اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۱:۵۶:۱۱
کد خبر: ۱۸۳۲۷۶

یک گام تا راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه

میثم فدایی، مدیر اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص طرح راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گفت: این صندوق براساس مدل اجاره‌دهی و استفاده از منافع املاک به کار گرفته می‌شود و ابلاغ دستورالعمل آن در مراحل پایانی قرار دارد. این مسوول توضیح داد: در این نوع صندوق‌ها املاکی که دارای پایان کار بوده یا املاکی که دارای اسناد معتبر هستند به مالکیت صندوق درآورده می‌شوند و با گزارش‌های کارشناسی رسمی و دادگستری که انجام می‌گیرد، املاک قیمت‌گذاری شده و واحدهای صندوق‌ها به مردم فروخته می‌شود و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری، نصیب سهامداران می‌شود.

وی در خصوص زمان راه‌اندازی این صندوق‌ها خاطرنشان کرد: به دلیل پیچیدگی‌های گسترده قوانین مربوط به بخش املاک، نظرات صاحب‌نظران مختلف اخذشده و احتمال می‌رود طی چند روز آینده با ابلاغ دستورالعمل صندوق املاک و مستغلات، این صندوق به مرحله راه‌اندازی برسد. 

فدایی درباره فروش متری مسکن نیز این‌طور گفت: فروش متری مسکن یک طرح موازی صندوق املاک و مستغلات است که موضوع متفاوتی در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن به شمار می‌رود. در این روش صرفاً خرید مسکنی که می‌خواهد ساخته شود مطرح است درحالی‌که در صندوق املاک و مستغلات، ملک موجود بوده و در حال استفاده و کاربری است و چون افرادی وجود دارند که امکان خرید ملک و اجاره دهی ندارند درنتیجه یونیت‌های این صندوق‌ها را با سرمایه‌های کم خریداری می‌کنند و به‌اندازه سرمایه خود در کسب‌وکار خرید ملک و اجاره دهی شریک می‌شوند.

مدیر اداره نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طرح فروش متری مسکن که بر پایه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن راه‌اندازی می‌شود به ساخت مسکن مرتبط است؛ برای مثال یک سازنده درخواست انتشار اوراق برای تأمین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشرشده را به‌ازای هر مترمربع خریداری کنند. درواقع سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت ملک موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود، صاحب میزان مشخصی ازملک در پروژه تعیین‌شده می‌شوند.

وی بابیان اینکه امیدواریم دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری کالاها ازجمله سیمان و فولاد نباشیم، گفت: اکنون تقریباً شاهد ورود کل شرکت‌های سیمانی در بورس کالا هستیم و کشف قیمت متناسب با شرایط بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد که نتیجه عرضه‌های گسترده در هفته‌های گذشته نیز ایجاد تعادل و شفافیت در بازار این محصول است که امیدواریم با توجه به تجربیات گذشته، رویکرد قیمت‌گذاری دستوری در بازارها به پایان برسد.

تامین مصالح ساختمانی از بورس کالا

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره استفاده از توان شرکت‌های بورسی که سهامدار بیشتر آنها مردم هستند در ساخت یک میلیون دستگاه آپارتمان گفت: اگر از توان بازار سرمایه به منظور جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم و تأمین منابع مالی برای بخش تولید استفاده کنیم، گام موثری در بخش تأمین مسکن برداشته ایم.

افزود: تأمین مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور است، اما متأسفانه به دلیل کوتاهی در برخی امور، قیمت‌ها در حوزه مسکن بسیار رشد کرده و ۷۰ درصد سهم سبد خانوار به حوزه مسکن اختصاص یافته است.

یوسفی در ادامه اظهار کرد: طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند در آینده مشکل تأمین مسکن مردم را برطرف کند اما نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح دارد.

وی عنوان کرد: بهترین روش سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن که ریسک‌پذیری آن مشخص است، استفاده از صندوق پروژه‌ها است زیرا کمک می‌کند مردم منابع خود را به سمت این صندوق‌ها بیاورند تا با استفاده از آنها و مدیریت صحیحی که بر آن حاکم است، با نوسانات شدید مواجه نشوند.

به گفته یوسفی؛ ساخت یک میلیون مسکن در سال هدف قابل دسترسی است اما باید تدابیری اندیشیده شود که در این طرح از هر گونه اعمال قیمت‌گذاری دستوری جلوگیری شود تا در بخش صادرات زنجیره تأمین کالای ساخت این میزان مسکن آسیبی وارد نشود. در بحث تأمین مصالح ساختمانی تدابیر لازم برای تأمین آن از بورس کالا دیده شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بازار سرمایه با نگاهی متفاوت می‌تواند بهترین گزینه برای این طرح و سرمایه‌گذاری‌ در حوزه مسکن باشد. یوسفی خاطرنشان کرد: براساس این طرح، دولت موظف است سالی یک میلیون واحد مسکونی با هدف کنار زدن سوداگران از بازار مسکن و بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا در این حوزه، بسازد.

 

ارسال نظر