اعتراض رییس سازمان بورس به قیمت‌گذاری دستوری

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۳:۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۳۹۶

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را مورداشاره قرارداد و این سیاست را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند. مجید عشقی، در این نامه خطاب به فاطمی امین آورده است: با توجه به‌جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بی‌شمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال‌شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به‌طوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز به‌منظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش‌فروش خودرو باقیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده به‌گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در سال ۹۹ زیان خالص این شرکت‌ها به ترتیب ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال برآورد شده و همچنین زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ‌بر ۲۹۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۱۵۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال است. در بخش دیگر این نامه آمده است؛ علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید است. به عنوان‌مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا در سال ۹۷ تا ۹۹ به‌طور میانگین ۲۴۸ درصد است اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود ۱۶۳ درصد است. در ادامه، عشقی به ایرادهای شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل‌ملاحظه بوده که این امر نه‌تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت‌مندی مصرف‌کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و درنهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز خواهد شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد می‌دهد، با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو مجدداً موردبررسی کلی قرارگرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود تا از زیان‌های آتی شرکت‌های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل‌آید و فعالیت این شرکت‌ها در آینده نیز تداوم داشته باشد.

    استفاده از فناوری‌های نوین برای خلق ارزش و توسعه اقتصاد

مجید عشقی بابیان اینکه استفاده از فناوری نوین در بازارهای مالی باید در خدمت عامه مردم باشد گفت: فعالان بازار، با روشنگری و ایجاد گزاره‌های دقیق به‌جای توجه به خرافات بکوشند در مسیر بهره‌گیری صحیح از این فناوری‌ها در جهت خلق ارزش و توسعه اقتصاد کشور گام بردارند. بهینه‌سازی خدمات جاری از منظر زمان و هزینه، تقویت نظارت‌ هوشمند، از جزیره‌ای خارج کردن بازار سرمایه و هم‌افزایی با سایر بخش‌های اقتصاد برخی از مزایای استفاده از فناوری‌های جدید در بازار سرمایه کشور هستند. وی حرکت به سمت سرمایه‌گذاری اتوماتیک و هوشمند ازجمله معاملات و صندوق‌های الگوریتمی، کپی تریدینگ و HFT و همچنین خدمات تجمیعی با سایر بخش‌های بازار مالی را ازجمله کاربردهای فناوری در بازار مالی عنوان کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ترسیم وضعیت کنونی بازارهای مالی در استفاده از فناوری‌های نوین افزود: در حال حاضر سازمان بورس برای نظارت‌های هوشمند بر معاملات و ارکان بازار از این فناوری‌ها بهره می‌گیرد. عشقی با اشاره به علاقه‌مندی نخبگان و صاحبان سرمایه به ورود به عرصه خدمات مالی مبتنی بر فناوری و اقدام نهادهای مالی برای توسعه سرویس‌های مدرن خاطرنشان کرد: باوجود رشد مناسب در سرویس‌های e-KYC و سرمایه‌گذاری آنلاین، اما همچنان در آموزش و فرهنگ‌سازی عامه و فعالان بازار به ‌جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم و لازم است برای آن بیشتر تلاش کنیم. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سستی برخی نهادها و فعالین در پذیرش پیشرفت فناوری، تسهیل دسترسی به‌صورت عادلانه و عدم آموزش و فرهنگ‌سازی و غلبه سوءتفاهمات درباره فناوری بر واقعیت‌ها را ازجمله مخاطرات پیش رو در جریان رشد فناوری‌های مالی اعلام کردند.

وی در ترسیم روند مطلوب آینده در بهره‌گیری از این فناوری‌ها تأکید کرد: پذیرش فناوری در ارکان و نهادهای مالی نه‌تنها به عنوان تسهیلگر بلکه به عنوان بخشی از فرآیند ارزش‌سازی و ایجاد اکوسیستم RegTech و SupTech در کنار FinTech و همچنین ایجاد عدالت در دسترسی همه سرمایه‌گذاران و طراحی مقررات Open Protocol برای جلوگیری از ایجاد انحصار در بازار ازجمله اقداماتی است که می‌تواند منجر به بزرگ‌تر شدن کیک بازار مالی با عمق‌بخشی و گسترش عرضی شده و نقش مفیدی در رشد اقتصادی کشور ایفا کند. عشقی در پایان از دو بخش ارکان و نهادهای مالی برای کمک به توسعه حداکثری دسترسی‌های باز و همچنین از مراکز علمی و فناوری برای همکاری با بازار مالی ایران از طریق ایده‌پردازی‌های مدرن برای سرمایه‌پذیری دعوت کردند.

 

ارسال نظر