خروج نقدینگی از تالار شیشه‌ای قوت گرفت

۱۴۰۰/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۴۰

شاخص کل بازار بورس در چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه با ۳۸ ‌هزار و ۷۷۲ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۱۸ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۹۶۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۸ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۲ هزار و ۱۸۴ واحد کاهش به ۴۰۱ هزار و ۵۷۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با هفت هزار و ۶۸۶ واحد افت به ۲۵۳ هزار و ۳۲۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۳۰ ‌هزار و ۹۹۶ واحد و شاخص بازار دوم ۷۰ هزار و ۳۳ واحد کاهش داشتند.

ارزش کل معاملات خرد پنج هزارو ۴۶۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۲درصد یعنی هزار و ۷۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۲درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» و «محصولات کاغذی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «فجهان» و «آریان» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «لپارس»، «زاگرس» و «شکام» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» با ۹۵ واحد، گروه صنایع کاغذ پارس با نماد «چکاپا» با ۳۶ واحد، مهندسی نصیر ماشین با نماد «خنصیر» با ۳۰ واحد، داروسازی روز دارو با نماد «دروز» با ۲۷ واحد و تأمین سرمایه امین با نماد «امین» با ۲۷ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۴۲۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۹۴۳ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۷۵۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با یک هزار و ۶۹۲ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۵۱۸ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۲۸۶ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در چهارمین روز کاری هفته شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و پارس الکتریک با نماد «لپارس» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۰۴ ‌میلیون و ۲۳۱ هزار برگه سهم به ارزش پنج ‌هزار و ۵۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

     افت دوباره فرابورس

طی روز سه‌شنبه شاخص فرابورس حدود ۳۵۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۴۸۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه ‌میلیارد و ۳۷۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۸ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

در چهارمین روز کاری هفته پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد «شکام»، بیمه سامان با نماد «بساما»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» و قاسم ایران با نماد «قاسم» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، صنعتی مینو با نماد «غصینو» و پالایش نفت شیراز با نماد «شراز» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.


 

ارسال نظر