بازارسهام

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۷۴۰

۹۵هزار میلیارد تومان سهام دولت در بورس عرضه می‌شود؟

تسنیم| با توجه به شرایط سخت اقتصادی دولت ناشی از آثار تحریم‌های ظالمانه و نیز تأثیرات بیماری کرونا، تحقق منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده در بودجه سال جاری نقش بسیار مهمی در اداره هرچه بهتر امور جاری کشور دارد. در بودجه سال 1400 حدود 95هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهای حاصل از واگذاری سهام و بنگاه‌های متعلق به دولت پیش‌بینی‌شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد تصمیم‌گیری نهایی از سوی هیئت‌وزیران در خصوص واگذاری تمام یا بخشی از سهام دولت در شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و... را ارایه کرد. در این مسیر، ازجمله موانع پیش‌رو، عدم وجود سهام آماده به‌اندازه کافی برای عرضه به عموم است. علی‌رغم وجود ظرفیتی قابل‌توجه از سهام متعلق به دولت در 7 شرکت بورسی به‌ارزش حدود 170هزار میلیارد تومان، به‌دلایلی ازجمله توفیق کل سهام دولت در 4 شرکت و نیز مخالفت وزارتخانه‌های تخصصی مربوط به 3 شرکت، امکان عرضه آنها فراهم نمی‌باشد. اگرچه هیئت واگذاری مطابق ماده بند (ب) ماده (4) قانون، اختیار تصویب فهرست موارد قابل‌فروش و تعیین میزان هریک را دارا هست لیکن به جهت حساسیت وزارتخانه‌های ذی‌ربط و در جهت پیشگیری از اختلاف‌نظر بین دستگاه‌ها و نیز ایجاد همگرایی و هماهنگی بیشتر در مجموعه دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد تصمیم‌گیری نهایی از سوی هیئت‌وزیران در خصوص واگذاری تمام یا بخشی از سهام دولت در شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران‌خودرو و سایپا که مشمول گروه (2) ماده (2) قانون می‌باشند و نیز الزام به رفع توقیف از سهام دولت را ارایه کرده است. همچنین در صورت تصویب پیشنهاد مذکور، هیئت واگذاری در چارچوب مقررات، نسبت به تعیین روش واگذاری، قیمت سهام و سایر شرایط اقدام خواهد نمود.

پاداش سوت‌زن‌ها  با افشای تخلفات

سنا| مهدی زمانی سبزی، رییس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش این اداره در راستای ارتقای شفافیت در بازار و پیشگیری از بروز تخلفات اظهار کرد: رسیدگی به گزارش‌های حرفه‌‎ای مستند در خصوص ناهنجاری‌های عمده منجر به جرم و تخلف در بازار سرمایه ازجمله وظایف اساسی اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه است. زمانی سبزی ادامه داد: در صورت ارسال گزارش از سوی فعالان بازار به این اداره، حتی اگر گزارش دربرگیرنده ناهنجاری منجر به تخلف یا ارتکاب جرم نباشد، به‌منظور شفاف‌سازی، اقدامات تکمیلی روی آن انجام می‌شود. اگر چنانچه گزارش بیانگر تخلف باشد، پس از تهیه و تکمیل پرونده تخلفاتی، به مراجع رسیدگی‌کننده ارجاع داده می‌شود. رییس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برخی از این گزارش‌ها که احتمال انجام تحریک‌های آسیب‌زا به روند عادی معاملات در آن می‌رفت، مکاتبه با همکاران نظارتی در شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را در پی داشت. پس‌ازآن نیز رفتارهای این دسته از افراد به‌دقت تحت نظر و بررسی قرار گرفت.وی به درگاه اینترنتی www.dideban.seo.ir اشاره کرد و گفت: این درگاه اینترنتی، به‌منظور ثبت ناهنجاری عمده در حوزه‌های ناشران، نهادهای مالی، بازار اوراق بهادار و همچنین تخلفات در فضای مجازی بازار سرمایه ایجادشده است. تمامی افراد جامعه می‌توانند بدون ارایه اطلاعات هویتی، نسبت به ارسال گزارش در این سامانه اقدام کنند. زمانی سبزی افزود: تمامی گزارش‌ها برحسب حوزه مربوطه، توسط کارشناسان این اداره به‌صورت تخصصی بررسی می‌شوند. درصورتی‌که گزارش حائز شرایط مندرج در مواد ۲ و ۳ دستورالعمل «حمایت و تشویق گزارشگران ناهنجاری در بازار سرمایه» باشد به گزارشگر «پاداش» پرداخت می‌شود. وی یادآور شد: وظیفه اصلی اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه، رسیدگی به گزارش گزارشگران حرفه‌ای (سوت‌زن‌ها) در ارتباط با بروز ناهنجاری‌های عمده بازار سرمایه و کشف تخلف و جرم با استفاده از توان نظارت مردمی است چندی پیش دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شد. بر این اساس، به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یادشده گزارش ‌دهند، مشروط به اینکه، گزارش بر اساس دستورالعمل یادشده حائز شرایط باشد، پاداش داده می‌شود.

بازار سرمایه  پذیرای حمایت نه دخالت

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بابیان اینکه در دولت جدید باید نقاط ضعف موجود در بازار به‌طور کامل رفع شود گفت: ایجاد بسته‌های حمایتی از سوی دولت و اجرای آن از بازار سرمایه، می‌تواند اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران را به بازار بیش‌ازپیش افزایش دهد. اعتماد فوق می‌تواند از طریق تقویت صندوق تثبیت و یا ثبات در قوانین بورس باشد. نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه ولات با اشاره به این مطلب که تغییر مکرر برخی قوانین در بورس و بازار سرمایه می‌تواند موجب بی‌اعتمادی نسبت به این بازار شود، خاطرنشان کرد: عرضه‌های اولیه بسیار خوب توسط دولت می‌تواند برای قانون بودجه موثر باشد. زنگنه تصریح کرد: شفاف سازی و عملکرد مناسب در حوزه حقوقی ازجمله مباحثی است که می‌تواند وضعیت بازارسهام و سرمایه را بهبود ببخشد. وی اظهار امیدواری کرد؛ در آینده‌ای نزدیک، با شناسایی نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت، شاهد اعتماد بیش‌ازپیش به بازار، نظارت و شفافیت در ارایه اطلاعات خواهیم بود. 

ارسال نظر