عزم دولت برای حمایت از بورس جدی است

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - ۰۲:۰۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۳۵۳۸
عزم دولت برای حمایت از بورس جدی است

صبح روز دوشنبه یعنی ۱۰ آبان ۱۴۰۰ جلسه‌ای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در ساختمان باب همایون وزارت اقتصاد و دارایی گردهم آمدند تا وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه را بررسی کنند. تدابیر اتخاذشده در این جلسه، روند بازار سهام را از نخستین دقایق آغاز معاملات با تغییر همراه کرد و شاخص بورس را با بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش به مدار صعودی بازگرداند.

در این نشست، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ذات بازار سرمایه را همراه با نوسان دانست و افزود: متأسفانه به دلیل اتفاقاتی که به‌خصوص در نیمه دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در این بازار بودیم، اتفاقی که به‌موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با بیش واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم.

عشقی با اشاره به برنامه‌های خود در راستای ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفت: نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست‌آمده است؛ بااین‌حال به دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همانطور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار نشان دادند، ریزش‌ها ادامه‌دار شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در دست اقدام دارد. در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری‌شده است، به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند. وی بابیان اینکه اعتمادسازی فرآیند زمان‌بری است، گفت: محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت‌های آنها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هر چه سریع‌تر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل بازمی‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد. عشقی بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته با حدود ۴ دوره افت شدید روبرو بودیم که البته این نوسانات پس از طی مراحل به ثبات و شرایط قبل خود رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه قرمزی بازار از سال قبل و از مرداد ۹۹ شروع شد، اعلام کرد: در تابستان امسال نیز شاهد شرایط نوسانی در بازار سرمایه بودیم اما باید توجه کرد که امروز شرایط با سال قبل تفاوت دارد. وی بابیان اینکه وظیفه سازمان بورس، افشای اطلاعات شرکت‌ها در زمان مناسب و نظارت بر معاملات است، افزود: شرکت‌ها در ۶ ماهه اول امسال سودآوری خوبی داشتند و P/E (نسبت قیمت به درآمد) شرکت‌ها پایین آمده و از بالای ۳۰ به ۵ و ۶ رسیده است و به‌این‌ترتیب قیمت سهم‌ها جذاب است؛ لذا جای نگرانی نیست و شرایط بنیادی خوبی بر بازار حاکم است که البته چند ابهام در بازار داریم و برای رفع آنها با جدیت تلاش می‌کنیم. عشقی با تأکید بر این نکته که تمام تلاش ما حذف قیمت‌گذاری دستوری و جلوگیری از رانت است عنوان کرد: رشد و نزول شدید برای بازارها سم است و نباید رشد و ریزش شدیدی داشته باشیم. در این میان نمی‌توانیم مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کنیم و بعد با اقداماتی نظیر قیمت‌گذاری دستوری کالای تولیدی شرکت‌ها، دست در جیب شرکت‌ها کنیم؛ در این زمینه با همراهی دولت قطعاً دخالت‌ها به حداقل می‌رسد تا سود واقعی نصیب تولیدکننده و سهامداران شود.

وی بابیان اینکه دولت در ۴۰ روز گذشته هیچ اوراقی در فرابورس نفروخته است، گفت: سودآوری شرکت‌ها صرف طرح‌های توسعه‌ای می‌شود و هم‌اکنون در حوزه فولاد، معدن و پتروشیمی طرح‌های توسعه بسیار زیادی وجود دارد که این اقدامات زمینه ثبات بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد.

    دولت در ۴۰ روز گذشته  هیچ اوراقی در فرابورس نفروخته

همچنین رییس سازمان بورس امروز در برنامه رادیویی جوان ایرانی ذات بازار سرمایه را همراه با نوسان دانست و گفت: متأسفانه به دلیل اتفاقاتی که به‌خصوص در نیمه دوم سال گذشته افتاد، شاهد ریزش عجیبی در این بازار بودیم، اتفاقی که به‌موجب آن سهامداران دچار هراس شدند. در این شرایط مطابق با علم مالی رفتاری و با بیش واکنشی که در مقابل اخبار منفی اتفاق می‌افتد، شاهد افت قیمت سهام نسبت به ارزش ذاتی آن بودیم.

عشقی با اشاره به برنامه‌های خود در راستای ایجاد ثبات در بازار سرمایه گفت: نخستین برنامه‌ای که در نظر داریم، افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها است تا سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از سودآوری شرکت‌ها داشته باشند.

وی افزود: در ۶ ماه نخست سال جاری اطلاعات بسیار مطلوبی در این خصوص به دست‌آمده است؛ بااین‌حال به دلیل برخی ابهاماتی که در بازار وجود داشته و همانطور که اشاره شد واکنش شدیدی که سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از بازار نشان دادند، سبب ادامه‌دار شدن ریزش‌ها شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: حضور قوی‌تر صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان بورس و اوراق بهادار در دست اقدام دارد. در نظر داشته باشید از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق‌های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه‌گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری‌شده است، به‌طوری‌که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری راغب هستند که این خریدها را ادامه دهند. عشقی بابیان اینکه اعتمادسازی فرایند زمان‌بری است، گفت: محدودیت‌های موجود در برخی از صنایع مانند خودرو به افت قیمت‌های آنها منجر شده است که به نظر من اگر دولت هر چه سریع‌تر تصمیمات مناسبی برای این صنایع بگیرد، بورس به شرایط قبل بازمی‌گردد و شرایط ریزشی به پایان خواهد رسید. این تصمیمات در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: طی ۲۰ سال گذشته با حدود ۴ دوره افت شدید روبرو بودیم که البته این نوسانات پس از طی مراحل به ثبات و شرایط قبل خود رسیده است.

    شرایط بنیادی بازار خوب است

این مقام مسوول در ادامه و در برنامه صبح بخیر ایران شبکه ۳ صداوسیما درباره نگرانی‌های اخیر مردم نسبت به سرمایه‌های خود در بازار سرمایه، گفت: شرایط امروز بازار سرمایه با سال گذشته تفاوت بسیار دارد به‌طوری‌که با افشای درست اطلاعات شرکت‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در زمان مناسب، موجب انتشار اطلاعات و شفافیت معاملات و نظارت کامل بر فعالیت‌ها شده است. عشقی افزود: شرکت‌ها در ۶ ماهه امسال سودآوری بسیار مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند و P/E بازار از اعداد بالای ۳۰، ۴۰ به اعداد ۴، ۵ و ۶ رسیده و قیمت سهام را جذاب‌تر کرده است.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ در راستای رفع نگرانی‌های اشخاص حقیقی، از صندوق‌های بازارگردانی، صندوق‌های با درآمد ثابت و هلدینگ‌های بزرگ، دعوت‌شده تا فعالیت خود را در بازار افزایش دهند که در همین راستا، خریدهای خوبی انجام‌شده و طی صحبت‌هایی هم قرار شد این خریدها همچنان ادامه پیدا کند.  دکتر عشقی در ادامه صحبت‌های خود بابیان اینکه تلاش می‌کنیم بازار را به ثبات برسانیم، اظهار کرد: متأسفانه رشد و نزولی‌ شدن سریع برای بازار سرمایه «سم» محسوب می‌شود و این به ماهیت سرمایه‌گذاری برمی‌گردد به‌طوری‌که به دنبال رشد سریع سرمایه‌گذاری‌ها، نزولی شدن بازار دور از انتظار نیست. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح مطلب فوق افزود: به‌طورکلی کسری بودجه دولت از بازار سرمایه تأمین نمی‌شود بلکه ابزارهای دیگری در بانک مرکزی، سیستم بانکی، بیمه‌ها وجود دارد که به تأمین کسری بودجه کمک می‌کند؛ و با توجه به اینکه انتشار اوراق به نیت جبران کسری بودجه بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد وزارت اقتصاد و سازمان بورس به‌صورت هماهنگ و همسو با توجه به کشش بازار اقدام به انتشار اوراق کرده و این‌طور نیست که بدون برنامه اقدام به انتشار اوراق کرد.

وی با اشاره به برخی خبرها و عکس‌ها مبنی بر انتشار اخیر اوراق در بازار سرمایه، گفت: طی ۴۰ روز گذشته حتی یک ریال انتشار اوراق در بازار سرمایه نداشتیم اما متأسفانه با عکس‌ها و مصاحبه‌هایی در رسانه‌ها مواجه می‌شویم که حاکی از انتشار اوراق بوده است. عشقی در این باره توضیح داد: این اخبار تنها یک شایعه است و دولت اقدام به فروش اوراق نکرده بلکه معامله‌ای بین بانک‌ها بوده و ربطی به دولت ندارد. باید مراقب اظهارنظرهایی که از سوی برخی افراد صورت گرفته و در فضای رسانه‌ها منتشر می‌شود باشیم. وی خاطرنشان کرد: خریداران اوراق با خریداران سهام در بازار سرمایه متفاوت بوده و بازیگران خاص خود رادارند و به‌طورکلی فردی که اوراق خریداری می‌کند دیگر اقدام به فروش سهام خود نمی‌کند بلکه برنامه‌ریزی برای اوراق خریداری‌شده و مدیریت ثروت خود دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این برنامه عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت در شرکت‌ها جلوگیری کنیم. ما نمی‌توانیم ثروت مردم را در بورس دعوت کرده تا سهام شرکت‌ها را بخرند و ازآنجا دست در جیب شرکت‌ها کرده و پول مردم را به هر دلیلی بیرون بکشیم.

عشقی بیان کرد: به عنوان متولی بازار سرمایه، وظیفه حفاظت از منافع شرکت‌ها را بر عهده‌دارم به‌طوری‌که در بحث مربوط به فولاد، محصولات فلزی و پتروشیمی اقدامات لازم انجام‌شده و دولت هم همکاری‌های لازم را داشته است و در مابقی صنایع نیز با کمک دولت سیزدهم و قول همکاری صددرصدی آنان، این کار امکان‌پذیر خواهد بود. این مسوول در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای بسیار بزرگی در صنایع مختلف وجود دارد به‌طوری‌که شب گذشته با بخش صنایع معدنی و فلزی جلسه مبسوطی برگزار و طرح‌های توسعه‌ای زیادی در حوزه صنایع معدنی، اکتشاف و غیره مطرح شد. اگر بتوانیم تجهیز منابع کافی داشته و به افزایش سرمایه شرکت‌ها کمک کنیم به‌طورقطع به ثبات بازار سرمایه از طریق طرح‌های توسعه، ایجاد اشتغال و درنهایت سودآوری شرکت‌ها کمک خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: جو کاهشی و ناامیدی از بازار سرمایه پیش‌ازاین نیز در سال‌های 83، 84 و 92 هم وجود داشته و سال گذشته بازار برای چندمین بار این جو را تجربه کرده اما به دلیل افزایش تعداد سهامداران طی سال‌های اخیر شدت آن نسبت به گذشته بیش از قبل خود را نشان می‌دهد. در حال حاضر در سازمان بورس و در شرکت سپرده‌گذاری نزدیک به ۵۸ میلیون کد سهامداری صادرشده است و این موضوع، حساسیت موضوع را بالا می‌برد. عشقی تصریح کرد: ما به پشتوانه جامعه سهامداری و با توجه به منابع کل جمعیت کشور که درگیر بازار سرمایه هستند، پیگیر جدی برای بحث قیمت‌گذاری‌ها و جلوگیری از ایجاد رانت توسط اموال شرکت‌های بورسی هستیم تا تکرار نشده و بتوانیم به سودآوری و درنهایت به توسعه شرکت‌ها کمک کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای ثبات بازار سرمایه‌دارید، گفت: بحث اطلاع‌رسانی به‌موقع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با توجه به تغییر و تحول یک‌ماهه در سازمان بورس و اوراق بهادار، وقفه‌ای در بحث اطلاع‌رسانی ایجاد شد که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، به‌صورت منظم، اطلاع‌رسانی درستی از وضعیت بازار و شایعاتی که مطرح می‌شود، داشته باشیم تا مردم به کانال رسمی انتشار اطلاعات دسترسی داشته و یکسری اخبار که در رسانه‌ها به‌صورت خلاف واقع منتشر می‌شود بر جریان بازار اثرگذار نباشد.

 

ارسال نظر