اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۰۲:۰۶:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۴۶۲

اقدامات تنبیهی برای متخلفان در بورس

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس عنوان کرد: این طرح دو محور اصلی دارد؛ یکی موضوع واریز نشدن به‌موقع سود سهامداران توسط برخی از شرکت‌ها بوده و دیگری هم مکلف کردن دولت و نهادهای عمومی غیردولتی به جبران کاهش ارزش سهام تا یک سال بعد از سرمایه‌گذاری است. وی افزود: مجلس قصد دارد از این طریق امنیت سرمایه‌گذاری را تقویت کرده و مردم را به سهامداری در بورس تشویق و ترغیب کند. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با تأکید بر لزوم پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، گفت: مجلس سعی دارد شرکت‌ها را مکلف به پرداخت منظم و در موعد مقرر سود سهامداران جزء کند، بدیهی است که این واریزی‌ها باید از طریق سامانه سجام انجام شوند و مجلس نیز بر اهمیت این نکته تأکید دارد. وی یادآور شد: گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از شرکت‌های سهامی، سود سهامداران را به‌موقع واریز نمی‌کنند. این امر به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست؛ تعلل را باید پیگیری کرد و در صورت لزوم با اقدامات تنبیهی برای مواجهه با آن اقدام کرد. قادری در ادامه تأکید کرد: در برخی موارد شنیده‌شده که شماره‌حساب سهامداران به هر دلیلی مسدود است و از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای تأخیر در واریز سود یادشده است. درحالی که چنین توجیهاتی قابل‌پذیرش نیست؛ حتی اگر حساب سهامداری مسدود هم باشد باید شماره جدیدی از فرد گرفته و هرچه زودتر سود سهام را واریز کنند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به هر دلیلی سود توزیعی از مجرای پیش‌بینی‌شده (سامانه سجام) به‌حساب سهامدار واریز نشود، شرکت مکلف است مبلغ سود سهام مورداشاره را با احتساب جریمه 6 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) به سهامدار پرداخت کند. تنها در صورتی شرکت‌ها مشمول پرداخت جریمه 6 درصدی نمی‌شوند که در صورت مسدود بودن حساب و باوجود اطلاع‌رسانی به‌موقع شرکت، سهامدار بی‌توجهی کرده و جهت اعلام شماره‌حساب جدید اقدام نکرده باشد، در غیر این صورت شرکت باید هرگونه تأخیری در پرداخت سود به سهامدار از طریق سامانه سجام را جبران کند. قادری در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی هم که مبلغ سود به‌حساب سهامدار واریز نشود، پرداخت هرگونه پاداش به هیات‌مدیره شرکت به‌مثابه برداشت غیرقانونی از اموال شرکت بوده و با مجازات روبرو خواهد شد.

قانون جدید برای فولادی‌ها در بورس کالا

ابتدای آبان ماه سال جاری، صدیف بیک‌زاده-سرپرست معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن- در نامه‌ای خطاب به حامد سلطانی نژاد (مدیرعامل بورس کالای ایران) خواستار اطلاع‌رسانی الزام به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و تخصیص سهمیه خرید فولاد برای تولیدکنندگان با عملکرد شفاف شد. در متن این نامه آمده است: با توجه به بند ۱-۱۵ از مصوبات یک‌صد و سی و پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر تعلیق سهمیه خرید محصولات فولاد واحدهایی که در سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت اطلاعات اقدام نکرده‌اند (موضوع نامه شماره ۶۰/۴۶۹۵۷ مورخ 08/۰۲/۱۴۰۰) و عملیاتی شدن این موضع از 25/۰۷/۱۴۰۰ خواهشمند است نسبت به اطلاع‌رسانی آن به کلیه خریداران محصولات فولادی اقدام لازم را معمول دارید. لازم به ذکر است شاخص‌های عملکرد واحدها وضعیت آنها در سامانه جامع تجارت، بخش عملیات تجارت داخلی، زیرمنوی مشاهده وضعیت عملکرد، گزینه مقاطع فلزی قابل‌رویت بوده و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر مرکز تماس جامع تجارت آماده پاسخگویی به کاربران است. در پی این درخواست، روز شنبه، هشتم آبان ماه محمدرضا بهنام‌زاده، مدیر پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران در ابلاغیه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری بورس، موضع الزام به ثبت اطلاعات را اعلام کرد. در این نامه آمده است: به پیوست نامه سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص الزام به ثبت اطلاعات توسط مشتریان در سامانه جامع تجارت و تخصیص سهمیه فولاد برای تولیدکنندگان با عملکرد شفاف، جهت اطلاع‌رسانی به مشتریان ارسال می‌گردد.

تقویت بورس انرژی برای عرضه نفت خام

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره عرضه منظم و مستمر نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی گفت: در صورت باور به شفافیت و اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر مناسب به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی امکان‌پذیر خواهد بود. نخعی افزود: عرضه بخش زیادی از نفت خام و فرآورده‌های نفتی ضمن کشف قیمت شفاف، منابع درآمدی بیشتری را نصیب کشور کرده و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی را فعال‌تر می‌کند. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بحث مربوط به عرضه نفت خام و برخی محصولات پتروشیمی در بورس انرژی در اولویت کارها قرارگرفته و کمیسیون انرژی هم به آن تأکید ویژه دارد. وی در ادامه اظهار کرد: ما به دنبال تقویت بورس انرژی هستیم به این صورت که بیشتر ظرفیت حوزه انرژی در بخش‌های مختلف (بالادستی و پایین‌دستی) و بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمی‌ها در بورس انرژی عرضه شود. نخعی عنوان کرد: بنابراین، این موضوع به شفاف‌سازی بیشتر و رقابتی شدن قیمت‌ها و استفاده از توانمندی بخش خصوصی در دوران تحریم کمک خواهد کرد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم تلاش برای رونق و توسعه روزافزون بازار انرژی کشور که منطبق باسیاست‌های کلان اقتصادی حاکم بر کشور است، بتواند در بلندمدت علاوه بر تقویت توانمندی‌های بخش خصوصی به ارتقای شفافیت و رقابت در بازار انرژی ایران، منجر شود.

 

ارسال نظر