هفته جهانی سرمایه‌گذاری، فرصتی برای آموزش

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۵۲

هفته جهانی سرمایه‌گذاری (WIW) یک کمپین جهانی به همت سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) است که طی آن، مسائل مختلفی مانند افزایش آگاهی نسبت به آموزش به سرمایه‌گذاران، حمایت از آنها و همچنین ابتکارات نهادهای ناظر در خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی به سرمایه‌گذاران موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در اوایل ماه اکتبر، آیسکو و ۶ عضو دیگر این سازمان، فعالیت‌های آموزشی مانند راه‌اندازی مرکز خدمات و ارتباطات با سرمایه‌گذاران، افزایش تولید محتوا برای آگاهی‌بخشی و آموزش به سرمایه‌گذاران، برگزاری کنفرانس‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی و ایجاد و هدایت کمپین‌های داخلی را در حوزه‌های فعالیت خود انجام می‌دهند.هفته جهانی سرمایه‌گذاری یک موقعیت استثنایی برای اعضای آیسکو است تا با همکاری با یکدیگر درزمینه حمایت از سرمایه‌گذاران، آموزش به آنها و ایجاد موقعیت‌های مهم فرهنگ‌سازی در این زمینه در مقیاس ملی و بین‌المللی کوشا باشند. بر این اساس، ایران نیز عضو عادی سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار یا همان آیسکو بوده که در همین راستا و به مناسبت این هفته جهانی اقدامات گسترده‌ای برای افزایش سواد مالی، گسترش سطح فرهنگ سرمایه‌گذاری بالأخص سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را ترتیب داده است.ازجمله این اقدامات می‌توان به برگزاری رویداد به صدا درآوردن زنگ سواد مالی به‌صورت نمادین، گسترش آموزش‌های حوزه مفاهیم سواد مالی به‌صورت وبینار در سطح کشور و برگزاری پویش‌های مختلف گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در جای‌جای کشور عزیزمان اشاره کرد. بورس‌ها در سراسر جهان در ابتدای هفته جهانی سرمایه‌گذاران، زنگ سواد مالی را به صدا درمی‌آورند. سواد مالی بر تعهدی که بورس‌ها نسبت به رشد اقتصادی فراگیر و پایدار دارند، تقویت برابری و اعتقاد آنها به قدرتی که بازار برای ارایه راه‌حل‌ها و رفع شکاف‌ها دارد، تأکید دارد.

     سواد مالی چیست؟

یکی از مباحث مهم و اساسی در آموزش سواد مالی درک مفهوم نیاز و خواسته و تشخیص، اولویت‌بندی و هدف‌گذاری آنها در برنامه‌ریزی مالی شخصی است.

نیاز کالاها یا خدماتی است که ما بدون آنها نمی‌توانیم زندگی کنیم. نیازها الزامات اساسی هستند که برای وجود و بقا ضروری و لازم هستند. این نیازها شامل غذا، لباس، سرپناه و... هستند. آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان نیز بخش توسعه‌یافته نیازهای اساسی امروزه هستند.

خواسته کالاها و خدماتی است که ما دوست داریم داشته باشیم اما زندگی ما بدون آنها مختل نمی‌شود. خواسته‌ها یک‌قدم جلوتر از نیازها هستند و به‌طور گسترده‌ای به نیازهای خود انسان بستگی دارند. مثال‌هایی از خواسته‌ها: گوشی هوشمند، وسایل الکترونیکی، جواهرات، تلویزیون، اسباب‌بازی‌، ماشین و... هستند.

آموزش تفاوت بین آنچه می‌خواهیم و آنچه نیاز داریم، بسیار مهم است. خواسته چیزی است که فرد به آن میل دارد، یا بلافاصله یا در آینده آن را می‌خواهد. برخلاف نیازها، خواسته‌ها از یک شخص به شخص دیگر و از یک خانواده به خانواده دیگر تفاوت دارند. برای مثال یک فرد ممکن است یک ماشین شخصی بخواهد درحالی که دیگری ممکن است تمایل به مسافرت به یک کشور عجیب‌وغریب داشته باشد. هر فرد لیست خواسته‌های خود را دارد به‌گونه‌ای که لیست خواسته‌های هر فرد به‌علاوه درجه اهمیت آنها با فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر این، خواسته‌ها می‌توانند با گذر زمان تغییر کنند که این در تضاد با نیازهاست و در طول عمر یک فرد ثابت باقی می‌مانند. اغلب انسان‌ها خواسته‌های نامحدود دارند اما به علت محدود بودن منابع (پول) نمی‌توان تمام آنها را هم‌زمان داشت. زمانی به مرز خاکستری بین نیاز و خواسته می‌رسید که شما تمایل بسیار زیادی برای به دست آوردن چیزی دارید که ممکن است به‌اشتباه آن را به عنوان خواسته تفسیر کنید ولی بیشتر آن را به عنوان نیاز بنگرید. به‌منظور دانستن اینکه آیا آن تمایل شما نیاز است یا خواسته، بهتر است یک سوال اساسی بپرسید: آیا شما بدون آن زنده می‌مانید یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است، مهم نیست که چقدر به داشتن آن تمایل دارید. چیزی که به آن تمایل دارید یک خواسته است. هر فردی برای برنامه‌ریزی و اولویت‌گذاری تخصیص پول خود ابتدا باید نیازهای خود را در نظر بگیرد و سپس به خواسته‌ها توجه کند.

 

ارسال نظر