سبزپوشی شاخص کل بورس

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۰۱:۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۸۳۱۶۴
سبزپوشی شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه‌، ۲۷ مهرماه با ۱۲ هزار و ۵۵۴ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۴۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از ۶ میلیارد و ۸۵۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۸ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار ‌هزار و ۳۸۰ واحد افزایش به ۳۹۸ هزار و ۳۴۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۷۶۲ واحد رشد به ۲۵۱ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۲ هزار و ۶۲۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۴ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۲ درصد یعنی ۹۵۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «مخابرات» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «آریان»، «فملی» و «شبندر» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «اخابر»، «های وب» و «تنوین» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۹۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۲۳ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۶۴۹ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۵۵۷ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۴۰۳ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۳۸۹ واحد و پتروشیمی خارک با نماد «شخارک» با ۳۸۴ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۱۹۰ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۲۴ واحد، پارس الکتریک با نماد «لپارس» با ۶۲ واحد، مبین انرژی خلیج‌فارس با نماد «مبین» با ۴۰ واحد، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان با نماد «غشصفا» با ۳۹ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۳۸ واحد و پتروشیمی شیراز با نماد «شیراز» با ۳۸ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت معدنی دماوند با نماد «کدما»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، سایپا با نماد «خساپا» و ایران‌خودرو با نماد «خودرو» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک ‌میلیارد و ۶۷۳ میلیون برگه سهم به ارزش چهار ‌هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    روند رو به بالای فرابورس

در چهارمین روز کاری هفته شاخص فرابورس حدود ۷۲ واحد افزایش داشت و روی کانال ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۷ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال دادوستد شد.در این روز شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، بانک دی با نماد «دی»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، صنایع مادیران با نماد «مادیرا»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، تولید و برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، سنگ‌آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس»، بیمه دی با نماد «ودی» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

    افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۷ درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی، یک‌میلیون تومانی و ۴۹۲ هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۵۱۱ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۹۷ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر