بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۰۳:۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۸۳۳۹۵

شاخص کل صعودی شد! 

شاخص کل بازار بورس در چهارمین و آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، پنجم آبان ماه با ۹ هزار و ۵۰۰ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز بیش از چهار میلیارد و ۹۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۷ هزار و ۱۷۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۵۰ واحد کاهش به ۳۷۶ هزار و ۴۶۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۳۱ واحد افت به ۲۳۷ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۷۲۵ واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۲۷۹ واحد افزایش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان بانماد «فولاد» با سه هزار و ۱۵۲ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر بانماد «کگل» با یک هزار و ۳۷۶ واحد، ملی صنایع مس ایران بانماد «فملی» با ۹۰۰ واحد، پتروشیمی نوری بانماد «نوری» با ۴۶۸ واحد، پالایش نفت بندرعباس بانماد «شبندر» با ۳۶۹ واحد، پتروشیمی شازند بانماد «شاراک» با ۳۵۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو بانماد «کچاد» با ۳۰۵ واحد و پتروشیمی نفت اصفهان بانماد «شپنا» با ۲۶۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نفت پارس بانماد «شنفت» با ۱۷۹ واحد، تأمین سرمایه امین بانماد «امین» با ۱۲۶ واحد، پالایش نفت تبریز بانماد «شبریز» با ۱۰۷ واحد، گروه مپنا بانماد «رمپنا» با ۶۰ واحد، صنعتی زر ماکارون بانماد «غزر» با ۵۴ واحد، گروه صنعتی ملی بانماد «وملی» با ۵۱ واحد، پارس الکتریک بانماد «لپارس» با ۴۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی بانماد «وساشرقی» با ۴۶ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان گیلان بانماد «وسگیلا» با ۴۴ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

بر پایه این گزارش، در آخرین روز کاری هفته شرکت فولاد مبارکه اصفهان بانماد «فولاد»، پارس فولاد سبزوار بانماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک بانماد «کیمیاتک»، پالایش نفت اصفهان بانماد «شپنا»، ایران‌خودرو بانماد «خودرو»، معدنی دماوند بانماد «کدما» و ملی صنایع مس ایران بانماد «فملی» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۴۳ ‌میلیون و ۵۳ هزار برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

طی روز چهارشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۳۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۸۰۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۹۴۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۹ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد. در آخرین روز کاری هفته شرکت پلیمر آریا ساسول بانماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس بانماد «زاگرس»، فولاد هرمزگان جنوب بانماد «هرمز»، فرابورس ایران بانماد «فرابورس»، صنعتی مینو بانماد «غصینو»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان بانماد «ذوب»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید بانماد «شجم»، بیمه کوثر بانماد «کوثر»، صنایع مادیران بانماد «مادیرا»، پالایش نفت لاوان بانماد «شاوان» و بیمه اتکایی ایرانیان بانماد «اتکای» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بانماد «سمگا»، نفت پاسارگاد بانماد «شپاس»، بیمه دی بانماد «ودی»، ‌توسعه سامانه نرم افزایش نگین بانماد «توسن»، توریل بانماد «توکاریل»، تولید نیروی برق دماوند بانماد «دماوند»، تولید برق عسلویه مپنا بانماد «بمپنا»، تجارت الکترونیک پارسیان کیش بانماد «تاپکیش»، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا بانماد «حسینا» و ریل سیر کوثر بانماد «حسیر» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس

نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در 7 ماه گذشته نشان می‌دهد طی 142روز معاملاتی تعداد 345میلیارد و 540میلیون ورقه بهادار در 69میلیون و 527هزار نوبت به ارزش 17192هزار و 784میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خریدوفروش شده است که به ترتیب از افت 14درصدی حجم، کاهش 52درصدی نوبت‌های معاملات و رشد 124درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال 99 حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان مهر تغییر مالکیت 106میلیارد و 301میلیون ورقه بهادار به ارزش 724هزار و 648میلیارد ریال و بازار دوم مبادله 121میلیارد و 540میلیون ورقه بهادار به ارزش 819هزار و 564میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش 95درصدی حجم و کاهش 29درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت 26درصدی حجم و کاهش 75درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با 7ماه نخست ماه سال 99 است.

در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد 15میلیارد و 565میلیون اوراق بدهی به ارزش 14479هزار و 459میلیارد ریال معامله شده است. افزون بر این، بالغ‌بر 34میلیارد و 346میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 613هزار و 576میلیارد ریال و 20میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش 12336میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرارگرفته است که نشان از افزایش 40درصدی حجم و رشد 25درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت یک‌درصدی حجم و کاهش 13درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با 7ماه نخست پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تاکنون 12.5 درصد افزایش و ارزش معاملات بازار نیز 2.7 درصد افت را تجربه کرده‌اند.

 

ارسال نظر