بازار سهام

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۰۴

نظرخواهی از فعالان بازار درباره اساسنامه صندوق زمین و ساختمان

رضا نوحی، رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بابیان اینکه بخشی از فعالیت‌های سازمان بورس بازبینی مقررات تدوین‌شده است، افزود: با توجه به اهمیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در جذب سرمایه‌های خرد و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی و همچنین با استفاده از تجارب راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان فعال، اصلاح مقررات اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در دستور کار سازمان قرارگرفته است.

نوحی خاطرنشان کرد: چابک‌سازی ساختار، تسریع در تأسیس صندوق و استفاده از ظرفیت ناشران فعال در صنعت انبوه‌سازی، ازجمله اهداف بازبینی اساسنامه یادشده است. وی با اشاره به ساختار صندوق‌های زمین و ساختمان، گفت: ارکان این صندوق شامل مجمع صندوق (متشکل از دارندگان واحدهای دارای حق رأی) و ارکان اجرایی و نظارتی است. رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارتباط با سازوکار این صندوق اذعان کرد: در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، منابع جمع‌آوری‌شده از عموم، صرف ساخت یک پروژه ساختمانی با ویژگی‌های از پیش تعیین‌شده در امید نامه صندوق می‌شود. نوحی با اشاره به نقش «مدیر ساخت» در پروژه ساختمانی و نظارت بر آن، ابراز کرد: به‌منظور نظارت بر حسن انجام کار، مدیر ساخت ملزم به ارایه گزارش پیشرفت فیزیکی کار در بازه‌های زمانی حداکثر یک‌ماه است. ناظر، گزارش مدیر ساخت را موردبررسی قرار می‌دهد و ضمن بازدید مستمر از پروژه، آن را با طرح توجیهی صندوق می‌سنجد و مبالغ درخواست شده از طرف مدیر ساخت بر اساس درصد پیشرفت کار پرداخت می‌شود. به گفته رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در ساختار اساسنامه پیشنهادی، مدیر ساخت توسط مدیر صندوق به مجمع پیشنهاد می‌شود و این انتخاب نیاز به دریافت تایید از سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد. وی با اشاره به تفاوت‌های اساسی در پیش‌نویس اصلاحی اساسنامه، عنوان کرد: مشخص کردن محدوده وظایف متعهد پذیره‌نویس ازجمله تفاوت‌های این اساسنامه است. در طرح اصلاحی، عملیات تعهد پذیره‌نویسی در قالب قرارداد تعهد پذیره‌نویسی پیش‌بینی‌شده است. نوحی ادامه داد: شخص متعهد پذیره‌نویس در برابر خدمات تعهد پذیره‌نویسی که متحمل می‌شود، قراردادی را با صندوق می‌بندد. پس از اتمام تعهدات خود در هر یک از مراحل افزایش سرمایه صندوق، تعهد دیگری نسبت به صندوق ندارد و می‌تواند نسبت به پذیرش تعهد دیگری اقدام کند. این امر به افزایش دایره اشخاص متقاضی شرکت در عملیات تعهد پذیره‌نویسی صندوق منجر می‌شود و درنتیجه، کاهش هزینه‌های تعهد پذیره‌نویسی صندوق را در پی دارد. وی افزود: فراهم شدن امکان خرید واحدهای ساختمانی صندوق توسط سرمایه‌گذاران همان صندوق با حفظ حقوق سایر دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، از موضوعات مهم دیگری است که در این پیش‌نویس موردتوجه قرار گرفت.

زمان و فرآیند تحویل قرارداد آتی پسته

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای زمان انجام فرآیند تحویل قراردادهای آتی پسته سررسید مهرماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه صادره از سوی بورس کالا، این فرآیند در روز سه‌شنبه هفته آینده ۲۷ مهرماه جاری و از طریق گواهی سپرده پسته انجام خواهد شد. طبق این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام‌شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند. گفتنی است، هر قرارداد آتی پسته شامل ۱۰۰ کیلوگرم از این محصول است. در این اطلاعیه اشاره‌شده است که تحویل پسته به انبار شرکت زرین زعفران مشرق زمین و انبار شرکت سبز دانه کویر جهت تبدیل پسته به گواهی سپرده، حداکثر تا شنبه ۲۴ مهرماه جاری امکان‌پذیر است. مبنای محاسبه قیمت نقدی پسته نیز در محاسبات جرایم نکول قراردادهای آتی پسته، میانگین وزنی قیمت پایانی معاملات گواهی سپرده پسته در آخرین روز معاملاتی قرارداد آتی در نظر گرفته‌شده است. هر گواهی سپرده کالایی نیز در کد سهامداری شامل یک کیلوگرم پسته است.

انتشار اوراق بدهی  کاهشی شد

آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد، در دوره پنج‌ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۰، مجموع اوراق بدهی منتشرشده مبلغ ۳۳۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با ماه گذشته از افزایش ۷۲.۲ درصدی حکایت دارد. مجموع اوراق بدهی منتشرشده در پنج ماه نخست سال جاری به رقم ۷۰۲ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته که ۷۶۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده از کاهش ۷.۸ درصدی برخوردار است. بر اساس این گزارش، در مردادماه ۱۴۰۰، اوراق بدهی دولتی با ۱۶۱.۴ درصد رشد نسبت به تیرماه، ۳۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که اوراق بدهی دولتی منتشرشده در پنج ماه ابتدایی سال جاری با کاهش ۱۲.۱ درصدی نسبت به پنج‌ماهه ۱۳۹۹، به رقم ۵۷۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است. در مردادماه ۱۴۰۰، اوراق بدهی شهرداری منتشرنشده است. انتشار اوراق بدهی شهرداری در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری با بیش از ۱۰۰ افزایش نسبت به پنج‌ماهه نخست سال گذشته، به رقم ۶۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال رسیده است. همچنین در دوره پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری، اوراق بدهی شرکتی با کاهش ۱۹.۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۷ هزار میلیارد ریال رسید. انتشار این اوراق در مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته که ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده است، کاهش ۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر