بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۰۳ - ۰۱:۵۵:۲۲
کد خبر: ۱۸۳۲۷۵

شرکت‌های برتر بورس کالا

براساس ارزش فروش محصولات شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی مهرماه امسال، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران (تندگویان)، پالایش نفت اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، فولاد خوزستان، پتروشیمی مارون، پتروشیمی بندر امام و مجتمع فولاد خراسان لقب ۱۰ شرکت برتر بورس کالا را به خود اختصاص دادند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۴۱۶ هزار و ۶۰ تن محصول شامل انواع ورق، ارزشی معادل ۹۱ هزار و ۲۵۸ میلیارد رالد را به ثبت رساند و در صدر ایستاد وبرترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در هفتمین ماه از سال جاری شد.

پس از ملی فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۲۷ هزار و ۶۹ تن انواع محصول ازجمله مس کاتد، مس کم‌عیار، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گران‌بها به ارزش ۴۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد رالص در جایگاه  دوم ایستاد.

شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با ثبت معامله ۱۶۱ هزارو ۱۸۰ تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله ارزش ۱۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریالی را رقم زد و جایگاه سوم را از آن خود کرد.

پس‌ازآن شرکت پالایش نفت اصفهان نیز با ثبت معامله ۱۹۰ هزار و ۷۰۰ تن گوگرد گرانوله، لوب کات سبک و وکیوم باتوم به ارزش بیش از ۱۶ هزار و ۳۴۱ میلیارد رال  چهارم شد.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان با فروش ۱۱۱ هزار و ۷۲۹ تن تیرآهن و میلگرد وهمینطور بنزن با مبنای زغال ارزشی بیش از ۱۵ هزار و ۸۲۷ میلیارد رالم را رقم زد و در جایگاه پنجم قرار گرفت.

پس از ذوب‌آهن نیز شرکت پتروشیمی تندگویان با ثبت معامله ۴۲ هزار و ۹۷۰ تن انواع محصول پلی‌اتیلن و نخ پلی استر، موفق به ثبت ارزش ۱۲ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریالی شد و جایگاه ششم را به خود اختصاص داد.

شرکت فولاد خوزستان با دادوستد ۸۶ هزار و ۲۰۰ تن تختال و شمش بلوم به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵۷ میلیارد رالر رتبه هفتم را کسب کرد و بعدازآن شرکت پتروشیمی مارون با ثبت معامله ۳۱ هزار و ۹۶۴ تن محصول شامل پلی‌پروپیلن و منو اتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول،‌تری اتیلن گلایکول به ارزش ۳۱۲۹ میلیارد رالم در جایگاه هشتم جای گرفت. شرکت پتروشیمی بندر امام با فروش ۲۸ هزار و ۵۴۷ تن پلی وینیل کلراید، پلی‌اتیلن سبک و سنگین، زایلین و استایرن بوتادین ارزشی بیش از ۹۷۳۲ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.

درنهایت نیز مجتمع فولاد خراسان با ثبت معامله ۶۷ هزار و ۵۷۲ تن سبد میلگرد و شمش بلوم به ارزش ۹۲۴۱ میلیارد رالا دهمین شرکت برتر به لحاظ ارزش معاملات شد.

 

تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌‌ها در کمیسیون انرژی مطرح نشده

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها و تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی بر پایه دلار هنوز در کمیسیون انرژی مطرح  نشده است. 

وی افزود: تاکنون صحبتی در این زمینه، بین نمایندگان کمیسیون انرژی شکل نگرفته است و باید منتظر ماند تا جزییات بیشتری به دست آید و به‌طور حتم، جزییات موضوع تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی بر پایه دلار، از سوی محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد؛ بنابر اظهارات وی، طرح توقف سهمیه‌بندی محصولات با دو هدف حذف قیمت‌گذاری دستوری و رقابتی کردن بازار تعریف شده است.

به گفته وی، پس از کامل شدن این طرح، در نشست مطبوعاتی به اطلاع فعالان بازار سرمایه می‌رسد. از آنجا که این موضوع یک بسته تصمیم‌گیری مدیریتی به‌شمار می‎‌رود، اطلاعات کامل این تغییرات در قالب یک نشست مطبوعاتی با همکاری مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار به آگاهی سهامداران و فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

لازم به ذکر است شرکت‌های تولیدکننده پتروشیمی، خوراک را به صورت دلاری، خریداری و در رالک ضرب می‌کنند و پرداخت آن، درنهایت به صورت ریالی است. از سوی دیگر، دلار صادراتی را در سامانه نیما به فروش می‌رسانند و با همان قیمت نیما، نرخ محصولات پتروشیمی تعیین می‌شود.

با وجود اخبار منتشرشده در زمینه اعمال تغییرات از هفته جاری، دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام کرد در پی تعطیلی یکشنبه ۲ آبان ماه، اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس، طی هفته جاری (هفته منتهی به ۷ آبان ماه ۱۴۰۰) توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی انجام نخواهد شد و قیمت‌های هفته گذشته مبنا 

قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر