بورس یکپارچه سرخ‌پوش شد

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۲:۰۲:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۵۰۴
بورس یکپارچه سرخ‌پوش شد

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، نهم آبان ماه با ۳۵ هزار و ۳۴۹ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۰هزار و ۴۴۴ واحد کاهش به ۳۵۹ هزار و ۹۷۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۵۸۲ واحد افت به ۲۲۶ هزار و ۸۶۶ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۳ هزار و ۸۷۸ واحد و شاخص بازار دوم ۴۶ هزار و ۹۱ واحد کاهش داشتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز درمجموع به بیش از سه هزار و ۶۷۰میلیارد تومان رسید.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی‌که برآیند معاملات گروه‌های «حمل‌ونقل آبی» و «استخراج نفت گاز و خدمات جانبی » به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «اتکای»، «فملی» و «شپنا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «حسیر»، «سمایه» و «فاراک» معطوف بود.علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال» با ۳۰ واحد، تأمین سرمایه امین با نماد «امین» با ۲۴ واحد، بانک کارآفرین با نماد «وکار» با ۱۲ واحد، لیزینگ ایران با نماد «ولیز» با ۱۱ واحد و داروسازی اسوه با نماد «داسوه» با ۱۰ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با دو هزار و ۴۲۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۷۰۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با یک هزار و ۶۰۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۱۸۹ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با یک هزار و ۱۷۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۱۷۶ واحد، نفت و پتروشیمی و پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با یک هزار و ۱۲۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۲۸ واحد، پتروشیمی جم با نماد «جم» با ۹۹۵ واحد و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۹۷۰ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.بر پایه این گزارش، در دومین روز کاری هفته شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» و ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۷۰ ‌میلیون و ۲۵۶ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

    فرابورس نزولی شد

در دومین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۳۷۷ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۲۳۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال دادوستد شد. در این روز شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه دی با نماد «ودی»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر»، ویتانا با نماد «غویتا»، شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیریت»، شیر پاستوریزه پگاه گلستان با نماد «غگلستا» و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده رود با نماد «ثرود» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند.همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، ‌سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان» و پالایش نفت شیراز با نماد «شراز» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

    ریزش بازار تا کجا ادامه دارد؟

سعید جعفری، کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، اظهار کرد: مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین‌بانکی نسبت به تابستان سال جاری که شرایط بازار خوب شده بود حداقل دو درصد افزایش‌یافته است. این عامل مهمی است. رفتار دولت که درحال انتشار اوراق و اجرای سیاست‌های انقباضی و جمع آوری نقدینگی است باعث شده در بازار سرمایه شاهد حضور پول‌های پارک شده نباشیم.وی ادامه داد: همچنان هم با ابهام آینده مذاکرات مواجه هستیم و چشم‌انداز تورم شدید مانند دوره‌های قبل وجود ندارد. به همین دلیل فعالین بازار نمی‌دانند نرخ ارز که عامل مهمی در وضعیت سودآوری شرکت‌ها است را چند در نظر بگیرند. از سوی دیگر نگرانی درمورد اینکه دولت بخواهد در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای حامل‌های انرژی بگیرد وجود دارد و این نگرانی باعث شده است شرکت‌های انرژی بر علی رغم اینکه ارزنده هستند مورد توجه نباشند.جعفری درمورد آینده بازار سرمایه در کوتاه‌مدت توضیح داد: برآورد من این است که فشار فروش با این شدت، نهایتا تا نیمه آبان وجود داشته باشد و هرچه به سمت اواخر آبان می‌رویم شرایط بازار بهتر شود و به مرور شاهد رشد در بازار در آذر و دی خواهیم بود. قیمت‌ها در بازار این روزها برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند جذاب است. این اتفاق و این قیمت‌ها شاید هرچند سال یک بار اتفاق افتد.

 

ارسال نظر