تالار شیشه ای

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۳۰۸۳

بورس دوباره سرخ‌پوش شد

شاخص کل بازار بورس در دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه‌، ۲۵ مهرماه با یک ‌هزار و ۳۹۸ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این‌رو بیش از پنج میلیارد و ۸۸۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با سه ‌هزار و ۸۶۸ واحد کاهش به ۳۹۸ هزار و ۳۰۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو ‌هزار و ۴۴۰ واحد افت به ۲۵۱ هزار و ۲۵۶ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۹۸ واحد رشد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۲۳۷ واحد کاهش داشت. ارزش کل معاملات خرد پنج هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۴درصد یعنی هزار و ۲۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۱درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «قند و شکر» و حمل‌ونقل آبی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «وگردش»، «شپنا» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شراز»، «فملی» و «زاگرس» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۷۳۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۵۸۹ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۵۳۱ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۴۵۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۳۵۷ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۳۲۸ واحد، توسعه معادن و فلزات با نماد «ومعادن» با ۲۶۶ واحد و آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۱۹۰ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۸۵۳ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۶۷۹ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۴۷۱ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۳۸۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۳۷۸ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۳۷۴ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۳۳۲ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۲۶۶ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۳۳ واحد، بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۲۲۴واحد و بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۰۹ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

بر پایه این گزارش، در دومین روز کاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۶۲۵ ‌میلیون و ۴۹ هزار برگه سهم به ارزش ۶ ‌هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

     فرابورس کاهشی شد

طی روز یکشنبه شاخص فرابورس حدود ۱۴۲ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۴۱۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۵۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در دومین روز کاری هفته شرکت پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، معدنی کیمیای زنجان گستران با نماد «کیمیا»، زرین معدن آسیا با نماد «فرزین»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر»، زغال‌سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال»، پاکدیس با نماد «غدیس» و پتروشیمی مارون با نماد «مارون» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بانک دی با نماد «ودی» و مدیریت انرژی تابان هور با نماد «وهور» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین در دومین روز کاری هفته معادل ۲۶۴میلیارد تومان سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دست‌به دست شد، ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ پس از معاملاتی به ارزش ۲۶۰میلیارد تومان دوم شد و سهام پالایش نفت اصفهان نیز به جایگاه سوم معاملات رسید. سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران «حکشتی» با افت ۸.۶درصدی قیمت پس از بازگشایی، کام سهامداران خود را تلخ کرد. بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به‌طوری‌که ۸۱۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «محصولات شیمیایی» با معاملات ۶۴۰میلیارد تومانی دوم شد و «فرآورده‌های نفتی» در جایگاه سوم قرار گرفت. در این ‌روز ۶.۸درصد از کل سهام شیر پاستوریزه پگاه گیلان «غگیلا» معامله شد، ۱۰نماد برتر سهم ۲۷.۲درصدی از کل دادوستدها داشتند، ارزش معاملات در ۶سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۳۹نماد نخست اختصاص داشت.

     تغییر ارزش سهام عدالت

معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۱درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی، یک‌میلیون تومانی و ۴۹۲هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۳۷۰هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۱۸۴هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۳۹۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۲هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر