علت تغییر مسیر بورس چه بود؟

۱۴۰۰/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۸۵۰
علت تغییر مسیر بورس چه بود؟

گروه بازار سرمایه|

شاخص کل بازار سرمایه دومین روز کاری خود را مثبت شروع نکرد و همانند روز گذشته سطح مثبت را خود از دست داد، بازار کم‌حجم و کم‌رمق نشان می‌دهد که ارزش معاملات پایین و بلاتکلیفی بازار در حال رقم خوردن است اما ازلحاظ تکنیکال در دو هفته اخیر، کندل‌های شاخص کل ضمن اینکه از کیجوسن عبور کرده بود به محدوده مقاومتی هم نفوذ کرده بود، به همین دلیل انتظار نمی‌رفت که روز یک‌شنبه شاخص کل منفی شود چراکه با منفی شدن شاخص، کندل‌ها وارد ابرکومو شده و احتمال اینکه اصلاح حداقل تا کف ابرکومو ادامه پیدا کند زیاد است، بااین‌حال در شرایط کنونی دو مقوله مهم برای بازار وجود دارد نخست اینکه حقوقی‌ها حمایت لازم را داشته باشند تا شاخص بار دیگر روند نزولی را طی نکند و دو اینکه خبرهای مثبتی مبنی بر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی منتشر شود که نشان دهد دولت و مجلس حامی بورس هستند، در غیر این صورت ریزش شاخص تا کف ابرکومو در گام اول جدی است و بعدازآن باید منتظر واکنش سهامداران بود. البته نباید گزارش‌های یک‌ماهه و شش‌ماهه را نادیده گرفت چراکه گذشته بازار نشان می‌دهد که این گزارش‌ها می‌توانند ماهیت بازار را تغییر دهند و یک‌روند جدید به بازار تزریق کنند.

به عقیده کارشناسان بازار باوجود گزارش‌های مثبت یک‌ماهه شهریورماه به دلیل گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات در سطوح مدیریتی سازمان بورس که به‌تازگی در فضای مجازی منتشرشده بورس با نوسان روبرو شده است و با توجه به تلاش دولت برای فروش اوراق این مساله باعث شده که بازار با کمبود نقدینگی مواجه شود و فعلاً بازار درگیر این مسائل است.

نگاهی به تحولات بازار ارز طی 10 روز اخیر نشان می‌دهد که فرازوفرود قیمت‌ها در این بازار در شرایطی مجدداً قیمت دلار به محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده که در طول معاملات 10 روز اخیر بسیاری انتظار تثبیت قیمت ارز در محدوده ۲۸ هزار تومان را داشتند. این مسائله سبب شده بود تا افزایش قیمت جهانی گاز تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نمادهای گروه شیمیایی که مهم‌ترین آنها شرکت‌های پتروشیمی هستند؛ داشته باشد.

از سوی دیگر به افزایش تخفیف قابل‌توجه نرخ خوراک در گروه پالایشی وزن قابل‌توجهی بدهد. حال با جدی‌تر شدن احتمال شروع دور جدید مذاکرات، این شائبه به وجود آمده که حصول توافق بر سر احیای برجام همانند 1394 منجر به کاهش قیمت جدی قیمت ارز شود و از این‌رو تمامی رخدادهای مثبت روی داده را بر روی صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی خنثی کند. 

وزن دادن به چنین امری با توجه به تأثیر بالای قیمت ارز بر ارزش فروش شرکت‌ها امری منطقی است و از آنجاکه آثار احتمالی توافق اتمی همانند کاهش قیمت ارز به‌صورت سریع و آنی در صورت‌های مالی شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که بازار در کوتاه‌مدت وزن بیشتری به اخبار سیاسی بدهد تا تغییرات احتمالی. البته با توجه به اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی وزن بالای کسری بودجه و رقم حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی آن در تحولات آتی اقتصاد نقشی مهم بازی می‌کند، مشخص نیست که حتی در صورت حصول توافق این امکان وجود دارد که به مانند رویدادهای بعد از سال 1392 تا میانه 1396 شاهد رکود بازار سهام باشیم یا نه.

به هر حال می‌توان گفت آینده مبهمی در انتظار بازار است و سهامداران باید کمی با دقت عمل کنند. در حال حاضر ابهام انتخاب رییس جدید سازمان بورس که بر سر زبان‌ها افتاده تأثیر بسزایی بر روی معاملات دارد و از سوی دیگر نیز رییس جدید بانک مرکزی نیز به صندلی خود تکیه زد و امید می‌رود که این مدیر کهنه‌کار بورسی در سمت مدیریت بانک مرکزی بتواند تأثیر مثبتی بر روی بورس بگذارد. ولی درعین‌حال به نظر می‌رسد که سه عامل نیاز سرمایه‌گذاران به شناسایی سود در مقطع فعلی در کنار افت قیمت دلار و تأثیر روانی آن بر بازار سرمایه، توانسته درافت این روز نقش‌آفرینی قابل‌توجهی داشته باشد؛ البته نباید شائبه کاهش ریسک‌های سیاسی را فراموش کرد و همین امر می‌تواند به مانند هفته‌ها و ماه‌های اخیر واهمه سرمایه‌گذاران را در پیش داشته باشد.

    رشد تورمی بازار

رضا جعفری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز و مشخص شدن کف‌های معتبر بازار سرمایه، بازار در وضعیت نسبتاً با ثباتی به سر می‌برد و کوچک شدن بازه نوسانات قیمت‌ها امکان تشکیل هرروزه صف‌های خرید و فروش را نمی‌دهد. با چشم‌انداز تورمی جامعه، تمایل سرمایه‌گذاران به ماندن در بورس افزایش پیدا کرده و از طرفی گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها هم نوید روند رو به رشد سود‌سازی را می‌دهد و این امر به جذابیت بازار سهام افزوده است.

وی بابیان اینکه مذاکرات برجامی تهدید جدی برای بازار سهام به‌حساب نمی‌آید، ادامه می‌دهد: اگر مذاکرات برجامی به توافق نرسد، بازار سهام همچنان به روند صعودی با ثبات خود ادامه می‌دهد و می‌توان انتظار بازاری آرام و رشدی ممتد را داشت. اقبال خریداران به سهام ریالی افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد علت این موضوع گردش نقدینگی بین گروه‌های مختلف است و این موضوع مبنی بر صعودی قریب در نمادهای این گروه نیست. همچنین نوسانات نرخ دلار در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده و حتی مقداری اصلاح نیز داشته و همین امر در جذاب شدن سهام ریالی تاثیرگذار بوده است. تا زمانی که سیگنال‌های معتبری از مذاکرات ارسال نشود اقبال به گروه بانکی صرفاً ناشی از رسیدن به کف‌های تحلیل تکنیکال بوده و نهایتاً رشد آنها محدود به جبران جاماندگی از شاخص خواهد بود.

جعفری توضیح می‌دهد: در روزهای گذشته شاهد تحرک چشم‌گیر گروه شیمیایی و پالایشی بودیم که در تحقق این موضوع یک عامل خارجی بسیار قوی نیز تاثیرگذار است؛ قیمت نفت و فرآورده‌های آن با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد بوده و این امر باعث جذابیت بنیادی این گروه‌ها می‌شود. علی‌رغم رشد قابل‌توجه آنها، به نظر می‌رسد به‌طورکلی اصلاح خاصی پیش رو نداشته باشند. با توجه به اینکه گروه‌های یادشده بخش قابل‌توجهی از بازار را شامل می‌شوند و تأثیر ویژه‌ای بر شاخص دارند، انتظار می‌رود شاخص کل بورس طی روزهای آینده به رشد آرام خود ادامه بدهد. سهام دلاری با لیدری گروه‌های پالایشی و پتروشیمی کماکان می‌توانند روند صعودی خود را حفظ کنند و اصلاحات قیمت دلار در بازار آزاد صرفاً می‌تواند اصلاحات کوتاه‌مدتی در سهام ارزنده دلاری ایجاد کند.

 

ارسال نظر