خروج پول حقیقی‌ها همراه با رشد شاخص کل

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۹۰۲
خروج پول حقیقی‌ها همراه با رشد شاخص کل

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۹ مهرماه با یک ‌هزار و ۸۶۹ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این‌روز بیش از پنج میلیارد و ۱۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۹۲۶ واحد کاهش به ۴۱۳ هزار و ۷۶۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۵۸۴ واحد افت به ۲۶۱ هزار و ۲۸ واحد رسید. شاخص بازار اول سه ‌هزار و ۱۱ واحد رشد و شاخص بازار دوم یک هزار و ۳۳۶ واحد کاهش داشت. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار و ۳۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۲درصد یعنی ۹۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هفت درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «منسوجات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «فارس» و «سمگا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «زاگرس»، «شغدیر» و «برکت» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۵۷۴ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۵۴۷ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۳۹۸ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۳۹۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۳۵۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۳۲۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۲۱۸ واحد و گروه دارویی برکت با نماد «برکت با ۲۰۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۸۵۷ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۳۰۰ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۲۴۵ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۲۲۳ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۹۹ واحد، نفت سپاهان با نماد «شسپا» با ۷۱ واحد و پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۶۴ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در اولین روز کاری هفته شرکت آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و معدنی دماوند با نماد «کدما» و در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۵۸ ‌میلیون و ۱۴۲ هزار برگه سهم به ارزش سه ‌هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

      رشد معاملات فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس حدود ۵۲ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو ‌میلیارد و ۹۰۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۲۰ هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال دادوستد شد. در سومین روز کاری هفته پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بیمه تجارت نو با نماد «بنو»، مجتمع جهان فولاد سیرجان با نماد «فجهان»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند» و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر» تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، اعتباری ملل با نماد «وملل»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز» و بیمه کوثر با نماد «کوثر» با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

      روند روبه پایین سهام عدالت

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۱درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزارتومانی و یک‌میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۵۷۴هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۵۶۸هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲هزارتومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۴۴هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر