذی بیش در دست ندارند و دچار زیان فراوان شدند. وی این را هم گفت: یکی دیگر از موارد برای تحقیق و تفحص این است که بر اساس چه پشتوانه کارشناسی سال گذشته رییس‌جمهور وقت از مردم دعوت کرد و میلیون‌ها نفر به بورس آمدند و بعد از آن سرمایه‌های آنها از بین رفت. به گفته این نماینده مجلس گزارش‌های مالی بورس، گردش مالی، میزان مالیات، حق کارگزاری‌ها به چه میزان است و درآمدهای حاصل از معاملات سال گذشته در کجا سرمایه‌گذاری شده، همچنین شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته چقدر درآمد کسب کردند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص این است که برخی شرکت‌های حقوقی بزرگ سال گذشته بر اساس اطلاعات نهانی قبل از ریزش بازار از بازار خارج شدند و سود کلانی به جیب زدند و می‌خواهیم بدانیم این اطلاعات چگونه به آنها رسیده است. وی در مورد زیان ۳۰ درصدی خریداران پالایش یکم از دولت گفت: موارد متعددی در تحقیق و تفحص بررسی می‌شود که فعلا برخی از مصادیق را اعلام کرده‌ایم. به گفته مرحبا اعضای هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس ۱۷ نفرند که بعد از نهایی شدن این طرح کارشان را شروع می‌کنند.

چوب خط بورس در شهرداری پر شده است

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص نحوه افشای نتیجه آرای صادره در کمیسیون ماده صد شهرداری پیرامون عوارض و جرایم ساختمانی ساختمان سعادت آباد در صورت‌های مالی میان دوره‌ای شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرد: 

 1. بابت جرایم مرتبط با توسعه ۵۲۲۵.۲۷ متر مربع بنای تجاری و مشاعات مربوط در طبقات که زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی می‌باشد بر اساس آرای کمیسیون ماده صد شهرداری و دیوان عدالت اداری و ابلاغیه سازمان بورس مبلغ ۱۷۹۴ میلیارد ریال در یادداشت ۱۰ صورت‌های مالی (دارایی ثابت مشهود) به بهای تمام شده زمین اضافه و بدهی مربوطه در یادداشت ۲۳ افشا شده است.

 ۲. بابت جرایم مرتبط با ۵۴۶.۱۳ واحد کسری پارکینگ تجاری بر اساس آرای کمیسیون ماده صد شهرداری و دیوان عدالت اداری و ابلاغیه سازمان بورس مبلغ ۳۰۶۵ میلیارد ریال در یادداشت ۱-۲-۳۰ به عنوان بدهی احتمالی افشا شده است.

 3. بابت جرایم مربوط به تغییر کاربری، عوارض دیوانی کسری پارکینگ، توسعه تجاری و عوارض ایمنی و ریلی طبق نامه شهرداری به شماره ۴۰۹۸۶۵/۶۰/۵۰۲ مورخ ۲۵/۷/۱۴۰۰ به مبلغ ۴۹۷۴ میلیارد ریال در یادداشت ۲-۲-۳۰ به عنوان بدهی احتمالی افشا شده است.

 

ارسال نظر