عقبگرد پی‌درپی بورس تهران

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۰۲:۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۸۳۴۱۶
عقبگرد پی‌درپی بورس تهران

بازار بورس در هفته اخیر روندی نزولی داشت و به‌جز بازار بدهی همه شاخص‌های بازار بورس قرمزرنگ بود. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) با ۴۳ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته جاری سه درصد بود.

شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (چهارشنبه، ۲۸ مهرماه) در حالی با رقم یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم روز گذشته (چهارشنبه، پنجم آبان‌ماه) به یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۷۶ هزار و ۴۷۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۵۰ هزار و ۴۶۵ واحد به عدد ۲۳۷ هزار و ۳۰۰ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای آریان کیمیاتک «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار «فسبزوار»، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد»، پالایش نفت اصفهان «شپنا»، ملی صنایع مس ایران «فملی» و ایران‌خودرو «خودرو» در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. بررسی معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات این بازار با ۲۴.۸۷ درصد کاهش از ۲۴۸ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۱۸۷ هزار میلیارد ریال در هفته جاری رسید. حجم کل معاملات نیز از ۳۰ هزار و ۲۶۵ میلیون سهم در هفته گذشته به ۲۲ هزار و ۵۰۱ میلیون سهم در هفته جاری رسید که کاهشی ۲۵.۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

   پیشتازی بازار بدهی

معاملات در بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله حاکی از عقب‌نشینی همه بازارهای مذکور به‌جز بازار بدهی است؛ به‌طوری‌که ارزش معاملات در بازار اول سهام ۲۲.۶۷ درصد کاهش یافت و از ۱۰۱ هزار و ۵۸ میلیارد ریال به ۷۸ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال رسید.

ارزش معاملات در بازار دوم سهام هم با ۳۴.۷۹ درصد کاهش از ۷۵ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال به ۴۹ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال رسید. این در حالی است که ارزش معاملات در بازار بدهی صعودی بود و با ۱۱۳.۴۱ درصد افزایش از ۳۳۰۷ میلیارد ریال در هفته قبل به ۷۰۵۷ میلیارد ریال در هفته جاری رسید.

ارزش معاملات در بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز نزولی بود به‌طوری‌که به ترتیب با ۱۹.۳۷ درصد و ۲۳.۸۲ درصد کاهش مواجه شد. بر این اساس ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۱۵۶ میلیارد ریال به ۱۲۶ و ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از ۶۸ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال به ۵۲ هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال رسید.

    ترمز شاخص‌ها دوباره کشیده شد

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت ۲.۹۵ درصد کاهش یافت و از یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحد به یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم با ۵.۲۳ درصد کاهش از ۳۹۷ هزار و ۲۶۳ واحد تا ۳۷۶ هزار و ۴۷۲ واحد کاهش یافت.

 

ارسال نظر